Inlägg från: Raskask |Visa alla inlägg
  • Raskask

Män som ammar?

Låter ok för min del. Jag föreslog det för maken när han klagade över att våra ungar sög sönder hans lillfingrar men han ville inte ställa upp.

Jag kommer säkert tappa hakan och glo en hel del om jag någonsin träffar på en ammande pappa på stan dock.

• Raskask
    Rockan skrev 2011-05-04 09:16:37 följande:
    Det behöver förresten inte ens vara deras egna ungar.
    Precis. Hunden som blev mamma till kalven/lammet/älgkalven/rådjurskidet har väl de flesta träffat på iallafall. Det brukar ju inträffa några gånger på år och inte handlar det bara om tikar.
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 09:55:22 följande:
    Tack för upplysningen. Som du själv skriver  och länkar till så är det ju inte vanligt där heller. Det är ju inte "normalt" och i "normala" fall detta sker. Jag förstår inte intresset av att gå emot allt som är menat att vara.
    Vad har mäns bröstvårtor för mening då? En slags prydnad? Borde det inte krylla av kulturer då där mäns bröstvårtor pryds och smyckas, eller kanske visas upp i tävlingar om snyggast bröstvårta? Kanske små pojkar på skolgården blottar sina bringor och tävlar om vems som är störst?
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:05:51 följande:
    Vi har samma kön också från början när vi är embryon, men det kanske du inte visste. Det utvecklas inte förrens i vecka (8-9)
    Därför tror jag att vi även har bröstvårtor.

Klitoris är tillexempel det som utvecklas till en penis på pojkar i mammans mage. Men inte fan är jag man och kan pissa med den iallafall.
    Jag blev kvinna och accpeterar våra olikheter. Kan inte män göra likadant?
    Det är ju du som skriver om mening. Jag undrar bara hur man kan avgöra vad det finns för  mening i mäns bröstvårtor. Det är naturligt att män har bröstvårtor. Det är naturligt för spädbarn att snutta på det som finns att snutta på. Om just den manliga bröstvårtan av någon anledning inte lämpar sig för snuttande beror det inte på någon naturlig/biologisk mening. Det handlar om kultur.
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:12:21 följande:
    Bullshit.
    På vilket sätt? Sitter du inne med en revolutionerande ny sanning om den biologiska meningen med mäns bröstvårtor? Världen vänta med spänning på din hypotes för hittills har inget fattat vad de skulle ha för mening.
  • Raskask
    Rockan skrev 2011-05-04 10:24:33 följande:
    Och inte ens alla de kvinnorna gör det.
    De är väl inte naturliga kan tänka.

Jag har ägnat rätt många år åt 1800-talets fattigsverige i akademiska sammanhang och en av de absoluta sanningarna på den tiden var att barn som blev moderslösa troligtvis dog om ingen annan kvinna kunde hittas för att ta hand om dem. Det handlar inte om spädbarn som behöver ammas då utan barn i alla åldrar. Barn som blev faderslösa förväntades visserliga få det knapert men de förväntades inte dö och inte behöva ett nytt hem. Orsaken var att naturligtvis att män inte kunde ta hand om barn. De var av naturen oförmögna till omsorg om barn. Fäder sökte frivilligt nya hem åt sina moderslösa barn. I de få fall där en pappa insisterade på att behålla sina barn och drog omsorg av dem ansågs pappan oftast vara rubbad. För det var så onaturligt för män att göra det. En liten hint om kulturens inverkan på vårt beteende i de mest "naturliga" relationer vi har.
  • Raskask
    Dorian Ertymexx skrev 2011-05-04 10:38:40 följande:
    Raskask, jag förstår inte, hur menar du att det är något från 1800-talet? Jag tycker mig läsa exakt likadana påståenden här på FL dagligen...
    Glömde det Obestämd. Men fl är på många sätt en slags tidsbubbla helt avskild från den tid man brukar betrakta som den "normala".
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:57:11 följande:
    Nej men då finns det som sagt napp. Bröstet är till för kärlek och mat. Från modern.
    Så napp är naturligt? Hm, jag trodde det var ett rätt nytt påfund. Se där vad man lär sig, jag ska ut och leta efter den naturligt växande nappen i eftermiddag tror jag.
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 11:05:50 följande:
    Nej det är inte mer naturligt, har aldrig sagt det.
    Ok, det är inte naturligt men att föredra framför det biologiska, naturliga alternativet?

Mina ungar höll inte med. De var nappvägrare och i början av sina liv kunde de ligga och snutta utan att alls vara hungriga. Att de inte var hungriga upptäckte jag genom att de lät mjölken sippra ut genom mungipan istället för att sluka den. Sen lärde de sig att snutta utan att driva fram mjölken, helt naturligt.
  • Raskask
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 11:10:39 följande:
    Det är inte naturligt och biologiskt att en man ammar. Sluta tjata om det.
    Du blandar ihop vanligt och naturligt det är en rätt stor skillnad på de begreppen.
Svar på tråden Män som ammar?