• paloma84

Vår son 9 månader lever på en banan per dag..

Jag lever väl efter filosofin att friska barn som erbjuds mat svälter sig ej själva till döds. Så vi ger våra barn frukost, lunch, middag + två mellanmål, och kvällsvälling alternativ amning till den yngsta.
    Äter de ej eller lite, så bekymrar jag mig ej så mycket över det.

Men.... Vår 9 månaders har alltid ätit super mycket, alla mål mat. Han väger också mycket 10.240. Men nu under en och en halv vecka har han fått två över tänder (han har två nere sen innan) och har varken ätit eller druckit nått... Endast en banan per dag...
    Jag har ej oroat mig... jag erbjuder mat som vanligt, nångång börjar väl han igen...? Och han har ju lite att ta av, han är ju inte spinkig precis ;)

Men nu, efter en och en halv vecka... Hur länge kan man låta honom endast äta en banan per dag? 
    Är det tänderna? Har inget minne av att dottern matvägrat såhär.... Men kan barn göra det och hur länge?

Tacksam för svar och råd :) 

• Svar på tråden Vår son 9 månader lever på en banan per dag..
  • paloma84
    Åskan skrev 2011-05-03 21:05:10 följande:

Du kan också smörja in tandköttet med lite flytande alvedon. Bättre än inget.

Ja, det kan jag ju göra... smörja lite... :)
    Till dottern hade vi nån bedövningsolja som vi fått från Norge, superbra! Men de säljs inte här :/ 
  • Lippa

Vår dotter har inte ätit på 3v pga lunginflammation:( men nu när vi är inne på vecka 4 börjar hon äta lite. Läkarna har sagt att bara hon dricker gärna välling e det ingen fara. Vi fick rådet ge henne det hon vill, bullar saft mm.
    Så du behöver inte vara orolig så länge han dricker!

• Åskan

Nu säger jag nåt igen. Strunta i alvedon anars. Han äter vad han äter. Han kommer ta igen allt sen ändå. Försök ge flytade. Amma. Välling. Kanske lite juice i värsta fall? Så resonerar jag med dottern iaf... Ibland äter hon typ knappt NÅt på flera dagar och se tar hon igen det.

• paloma84
    KossanMuu skrev 2011-05-03 21:07:50 följande:
    Kan du inte amma mer då, eller han vill inte ha bröstet mer än på kvällen?
    Jag har bara mjölk i ett bröst kvar (kan ju meddela att det ser jävligt lustigt ut ;)) och det räcker nätt och jämnt till sista målet, även då tar det slut väldigt snabbt. Annars hade jag gjort det :)
  • paloma84
    Lippa skrev 2011-05-03 21:08:06 följande:
    Vår dotter har inte ätit på 3v pga lunginflammation:( men nu när vi är inne på vecka 4 börjar hon äta lite. Läkarna har sagt att bara hon dricker gärna välling e det ingen fara. Vi fick rådet ge henne det hon vill, bullar saft mm.
    Så du behöver inte vara orolig så länge han dricker!
    Ja, men då så.. Då verkar ju er dotter klarat av en mycket längre period :)

• Margaux

Om du har svårt att ge alvedon så kanske du kan prova med att använda en spruta? Viss våld blir det ju men om sprutan placeras på rätt ställe måste barnet svälga och det hela är över på 30 sek....
    Fast jag har inga betänkligheter med att sätta stickpiller heller så kanske jag är lite okänslig av mig..... Klart att sonen inte alltid uppskattar det men han väger under 10 kg och jag vet vad som är bäst för honom så det är bara att gilla läget.... :D

Har du provat att ge kall mat? Typ kall gurka, kall joghurt, kall tomatsoppa? Det kan verka svalkande och kan vara gott....

• paloma84
    Åskan skrev 2011-05-03 21:08:42 följande:
    Nu säger jag nåt igen. Strunta i alvedon anars. Han äter vad han äter. Han kommer ta igen allt sen ändå. Försök ge flytade. Amma. Välling. Kanske lite juice i värsta fall? Så resonerar jag med dottern iaf... Ibland äter hon typ knappt NÅt på flera dagar och se tar hon igen det.
    Ja, eller hur.. Han äter ju det han äter!?
    Idag så tog jag faktiskt lite juice och blandade ut med vatten för att se om det hände nått när jag bytte smak från vatten. Han tog två intressanta sipp, sen ratade han igen :) 

Ja.. ja.. ja.. Dessa barn :) 
  • LilaRos

Håll koll på hur mycket kan hissar, kissar han normalt så är det okej.
    Små barn blir väldigt lätt uttorkade..

Vätska är väldigt mycket viktigare än mat..

• Åskan

Finns det ignet han tycker är jätte-jättegott? Kex? Man får inprovisera lite när de är så där Ta det som funkar.

Svar på tråden Vår son 9 månader lever på en banan per dag..