• Anonym (tröttnat)

Återkommande svamp av spiral?

Jag har kopparspiral sedan 2 år tillbaka. Har i stort sett varje månad sedan jag satte in den haft svamp mellan ägglossning och mens. Jag har fått medicin emot detta, till en början bara pevaryl men senare även kapslar som man tar peroralt varje vecka i ett antal veckor. Problemet är bara att det kommer tillbaka så fort jag slutar. Nu tycker jag även att besvären börjar försämras. Jag är torr och det känns som om jag har självsprickor, ibland ökade flytningar. 

Är det någon som upplevt detta? Kan det bero på spiralen? Självklart är det enklaste att bara ta ut den och testa, men det är det enda preventivmedlet som i övrigt fungerat bra på mig.

• Svar på tråden Återkommande svamp av spiral?
  • helene306

Kopparspiralen utsöndrar koppar så miljön försuras ju men om det är vanligt med återkommande svampinfektioner vet jag inte. Hur mycket socker, frukt, godis, fika, pasta, vitt bröd, potatis osv äter du? Svamp lever på socker och äter man mycket sånt här kan underlivsbalansen störas. Jag menar, i samband med äl och mens brukar man få ett ökat sug och äter mer skräp vilket gynnar svampbakterierna.

Jag har haft kopparspiral 3 gånger, 2 år, 2½ år och nu 6 månader. Jag har aldrig haft problem med svamp. Jag kan även rekommendera att testa menskopp som inte stör underlivet. I tampong och binda tex, där det blir varmt trivs bakterien. I en kopp finns ingen grogrund för bakterier och många som haft problem med svamp blir bättre men menskopp.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Återkommande svamp av spiral?