• Paula02

Köpa bilbarnstol på Blocket

Hur bra är det egentligen?

Nått tips på saker man ska fråga om eller som man verkligen ska tänka på?

Första barnet å vi vet inget om sånt här!! Tungan ute

Bf 22 maj 2011
  • Svar på tråden Köpa bilbarnstol på Blocket
  • Farfalla

Jag skulle personligen aldrig köpa något som rör säkerheten för mina barn begagnat...

Gör som någon tipsade om istället och köp på rea eller utförsäljning...

Jag frågade i butiken nu sist då vi köpte bilbarnstol vilken av dom expediten rekommenderade, hon sa vilken som bara den är ny!
    Själva plasten i ett babyskydd/bilbarnstol håller inte i allt för många år. dvs den kan vara hel och se hur fin som helst, men i en krock kan det spricka!!

Spara in på annat istället och satsa på säkerheten för ditt barn! :) 

• Sarah84
    Farfalla skrev 2011-05-03 22:44:41 följande:
    Jag skulle personligen aldrig köpa något som rör säkerheten för mina barn begagnat...

Jag frågade i butiken nu sist då vi köpte bilbarnstol vilken av dom expediten rekommenderade, hon sa vilken som bara den är ny!
    Själva plasten i ett babyskydd/bilbarnstol håller inte i allt för många år. dvs den kan vara hel och se hur fin som helst, men i en krock kan det spricka!!

Tur att någon/några köper beg bilstolar så att sådana som jag kan få sålt det jag säljer =)
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Farfalla
    Sarah84 skrev 2011-05-03 22:47:01 följande:
    Tur att någon/några köper beg bilstolar så att sådana som jag kan få sålt det jag säljer =)
    haha ja så är det ju... dom kostar ju en hel del nya, iaf dom senaste modellerna :S ;)
  • Bebislängtan1

vi väntar barn i sommar och har bestämt oss för att inte köpa begagnat av någon vi inte känner. Oavsett hur pålitlig en blocketkontakt kan verka så har vi gjort bedömningen att inte chansa - man vet aldrig och det är verkligen inget vi vågar riskera.

Vi kommer istället att hyra babyskydd/bilbarnstol från vårt försäkringsbolag. Det blir billigare i längden, är flexibelt och då vet man vad man får. Vi kommer hyra från IF, det kan alla göra men det är billigare för de som redan är kunder där. Jag vet inte om det finns fler försäkringsbolag som kör samma koncept. Hos IF fungerar det i alla fall så att man betalar per månad och när barnet har vuxit ur stolen så byter man upp sig en storlek. Den sista får man behålla.

Det är varianten vi har valt, den känns säkrare och långsiktigare än att köpa begagnat. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa begagnat av någon ni känner så att ni verkligen kan få garantier på att babyskyddet inte har varit med om krock eller något annat dumt.

Lycka till!

• Sarah84
    Farfalla skrev 2011-05-03 22:57:19 följande:
    haha ja så är det ju... dom kostar ju en hel del nya, iaf dom senaste modellerna :S ;)
    Jo de är ju så.. Jag vet ju att jag säljer bra & fina saker. Men de finns ju folk som inte är ärliga tyvärr..
    har därimot sålt en bilstol en gång & det gick fort från att jag satte ut den.
    Men annrs vet jag inte hur pass bra stolarna går på tec blocket.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Helle333
    Paula02 skrev 2011-05-03 13:46:56 följande:

Hur bra är det egentligen?

Nått tips på saker man ska fråga om eller som man verkligen ska tänka på?

Första barnet å vi vet inget om sånt här!! Tungan ute

Som någon redan skrivit så bilbarnstol/babyskydd på blocket=ingen bra idé. Jag och min sambo diskuterade igenom saken och bestämde oss för att köpa så mycket som möjligt begagnat MEN inte på några villkor bilbarnstolar. De kan vara krockskadade som säljaren inte berättar och händer något när ni är ute och kör och bilbarnstolen är krockad är den inte säker.
    Det är vårat första barn på gång också. Vi har fått en hel hög med kläder, spjälsängen är också ärvd, vagnen köpt på blocket men babyskyddet är inköpt på butik. Toyland.se hade en drive på AKTA Graco S HP för runt 1500kr. Vet inte om de har det nu också. Det finns billigare märken också. Vi (läs jag) ville dock ha ett babyskydd med bas att fästa i bilen så det blir lättare att ta i och ur själva stolsdelen och då blir stolen lite dyrare. Det finns ju stolar utan bas också. Enda alternativet på att ta en begagnad bilbarnstol/babyskydd är att köpa ett av någon jag känner och som jag verkligen litar på och som jag inte hört något om att de skulle ha krockat med babyn i bilen. Tänk dock på att plast har lite bäst före datum också så den får inte vara för gammal eftersom stolen kan bli farlig/osäker pga skör plast
  • Nemiia

Jag köpte stol nr två på blocket för 600 kr. En acta graco cosmic. Den hade datum märkning på sidan och det var bra för då visste jag att hon inte ljög om det. Den är i princip i nyskick, ser helt oanvänd ut. Hon hade separerat och hade iinte haft någon bil, så den hade bara använts några ggr.

Kan iof aldrig veta säkert att den inte vart med om nått men jag valde att lite på säljaren. Sedan kommer vi bara att använda den någon gång när farmor ska hämta och lämna smat semester.

• Helle333
    Just me skrev 2011-05-03 13:59:14 följande:
    Jag har köpt därifrån... Har dock inte använt den än eftersom jag väntar lillan i juli :) Kanske att jag är naiv men jag har svårt att tänka mig att de har hjärta till att sälja en skadad bilbarnsstol. Klart det finns folk till allt men då tror jag att man ska ha maximalt otur

Kolla igenom det noga bara och fråga naturligtvis så kanske du märker om de verkarvara nervösa.
    Jag tror också att om det är en mamma som säljer så känns det nog mer "säkert" på nå vis. Jag skulle då ALDRIG kunna sälja en sådan om jag visste att den kunde få ett annat barn att råla illa ut...
    Som sagt jag kan vara naiv men det är min tanke iaf!  
    Ja det finns massor med krockskadade stolar ute till försäljning. Min pappa pratade med en kille som jobbar på ett försäkringsbolag och fick veta att par som ringer in och begär att få ut ett nytt babyskydd genom försäkringsbolaget MÅSTE skicka in dessa krockskadade stolar nu eftersom det var jättevanligt att familjen lade ut den skadade stolen på blocket och fick en helt ny stol själva genom sitt försäkringsbolag.
  • mumama
    Bebislängtan1 skrev 2011-05-03 22:57:48 följande:
    vi väntar barn i sommar och har bestämt oss för att inte köpa begagnat av någon vi inte känner. Oavsett hur pålitlig en blocketkontakt kan verka så har vi gjort bedömningen att inte chansa - man vet aldrig och det är verkligen inget vi vågar riskera.

Vi kommer istället att hyra babyskydd/bilbarnstol från vårt försäkringsbolag. Det blir billigare i längden, är flexibelt och då vet man vad man får. Vi kommer hyra från IF, det kan alla göra men det är billigare för de som redan är kunder där. Jag vet inte om det finns fler försäkringsbolag som kör samma koncept. Hos IF fungerar det i alla fall så att man betalar per månad och när barnet har vuxit ur stolen så byter man upp sig en storlek. Den sista får man behålla.

Det är varianten vi har valt, den känns säkrare och långsiktigare än att köpa begagnat. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa begagnat av någon ni känner så att ni verkligen kan få garantier på att babyskyddet inte har varit med om krock eller något annat dumt.

Lycka till!

fast det är ju samma sak som att köpa begagnat? du tror väl inte att IF köper in nya bilstolar för varje människa som ska hyra dem?

• Natulcien
    Farfalla skrev 2011-05-03 22:44:41 följande:

Klart att en expedit som säljer bilbarnstolar rekommenderar dig att köpa en ny. Han/hon vill ju sälja!

Även butiker säljer helt nya bilbarnstolar som inte är säkra, det har test från t.ex. Råd och Rön visat. Nytt är inte detsamma som säkert...

Jag köper hellre en begagnad stol på Blocket som jag vet har fått bra testresultat än en ny stol som jag inte vet något om.
Svar på tråden Köpa bilbarnstol på Blocket