Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Män som ammar?

Rockan skrev 2011-05-04 09:16:07 följande:
    I djurriket finns det massor av hanar som låter sina ungar snutta! Det räcker med att titta bland hundar och katter. Även hos apor är det förekommande.
    Det behöver förresten inte ens vara deras egna ungar.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 09:37:58 följande:
    Ge mig gärna någon länk som bevisar detta tack
    Här står en del och det finns även länkar vidare: http://www.unassistedchildbirth.com/miscarticles/milkmen.html

Det handlar dock mest om fall där män/djurhanar producerat mjölk. Om du vill se exempel på tröstsnuttade hos djur så räcker det med att besöka någon som har kattungar, de snuttar gärna på precis allt.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 09:55:22 följande:
    Tack för upplysningen. Som du själv skriver  och länkar till så är det ju inte vanligt där heller. Det är ju inte "normalt" och i "normala" fall detta sker. Jag förstår inte intresset av att gå emot allt som är menat att vara.
    Mjölkprokdution hos hanar/män är inte vanligt nej, det är det ingen som har påstått vad jag har sett heller?

Trötstsnuttande däremot är relativt vanligt förekommande i djurriket, de flesta som haft valpar eller kattungar hemma kan nog vittna om det. Däggdjursungar (mänskliga eller av annan art) bryr sig oftast inte så mycket om vad de snuttar på, bara de får snutta, och om ett spädbarn vill snutta på ett mansbröst så ser jag inte felet.
  • Rockan
    Raskask skrev 2011-05-04 10:10:03 följande:
    Det är ju du som skriver om mening. Jag undrar bara hur man kan avgöra vad det finns för  mening i mäns bröstvårtor. Det är naturligt att män har bröstvårtor. Det är naturligt för spädbarn att snutta på det som finns att snutta på. Om just den manliga bröstvårtan av någon anledning inte lämpar sig för snuttande beror det inte på någon naturlig/biologisk mening. Det handlar om kultur.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:17:29 följande:
    Kopierade en text från en annan tråd :

"Du tror på myter. Tidigt i fosterlivet anläggs den s.k. mjölklisten, som sedan, under hormonell påverkan sedan utvecklas till bröstvårtor och senare, likaså under hormonell påverkan utvecklas mjölkörtlar. Friska män utsätts inte för sådan hormonpåverkan och därför är mäns körtlar outvecklade och kan inte producera mjölk, oavsett hur mycket de stimuleras.

Adoptivföräldrar (dvs. friska mammor) kan få mjölk därför att de har utvecklade mjölkkörtlar.

Så, nu vet du lite mer om hur det funkar och kan sluta sprida felaktig information. "

Själv vet jag inte exat när det är självaste bröstvårtorna träder fram men i grund och botten är vi alla lika ifrån en början.
    Det där handlar om laktering, inte att använda mansbröst för tröstsnuttande.
  • Rockan
    infragilis skrev 2011-05-04 10:21:14 följande:
    Vad jag har hört kan inte adoptivmammor amma heller, utan hormontillskott. Bara kvinnor som själva genomgått graviditet lär laktera spontant, så att säga.
    Och inte ens alla de kvinnorna gör det.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:14:31 följande:
    Bullshit.
    Rockan skrev 2011-05-04 10:13:17 följande:
    Är det inte naturligt för spädbarn att snutta? Eller vad var "Bullshit" menade du?
    Läs ovan
    Okej, så du menar alltså att det finns en naturlig och biologisk orsak som gör att mansbröst inte lämpar sig för snuttande? Även om barnet självmant söker sig dit så är det alltså fel? Hur då?
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 10:51:19 följande:
    I er sjuka välrd så kanske inte. Då är det väl ett behov från er sida att tillfredställa sig.
    Men skojar du eller?!?

Spädbarn vill inte alltid amma av hunger. Välkänt faktum. Inget perverst.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 15:52:36 följande:
    Om det inte sammanhänger så hur förklarar du att man just bara ammar spädbarn? Om det inte hänger ihop?
    Det är absolut inte bara spädbarn som ammas. Människans naturliga amningslängd är 3-4 år.
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 12:32:10 följande:
    Men kvinnan är skapt att dia sitt barn, mjölken producerat under en graviditet.
    Merparten av all mjölk produceras efter förlossningen, i samband med att barnet stimulerar bröstet. Inte under graviditeten.
  • Rockan
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 16:01:25 följande:
    Sen fick jag mjölk i brösten redan i månad 5, min mamma fick det också tidigt och hennes mamma likaså.

Är vi unika menar du?
    Nej, jag skrev att merparten av all mjölk produceras i samband med att barnet diar. Att en del får råmjölk tidigt i graviditeten har inget med den senare mjölkproduktionen att göra.
Svar på tråden Män som ammar?