Inlägg från: SjälvaJag |Visa alla inlägg
  • SjälvaJag

Män som ammar?

MammaG skrev 2011-05-04 09:20:06 följande:
    För en "normalt" fungerande mamma uppstår väl det behovet efter förlossningen?

Och jag skrev "Nej". Pappor har andra sätt att hitta närhet än genom att amma. Tycker dels det diskvalificerar papparollen om den ska kopieras rätt av mammornas, dels tycker jag det är djävligt äckligt (och jo, det är skillnad på mansbröst och kvinnobröst. Männens har ingen verklig funktion)
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 09:16:07 följande:
    I djurriket finns det massor av hanar som låter sina ungar snutta! Det räcker med att titta bland hundar och katter. Även hos apor är det förekommande.
    Ge mig gärna någon länk som bevisar detta tack
  • SjälvaJag
    infragilis skrev 2011-05-04 09:32:33 följande:
    Du verkar lite förvirrad.
    Jo det är jag som är förvirrad. Japp !
  • SjälvaJag
    infragilis skrev 2011-05-04 09:42:57 följande:
    Du kan ju googla.
    SjälvaJag skrev 2011-05-04 09:38:26 följande:
    Jo det är jag som är förvirrad. Japp !
    Bra att du insett det.
    Jag googlade och fann inget.
    Och om ni tycker det är jag som är förvirrad då jag är emot människans trotsande mot naturens gång så kanske ni bör tänka ett steg längre. Slå upp ordet förvirrad, och förklara på vilket sätt det stämmer in på mig tack.
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 09:48:07 följande:
    Här står en del och det finns även länkar vidare: www.unassistedchildbirth.com/miscarticles/mil...

Det handlar dock mest om fall där män/djurhanar producerat mjölk. Om du vill se exempel på tröstsnuttade hos djur så räcker det med att besöka någon som har kattungar, de snuttar gärna på precis allt.
    Tack för upplysningen. Som du själv skriver  och länkar till så är det ju inte vanligt där heller. Det är ju inte "normalt" och i "normala" fall detta sker. Jag förstår inte intresset av att gå emot allt som är menat att vara.
  • SjälvaJag
    Raskask skrev 2011-05-04 09:59:42 följande:
    Vad har mäns bröstvårtor för mening då? En slags prydnad? Borde det inte krylla av kulturer då där mäns bröstvårtor pryds och smyckas, eller kanske visas upp i tävlingar om snyggast bröstvårta? Kanske små pojkar på skolgården blottar sina bringor och tävlar om vems som är störst?
    Vi har samma kön också från början när vi är embryon, men det kanske du inte visste. Det utvecklas inte förrens i vecka (8-9)
    Därför tror jag att vi även har bröstvårtor.

Klitoris är tillexempel det som utvecklas till en penis på pojkar i mammans mage. Men inte fan är jag man och kan pissa med den iallafall.
    Jag blev kvinna och accpeterar våra olikheter. Kan inte män göra likadant?
  • SjälvaJag
    Rockan skrev 2011-05-04 09:59:38 följande:
    Mjölkprokdution hos hanar/män är inte vanligt nej, det är det ingen som har påstått vad jag har sett heller?

Trötstsnuttande däremot är relativt vanligt förekommande i djurriket, de flesta som haft valpar eller kattungar hemma kan nog vittna om det. Däggdjursungar (mänskliga eller av annan art) bryr sig oftast inte så mycket om vad de snuttar på, bara de får snutta, och om ett spädbarn vill snutta på ett mansbröst så ser jag inte felet.
    Nej och jag accepterar att vi tycker olika.
  • SjälvaJag
    Raskask skrev 2011-05-04 10:10:03 följande:
    Det är ju du som skriver om mening. Jag undrar bara hur man kan avgöra vad det finns för  mening i mäns bröstvårtor. Det är naturligt att män har bröstvårtor. Det är naturligt för spädbarn att snutta på det som finns att snutta på. Om just den manliga bröstvårtan av någon anledning inte lämpar sig för snuttande beror det inte på någon naturlig/biologisk mening. Det handlar om kultur.
    Bullshit.
  • SjälvaJag
    Raskask skrev 2011-05-04 10:10:03 följande:
    Det är ju du som skriver om mening. Jag undrar bara hur man kan avgöra vad det finns för  mening i mäns bröstvårtor. Det är naturligt att män har bröstvårtor. Det är naturligt för spädbarn att snutta på det som finns att snutta på. Om just den manliga bröstvårtan av någon anledning inte lämpar sig för snuttande beror det inte på någon naturlig/biologisk mening. Det handlar om kultur.
    Bullshit.
    Rockan skrev 2011-05-04 10:13:17 följande:
    Är det inte naturligt för spädbarn att snutta? Eller vad var "Bullshit" menade du?
    Läs ovan
  • SjälvaJag
    infragilis skrev 2011-05-04 10:14:55 följande:
    Är bröstvårtorna faktiskt redan utvecklade hos ett nio veckor gammalt foster?
    Kopierade en text från en annan tråd :

"Du tror på myter. Tidigt i fosterlivet anläggs den s.k. mjölklisten, som sedan, under hormonell påverkan sedan utvecklas till bröstvårtor och senare, likaså under hormonell påverkan utvecklas mjölkörtlar. Friska män utsätts inte för sådan hormonpåverkan och därför är mäns körtlar outvecklade och kan inte producera mjölk, oavsett hur mycket de stimuleras.

Adoptivföräldrar (dvs. friska mammor) kan få mjölk därför att de har utvecklade mjölkkörtlar.

Så, nu vet du lite mer om hur det funkar och kan sluta sprida felaktig information. "

Själv vet jag inte exat när det är självaste bröstvårtorna träder fram men i grund och botten är vi alla lika ifrån en början.
Svar på tråden Män som ammar?