Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter
    lövet2 skrev 2011-05-03 17:34:23 följande:
    Nej tack. Karlarna ska inte sno åt sig den grejen av kvinnorna också! Fast de tål kanske inte att det finns något som kvinnor tveklöst är bättre på ...
    Nej, det vore ju hemskt om fäder kan ge närhet, trygghet och tröst på samma sätt som en kvinna.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:36:00 följande:
    en fråga bara:
    Varför har vi kvinnor (oftast) stora bröst med mjölkkörtlar utvecklade i våra bröst men inte män (som inte opererat sig eller tagit hormorner) ?
    Kan det finnas en tanke bakom det tro...hmmm...

Jag tycker folk ska sluta leka Gud och överdriva vad som är kvinnligt och manligt. Låt oss för bövelen ha något för oss som är unikt
    Jag tycker att du ska sluta definiera vad som är manligt och kvinnligt.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 17:37:25 följande:
    Ser ingen anledning till det. Hade jag snuttat på min pappas bröst så hade jag troligen äcklats av tanken varje dag. Det är onaturligt för mig.
    Eller så hade du haft en annan uppfattning om vad som är "naturligt" och inte.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 18:06:07 följande:
    Varför ska man tvinga fram något som faller in naturligt för en kvinna (oftast)
    Det var naturligt för min svärfar att lägga min make (när han var spädbarn) till bröstet när han var otröstligt. Inte alls framtvingat. Snarare höjden av logik. Han var ensam med barnet och visste att mamman skulle dragit fram bröstet i det läget så what to do?
  • lennartsdotter
    Marnet skrev 2011-05-03 19:18:23 följande:
    Men vissa saker kanske man ska låta va kvinnliga likaväl som att vissa saker kan få va manliga de känns som att allt de här med kvinna o man går alldeles för långt...
    Varför då? Vad gör det för nytta att hålla på att dela upp saker och ting i manligt och kvinnligt? Är det så svårt att vara nöjd med att vara mänsklig?
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 19:26:22 följande:
    Varför det?
    Tja, du tycker att vi ska sluta leka Gud (vad det nu innebär). Kan inte jag få tycka att det inte är din sak att definiera kvinnligt och manligt då? Kan inte var och en få definiera det själv? Jag personligen skiter i manligt och kvinnligt.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 19:27:45 följande:
    Finns napp...
    Min svärfar hade inte tillgång till det i den situationen. Det naturliga för honom var att "imitera" mamman eftersom han av erfarenhet visste att det funkade.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-03 19:27:22 följande:
    Jag är nog inte ensam om att tycka att det är onaturligt. Det är nog mer vanligt än att tycka det är naturligt.
    Men vad spelar det för roll om det är naturligt eller inte? Och för all del, varför är det mer OK att stoppa den onaturliga nappen i käften på ungen än en iaf lite naturliga mansbröstvårta (nappen är pga. sitt syntetiska ursprung onekligen mer onaturlig, eller)?
  • lennartsdotter
    Marnet skrev 2011-05-03 19:57:10 följande:
    Nä de e inte så svårt att vara nöjd men där går gränsen för mig iallafall... En undran bara om de e ok, när du handlar kläder går du på den kvinnliga sidan då eller manliga? Vilka butiker väljer man? Kan du tex lika väl som att gå på lindex gå in på dressman o köpa kläder där? Om man bara ska va mänsklig o inte manlig o kvinnlig?
    Jag handlar gärna på sexond hand-butiker och då kollar jag överallt. De har inte alltid kläderna uppdelade i mans- och kvinnokläder heller. På gymnasiet var min standardoutfit gubbrallor och T-shirt...

Jag skulle gärna ha ett rent storleksbaserat klädsystem än ett könsuppdelat. Som för barn (ja, det är nästan rent storleksbaserat). Jag är size 0 och har svårt att hitta kläder oavsett vart jag går och letar kläder.
  • lennartsdotter
    Lenora skrev 2011-05-03 22:51:41 följande:
    Är det sant att män kan börja producera bröstmjölk om de ammar?

För mig känns det förstås främmande men om bebisen och pappan vill göra det så är det väl bara mysigt och bra.
    Det är nog mer ett undantag än regel att det sker, men det är inte omöjligt. Dock handlar väl "appning" inte främst om att tillgodose barnets näringsbehov utan om att kunna erbjuda den närhet, tröst och trygghet amning kan ge.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:48:31 följande:
    Barnet letar sig efter bröst för att få mat.
    Det gör barnet om det ligger på pappans bara bröst också.

Angående snuttande inom andra arter, jag hade en avelshane en gång i tiden som mer än gärna lät sina ungar snutta på honom. Han producerade ingen mjölk men det sociala behovet kunde han tillfredsställa.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 11:50:02 följande:
    Hade det varit naturligt för en man att amma så hade han kunnat föda barn också.
    Nej. De sakerna hör som sagt inte ihop. Alla som föder barn kan inte amma och alla som ammar kan inte föda barn (vaginalt, "naturligt" alltså). Det är inte ens ovanligt att det är så.
  • lennartsdotter
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 16:00:27 följande:
    Men själva amningsprocessen är väl något man startar med direkt efter en förlossning? Det vill säga, det har ett samband!
    Det finns väl ingen människa i världen som i 1-2 år ger ersättning för att sedan amma när barnet är 2-3 år?
    En kvinna behöver inte ha fött barn för att kunna amma. Det finns kvinnor som adopterat barn och ammat dem (en del lyckas utan hormonbehandling). Min svärmor började producera mjölk när hon blev fostermor till sin systerson. Hon hade visserligen själv barn men den yngsta var då 6 år någonting så det var väldigt länge sedan hon hade ammat.
Svar på tråden Män som ammar?