• Äldre 3 May 19:35
    17462 visningar
    20 svar
    +1
    20
    17462

    Hamster ok för barn?

    Tja, inte en så avancerad fråga, egentligen...
    Jag skulle vilja köpa ett husdjur till mina ungar, 4 och 9 år. Men jag undrar lite vad som är bäst, akvarium har vi haft, så det vill jag inte ha igen.
    Jag har aldrig haft hamster, endast kaniner, men minns att de var relativt lätta att ta hand om (rengöra bur mm), kan hamster vara ett ännu lättare alternativ?
    Nån som har erfarenhet? :)

  • Svar på tråden Hamster ok för barn?
  • Loriya­na
    Äldre 3 May 19:38
    #1

    Min dotter som är 4 år fick en hamster av mormor och morfar i julklapp. Den är jättesöt och lätt att sköta MEN hon kan aldrig leka med den eftersom den är vaken på natten och sover på dan!

    Jag skulle rekommendera ett marsvin, har hört att de är de bästa djuren för barn att börja med.

  • Queeni­e70
    Äldre 3 May 19:41
    #2

    Hamstrar är astråkiga, korkade, osociala och bits. marsvin är rara, kloka, sociala däremot. Kaniner är skittråkiga de me.

    Men vilket djur du än väljer så kan du aldrig lämna över ansvaret helt på barnen. Ett husdjur är alltid hela familjens ansvar och man ser till att ha försäkring på dem så att man kan sköta deras hälsa och inser att det är ett åtagande för djurets livstid, inget man tröttnar på efter ett år och lämnar vidare. DET är bra saker för barn att lära sig.

  • Äldre 3 May 19:42
    #3

    Siobhan - Jasså? Hmm, fördelen är att de är lättskötta, nackdelen att de bara sover ;)
    Marsvin är ju inte lika söta, kanske, men värt att kolla upp! Roligare för barnen ;) Tack för ditt svar!

    Fler svar? :)

  • Äldre 3 May 19:44
    #4

    drottningen1970 - Det är faktiskt exakt därför jag vill köpa ett djur. För att de ska inse att det inte är en leksak, utan ett åtagande. Ansvar mm...
    Men dåså, på bara två svar har båda sagt att marsvin är bättre än hamster. Får kanske tänka om där ;)
    Tack! :)

  • Loriya­na
    Äldre 3 May 19:50
    #5

    Ja hamstrar är nattdjur, de sover verkligen heeeeeeela dagen. Jag håller med om att kaniner och hamstrar är sötare än marsvin, men seriöst är marsvin det som typ alla rekomenderar som första husdjur. De är extremt sociala och keliga. Saken med marsvin är att de är gladast om de har sällskap, så man rekomenderar att ha två stycken i en bur.

  • Äldre 3 May 19:52
    #6
    +1

    Siobhan - Men det kanske bara är bra? Då kan jag köpa varsitt till barnen :) Så de kan känna att de får ta hand om "sitt" marsvin :)
    Tänker definitivt kolla upp det! Fast det svåraste blir nog att övertala gubben ;)

  • Loriya­na
    Äldre 3 May 20:25
    #7
    MissGoodie skrev 2011-05-03 19:52:27 följande:
    Siobhan - Men det kanske bara är bra? Då kan jag köpa varsitt till barnen :) Så de kan känna att de får ta hand om "sitt" marsvin :)
    Tänker definitivt kolla upp det! Fast det svåraste blir nog att övertala gubben ;)
    Bara ni har plats så :) Jag hade valt marsvin till mitt barn om jag hade större lägenhet. De behöver lika stor bur som kanin.
  • Queeni­e70
    Äldre 3 May 20:25
    #8

    ja marsvin ska man ha två av. Jag tycker de är mycket mycket sötare än hamstrar och kaniner för den delen. Kloka och pratiga är de också. Som små hundar.

  • Äldre 3 May 20:30
    #9

    Siobahn och drottningen1970 - Tror jag får anse mig själv övertalad ;) Marsvin som är vakna på dagtid och dessutom är pratiga överväger ;)
    Tack för era svar!

  • Loriya­na
    Äldre 3 May 20:41
    #10

    Anytime :P Hoppas det går bra!

  • Äldre 3 May 21:04
    #11

    Slänger också in en röst för marsvin. Otroligt goa o trevliga djur. Snälla o lätta att hanskas med.

  • Lilia
    Äldre 5 May 21:01
    #12
    Queenie70 skrev 2011-05-03 19:41:10 följande:
    Hamstrar är astråkiga, korkade, osociala och bits. marsvin är rara, kloka, sociala däremot. Kaniner är skittråkiga de me.

    Men vilket djur du än väljer så kan du aldrig lämna över ansvaret helt på barnen. Ett husdjur är alltid hela familjens ansvar och man ser till att ha försäkring på dem så att man kan sköta deras hälsa och inser att det är ett åtagande för djurets livstid, inget man tröttnar på efter ett år och lämnar vidare. DET är bra saker för barn att lära sig.
    Jag älskar kaniner och jag är vuxen. =)
  • Lilia
    Äldre 5 May 21:11
    #13
    +1

    Jag fick min första hamster då jag var åtta år gammal. Jag älskade honom. Fördelen med att ha en hamster är att de lever en väldigt kort tid (två år) Det händer mycket då barnen är små, en hamster är inte ett lika stort åttagande som ett marsvin eller en kanin, som dels kräver mer och dels blir äldre.

    Ett krav som jag hade innan jag fick en hamster var att jag var tvungen att läsa på innan. Det är bra att göra oavsett vilket djur man köper. Böcker om hamstrar, kaniner och marsvin finns på biblioteket eller att köpa i djuraffären eller i en bokhandel och så på nätet såklart. Där står det lite om hur djuret lever i det vilda, vad den vill säga med sitt kroppsspråk, vad för mat djuret äter och såvidare.

    Jag vet ju inte vad alla andra har för erfarenheter, men vår hamster vaknade runt sex på kvällen så jag hade gott om tid att leka med honom innan det var dags för mig att sova. Jag gjorde hinderbanor till honom av pappersrullar och VHS fodal och lät honom springa i min hand.

    Ska du skaffa marsvin eller kanin såär det lag på att du ska ha minst två bara så du vet.

    Kan också säga att jag aldrig skulle ha gett ett djur till en fyra åring då de ofta kan bli lite för exalterade och kanske gör djuret illa.

  • Äldre 4 Feb 21:29
    #14
    +1

    Ja det kan va lättare. men man måste ge mycket kärlek en hamster kan ca bli 1 till 3 år. En kanin kan bli 1 till 8 år.

  • Äldre 4 Feb 21:39
    #15

    Jag hade en hamster. Vansinnigt tråkigt husdjur. Jag hade satsat på ett socialt djur, som råtta eller marsvin istället.

  • moaguu­un
    Äldre 4 Feb 21:42
    #16

    Köp inte djur till barn, de kommer tröttna. Om du ska köpa ett djur, köp ett som inte lever så länge. Hamster är bra på det sättet. Marsvin och kaniner blir betydligt äldre. Mina marsvin blev 7- 8 år.

  • Äldre 4 Feb 21:42
    #17

    Råttor blir sällan mer än tre år, om ni vill ha ett socialt och gosigt djur men som inte är ett jättelångt åtagande.

  • moaguu­un
    Äldre 4 Feb 21:44
    #18

    Jag såg att inlägget var 7 år gammalt...

  • Äldre 4 Feb 21:51
    #19
    moaguuun skrev 2018-02-04 21:44:51 följande:

    Jag såg att inlägget var 7 år gammalt...


    Undra om det blev ngt djur?
  • Äldre 6 Feb 18:26
    #20
    MissGoodie skrev 2011-05-03 19:35:32 följande:

    Tja, inte en så avancerad fråga, egentligen...

    Jag skulle vilja köpa ett husdjur till mina ungar, 4 och 9 år. Men jag undrar lite vad som är bäst, akvarium har vi haft, så det vill jag inte ha igen.

    Jag har aldrig haft hamster, endast kaniner, men minns att de var relativt lätta att ta hand om (rengöra bur mm), kan hamster vara ett ännu lättare alternativ?

    Nån som har erfarenhet? :)


    Absolut inte!

    Jag älskar hamstrar men skulle aldrig ge de till barn.

    De är alldeles för små och dessutom bara vakna en kort stund på kvällen.

    Ska du köpa kanin ta då en ensam hane den blir mer tam.

    H

    Kaniner kan vara aggresiva -speciellt honor.

    Marsvin är skitroliga men du måste ha minst två av samma kön.

    Varför tar du inte katt eller hund tex Labrador-mer barntålig ras får man leta efter.
Svar på tråden Hamster ok för barn?