• B Rus

Hur gör jag enklaste limpan?

Jag har en påse vetemjöl, en halv påse dinkelsikt och en påse torrjäst. Vatten och salt såklart. Kan jag få ihop nåt gott bröd av detta, ev med enkla tillägg?

• Svar på tråden Hur gör jag enklaste limpan?
  • MBert

Självklart.
    Här är basreseptet på vitt bröd med "rätt" proportioner för optimal jäskraft, alltså för att få ett fluffigt bröd.
    Utifrån detta kan man byta ut mjölsorter och lägga till brödkryddor, -gryn, -kli, fröer, nötter, torkad frukt eller annat gott.

50 g färsk jäst eller en påse torrjäst
    500 g vatten
    820 g vetemjöl
    12 g salt
    10 g matolja
    16 g sirap

Jag föredrar en digital köksvåg så jag bara kan hälla i ingredienser och nollställa mellan varje och slippa kladda ner mått. Men om du inte har så får du räkna om till mått.
    500 g vatten är 5 dl
    820 g vetemjöl är 13-14 dl
    12 g salt är 2 tsk
    10 g olja 2 tsk
    16 g sirap är ca 1 msk

Vänta lite med att hälla i saltet och knåda först ihop resten av ingredienserna. Man behöver INTE värma vattnet. Skillnaden blir längre jästid, men det ger å andra sidan mer smak. Man ska i vilket fall som helst INTE värma till 37 grader som det står i många recept. Värm till fingervarmt - det är 28-30 grader. Det finns ingen som har 37 grader varma fingertoppar...
    Knåda länge med maskin, gärna minst 10 minuter. Vanliga degkrokar går bra, man måste inte ha en stor hushållsassistent. Fast har man bara elvisp så är halvera receptet att föredra.

Jäs till ungefär dubbel storlek. Minst 40 minuter (om du värmt degvätskan (vattnet)) gärna en timma. Vik sedan in kanterna på degen så att det till slut blir en rund stor bulle. Då spänner man ut degen och drar ut glutentråderna. Låt den vila (slappna av) en kvart och vik sedan ihop till en limpa, förlåt 3 limpor- du ska rundriva 3 bullar som får vila och sen slås till limpor, genom att vika mot mitten och sedan kant i kant. Sök på "slå en limpa" eller "rundriv" på nätet så finns bilder på hur man gör.
    Man gör det för att vika in luft så att brödet kan bli stort och luftigt och få ut mer arom = godare.

Låt sedan brödet jäsa igen - gärna i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Även denna gång MINST 40 minuter - gärna en timma.

Grädda sedan brödet i ugnen i ca 200 grader (175 varmluft)  till 96-98 graders innertemperatur. Det tar ungefär 40 minuter.

• Snowprincess

Detta är superenkelt och blir jättegott! Går att variera hur mycket som helst också :)

5 dl fingervarmt vatten
    1 msk salt
    ½ paket jäst (vanlig)
    ca 12,5 dl vetemjöl

Det ovan är grundreceptet och är faktiskt jättegott som det är, men jag brukar även ha i lite sirap, olja och byta ut en del av mjölet mot grövre sort(-er). Ibland blir det havregryn i, och/eller soltorkade tomater. Oljan från både soltorkade tomater och oliver ger jättegod smak! Man kan även blanda ner örtkryddor eller färska örter med för den delen. Flingsalt på toppen!

Lös jästen i lite av vattnet, häll sedan i resten av vattnet, salt och eventuella övriga ingridienser innan du blandar ner mjölet. OBS! Degen ska INTE KNÅDAS, bara röras ihop och den ska vara kladdig. Jäs i bunken under bakduk i minst en timme (jag brukar köra två timmar om jag hinner). Sen är det bara att välja om man vill platta ut den i en långpanna eller göra ciabattastorlekar. Eller frallor, eller limpor, eller vad man nu vill :) Ingen mer jäsning - bara rätt in i ugnen! I min ugn kör jag 225 grader, men det varierar ju från ugn till ugn. Ciabattabröd tar ca 17 min, håll noga koll och ta hellre ut plåten lite för tidigt än för sent. Brödet bakar klart det sista när det får vila utanför ugnen, och blir inte torrt.

• B Rus

Men tack för mycket spännande recept! Ska bli kul att baka...

• MBert

Jag vill bara lägga till och förtydliga att man bör knåda degen länge för att frisätta glutenet och på så sätt få en seg deg som lättare kan hålla de gasblåsor som bildas när degen jäser. Jämför tuggummi som är segt och lättare håller luften när man blåser bubblor . Man får då alltså ett mycket luftigare bröd som upplevs mindre torrt och kompakt, samt att aromen finns i dessa gasbubblor och ger brödet mer smak.
    Saltet stärker glutentrådarna och bör av den anledningen tillsättas sist, då så mycket gluten som möjligt frisatts och dragit åt sig vätskan för att bli elastisk.

Självklart måste man inte knåda, men då får man inte heller ett lika bra bröd.
    Ett av bageriernas knep är att använda bagerimjöl som har mer protein (typ Vetemjöl Special och Manitoba Cream) och som därför behöver knådas mer för att frisätta mer gluten = veteprotein.

Svar på tråden Hur gör jag enklaste limpan?