• JohBo

Vilket material tycker du är bäst i barnkläder?

Vad föredrar ni för material när ni köper barnkläder? Då menar jag vanliga vardagskläder: tröjor, body, pyjamas, t-shirt m.m. Jag brukar köpa kläder av alla material jag listat, och de har ju alla sina fördelar resp. nackdelar.

Bomull tycker jag är bra att ha ute när det är varmt och barnet inte har någon jacka över - för att det är slitstarkt.

Ull (merinoull som inte kliar förstås) tycker jag är bäst att ha i princip i alla situationer förutom den som beskrivs ovan - eftersom det andas bra och värmer även om det blir fuktigt.

Silke tycker jag är bra när det är riktigt varmt, men använde det mest när sonen var bebis - eftersom det andas och är svalt.

Polyester är helt ok i fleecetröjor om det är riktigt kallt. Försöker helst undvika det för att jag själv tycker att de andas för dåligt, och istället sätta på sonen en tjockare ulltröja, men ibland behövs en riktigt tjock och varm tröja, och då passa fleece bäst tycker jag.

Det är vad jag tycker, vad tycker ni? Motivera gärna era svar! Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket material tycker du är bäst i barnkläder?
  • JohBo
    morochmer skrev 2011-05-03 16:19:08 följande:
    Bomull!
    Varför tycker du att bomull är bäst?
  • Oj vad det blåser

Oma man måste välja en så tar jag bomull, för att det är lättskött och finns stort utbud av. Vill dessutom ha ekologisk och då är det lättsamt med bomull i dagens läge då de vanligaste stora klädkedjorna har börjat sälja så mycket.

Gillar annars ull väldigt mycket.

• Isalel

Gillar bomull bäst eftersom att det ofta går att tvätta i rätt höga grader, vilket är rätt bra när man har en kladdig tvååring :) Men tycker tyvärr ofta att dom lättare tappar färg/tryck/form...lite trist men det praktiska får gå före.

• Cloudy

Merionull och bomull.

Var hittar man silkesplagg till bebisar?

• JohBo
    Cloudy skrev 2011-05-03 19:27:46 följande:
    Merionull och bomull.

Var hittar man silkesplagg till bebisar?
    Finns bl.a. på www.babyrino.se
  • morochmer
    JohBo skrev 2011-05-03 17:14:52 följande:
    Varför tycker du att bomull är bäst?
    För att det är naturligt (och ekologiskt ibland). mjukt, skönt, lättvättat.
  • Lena
    morochmer skrev 2011-05-03 20:16:09 följande:
    För att det är naturligt (och ekologiskt ibland). mjukt, skönt, lättvättat.
    bomull är den textilien som smutsar ner mest pga bekämningsmedel, konstgödsel och konstbevattning som krävs vid produktionen. Inte naturligt direkt.
  • Dr Mupp

alla textilier har sina för och nackdelar.

Bomull är iaf basmaterialet här. Lättvättat, hållbart, svalt. Våa barn har mest kläder i bomull.

Ull är det perfekta pmaterialet så fort det blir kallt. Otrolig värmeförmåga och trasporterar bort fukt vilket gör det till det ulitmata understället. Personligen använder jag bara strumpor av ull.

Silke varm och mjuk. Tyvärr inte särskilt slitstarkt. Har detta i underställ till ett av barnen som hatar all typ av ull.

Det enda vi har i polyester och andra platsmaterial är ytterplagg och fleece. Fördelen med plastmaterial är att man kan ge plaggem vilka egenskaper som helst nästan. tyvär är andningsförmågan sämre i plastmaterial än i naturfiber.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Fru Kwasthilda

Viskos är bra också (naturmaterial fr cellulosa), fast det är inte så vanligt i barnkläder. Jag undviker polyester/syntet förutom i fleecejackor och vinteroveraller. Ull är super på vintern, men svaret blev bomull.

• morochmer
    Lena skrev 2011-05-03 21:15:04 följande:
    bomull är den textilien som smutsar ner mest pga bekämningsmedel, konstgödsel och konstbevattning som krävs vid produktionen. Inte naturligt direkt.
    Eftsom vi köper eko eller begagnat så tror jag inte att vi bidrar till det i större utsträcknning än vi skulle gjort med något annat material.
  • Lena
    morochmer skrev 2011-05-04 07:36:54 följande:
    Eftsom vi köper eko eller begagnat så tror jag inte att vi bidrar till det i större utsträcknning än vi skulle gjort med något annat material.
    Jo jag reagerade bara på naturligt, alla uppräknade material föruom polyester är ju naturliga.
  • morochmer
    Lena skrev 2011-05-04 08:20:19 följande:
    Jo jag reagerade bara på naturligt, alla uppräknade material föruom polyester är ju naturliga.
    Och jag påstod inte att andra materialen inte var naturliga. Men lin och ull som vi också använder är inte lika lätttvättade och vi använder de inte i samma utsträckning. Jag förklarade kort och gott vilkett material jag föredrar om jag ska välja ett och gav min motivation till det som ts efterlysteÄpple
  • ogen

Vi använder mest bomull, dels eftersom det finns så mycket tillgängligt i butikerna samt att det är mjukt och skönt. När det gäller passform gillar jag bodys med några procent elastasan i, de är mjuka och sitter väldigt bra tycker jag.

• JohBo
    Isalel skrev 2011-05-03 17:31:47 följande:
    Gillar bomull bäst eftersom att det ofta går att tvätta i rätt höga grader, vilket är rätt bra när man har en kladdig tvååring :) Men tycker tyvärr ofta att dom lättare tappar färg/tryck/form...lite trist men det praktiska får gå före.
    Ja, jag har själv en kladdig tvååring så jag vet hur det är... Skrattande jag brukar oftast sätta på sonen en t-shirt över en tunn ulltröja när han går till dagis. Inte det snyggaste kanske, men då räcker det med att byta t-shirt nästa dag, och han får ändå ha ull närmast kroppen (han är en kille med mycket spring i benen, så då vill jag gärna att han har ull även på dagis). Då brukar ulltröjan hänga med någon vecka innan den behöver tvättas!

Ullbyxor däremot används här hemma bara till pyjamas och under skalbyxorna när han är ute, annars tycker jag att de slits för mycket. Speciellt om man älskar att "leka hala strumpa" (att slänga sig på golvet och glida...)
Svar på tråden Vilket material tycker du är bäst i barnkläder?