• paloma84

Vår son 9 månader lever på en banan per dag..

Jag lever väl efter filosofin att friska barn som erbjuds mat svälter sig ej själva till döds. Så vi ger våra barn frukost, lunch, middag + två mellanmål, och kvällsvälling alternativ amning till den yngsta.
    Äter de ej eller lite, så bekymrar jag mig ej så mycket över det.

Men.... Vår 9 månaders har alltid ätit super mycket, alla mål mat. Han väger också mycket 10.240. Men nu under en och en halv vecka har han fått två över tänder (han har två nere sen innan) och har varken ätit eller druckit nått... Endast en banan per dag...
    Jag har ej oroat mig... jag erbjuder mat som vanligt, nångång börjar väl han igen...? Och han har ju lite att ta av, han är ju inte spinkig precis ;)

Men nu, efter en och en halv vecka... Hur länge kan man låta honom endast äta en banan per dag? 
    Är det tänderna? Har inget minne av att dottern matvägrat såhär.... Men kan barn göra det och hur länge?

Tacksam för svar och råd :) 

• Svar på tråden Vår son 9 månader lever på en banan per dag..
  • mie02

Hm det måste ju vara mest kritiskt med vätskan, han måste ju dricka! Anars blir han uttorkad och det är farligt.

• Marianne84

Pratat med BVC? Vet att medans de får tänder så finns de barn som matvägrar. Får du inte i han någon vätska?

• äcklet

Dottern hade också en period när hon fick tänder då hon inte åt. Efter ca 5 dagar (kommer inte riktigt ihåg) så gav vi henne ipren mot smärtan och då kastade hon i sig mat. Sen åt hon som vanligt. Min tolkning av det hela är att hon väl hade haft jätteont men när smärtan försvann så slappnade hon av och sedan "återkom" kanske inte smärtan lika starkt.

• paloma84

Ingen vatten.. ingenting... Bara en godnatt-amning, men det är inte mycket det..
    Han har aldrig tidigare druckit ur flaska, vi har kämpat. Men nu lyckades han dricka 20ml välling sen ville han inte ha mer. Det är ju framsteg, flaska har han aldrig tagit förr. Vi har provat pipmigg, vanligt glas.. allt.. 

Men tydligen klarar han sig...? Man kan ju inte tvinga i ett barn mat. Men när börjar det att bli "farligt" att äta så lite och ensidig kost?

Hur länge kan barn hålla på så här? Ni som har erfarenhet av matvägrare :)
    Dottern har jag inget minne att det höll i sig såå länge, kanske bara strax innan tanden kom ut, men ingen lång period. Kom i håg att hon slutade med napp då, 6 månader och vägrade gröt. Men inte så här.. 

• paloma84
    äcklet skrev 2011-05-03 20:49:09 följande:

Dottern hade också en period när hon fick tänder då hon inte åt. Efter ca 5 dagar (kommer inte riktigt ihåg) så gav vi henne ipren mot smärtan och då kastade hon i sig mat. Sen åt hon som vanligt. Min tolkning av det hela är att hon väl hade haft jätteont men när smärtan försvann så slappnade hon av och sedan "återkom" kanske inte smärtan lika starkt.

Ah det är ju det.. Nån typ av smärtlindring...

Med dottern använde vi alvedonsuppar, hon var avslappnad så det var lätt. Och då visste vi att hon fick smärtlindring. Men sonen... har spänner sig, sparkar, skriker, spjänar emot.. så det går inte. Jag vill inte ge honom suppar då, känns som om jag våldför mig på honom då. Så jag har provat flytande alvedon, men jag får inget in i munnen på honom... Provat spruta i munnen, liten kopp, blanda ut.. sjungit, lekt, sprutat in oförberett.. men allt spottas ut... Obestämd
  • Åskan

Äsch, så där kan min dotter också va. Sen tar hon igen allt sen igen. Eftersom hon är lång o ligger högt på viktkurvan bryr jag mig itne. värre var det med sonen som ALLTID ätit dåligt och varit liten och spinkig.

Kan jag va tänder, förkylning, vad som helst....

• Åskan

Men ge honom oralt då. Det är dessutom bättre när de har ont i munnen. Verkar lite lokaltl också...

• paloma84

Och så tänker jag... Nä, men vaddå.. Erbjud mat som vanligt, vill han inte ha så vill han inte.
    Friska barn som erbjuds mat, men nekar.. De svälter sig ej.

Kan jag tänka så...?
    Jag vill inte stressa... Trycka i... Hör så många föräldrar som "Tre tuggor till... äter du så, då får du det... Gör inte mamma ledsen... Gör inte mamma arg" ... Det är liksom inte min grej. Mat ska vara trevligt och gott, inget tvång.

Jag väntar och ser.. Jag erbjuder mat, vill han inte så vill han inte...
    Men jag tycker ju att han borde vara hungrig...?

Innan har han ätit ett grötmål på morgonen, mellis fruk, lagad lunch, mellis frukt o macka, lagad middag, kvällsgröt och sen amning. Nu... nu äter han en banan...? 

• Åskan

Du kan också smörja in tandköttet med lite flytande alvedon. Bättre än inget.

• paloma84
    Åskan skrev 2011-05-03 21:01:27 följande:
    Äsch, så där kan min dotter också va. Sen tar hon igen allt sen igen. Eftersom hon är lång o ligger högt på viktkurvan bryr jag mig itne. värre var det med sonen som ALLTID ätit dåligt och varit liten och spinkig.

Kan jag va tänder, förkylning, vad som helst....
    Ja, så tänker jag också.. Han är stor, så han klarar en kris ;)

Svar på tråden Vår son 9 månader lever på en banan per dag..