• Rocktroll

Sälja bil på kredit?

Ska sälja min bil och en kille ringde och vill köpa den på kredit och betala om 10-20 dagar då han förväntas få pengar, men skriva ett köpeskontrakt där det står att jag äger bilen fram tills han betalar. Låter helskumt i mitt tycke och inget jag nappar på för gäller inte lite pengar. Låter som att någon vill lura en va? Tyckte han kunde gå till banken och skaffa sig ett lån helt enkelt så länge men han envisades med att försöka köpa på kredit. 

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Sälja bil på kredit?
  • Rocktroll
    Kamomillja skrev 2011-05-03 19:44:47 följande:
    Sälj inte!!!
    Tänker jag inte heller Glad tänkte mest kolla om man har några som helst rättigheter att faktiskt få sina pengar om man skriver ett köpeskontrakt? Vad kan hända?
  • Miss Lau
    Rocktroll skrev 2011-05-03 19:46:27 följande:
    Tänker jag inte heller Glad tänkte mest kolla om man har några som helst rättigheter att faktiskt få sina pengar om man skriver ett köpeskontrakt? Vad kan hända?
    Bra att du inte gick på den. Någon absolut rättighet att få igen pengarna har man inte utan finns inga pengar så finns det inte.  Då spelar det ingen roll hur bra avtal man skrivit.
  • Rocktroll
    Miss Lau skrev 2011-05-03 20:54:51 följande:
    Bra att du inte gick på den. Någon absolut rättighet att få igen pengarna har man inte utan finns inga pengar så finns det inte.  Då spelar det ingen roll hur bra avtal man skrivit.
    Det jag misstänkte.
  • Draken22

Din instikt är med största sannorlikhet helt rätt.

Juridiskt sett har du rätt att få dina pengar om ni skriver ett köpeavtal/kontrakt där det framgår hur betalningen ska gå till, exempelvis då 10 dagar netto. Huruvida personen betalar eller inte är en annan femma.

Skulle personen inte betala kan du lämna in ansökan om betalningsföreläggande hos kronfogoden. Du har kontraktet som styrker ditt krav.
    Men har personen inte betalat enligt överenskommelse så kommer den antagligen inte betala till kronofogden heller och du står där med en fordran...

Släpper du iväg bilen före betalning kan du heller inte anmäla den stulen eller polisanmäla för egenmäktigt förfarande eftersom att ni gjort upp om köpet redan.

Handlar det "bara" om 10 dagar - varför kan då personen inte lika gärna vänta 10 dagar med att hämta bilen och betala. Ni kan ju ändå göra upp köpekontraktet så att personen försäkrat sig om att den köpt bilen. Du kan du även ta ut en handpenning på ex 20% i samband med kontraktsskrivningen.

OM man som privatperson vill genomföra den här typen av försäljning (köp nu betala sen) så rekommenderar jag att

- En eller helst fler av säljarens vänner bevittnar affären
    - Man skriver ett köpekontrakt där det tydligt framgår villkoren, helst bevittnat kontrakt
    - Man tar ut en handpenning som ska föras över via bank (svårare att bevisa kontanta transaktioner)
    - Om det handlar om något med registreringsnummer. Skriv ej över fordonet förrän full betalning erlagts.
    - Ta kopia på köparens körkort och kolla så att det verkligen är köparen
    - Om någon annan än köparen ska hämta varan, ta kopia på kurirens körkort samt få en fullmakt av köparen på vem som får hämta varan.
    - Ta en kreditupplysning på köparen. Det kostar 30 kr att göra via internet på http://www.inkomstupplysning.se

Du har ändå inte försäkrat dig om att faktiskt få betalt, men du har gjort samma förundersökning som ett kreditbolag skulle gjort och du har bevisning att köpet ägt rum och vem det är som ingått köpeavtalet och hämtat fordonet.

• Rocktroll

Tack för ett bra svar Glad sa till personen om han ändå ska få pengar om ett par dagar så är han välkommen att höra av sig då och se om bilen är kvar. Pengar direkt eller ingen affär. Är en jävla massa skojare som ringer och det är bara att gallra ut dom.

• MaNiMi
    Rocktroll skrev 2011-05-08 07:37:49 följande:
    Tack för ett bra svar Glad sa till personen om han ändå ska få pengar om ett par dagar så är han välkommen att höra av sig då och se om bilen är kvar. Pengar direkt eller ingen affär. Är en jävla massa skojare som ringer och det är bara att gallra ut dom.
    Bra det! När det gäller bilar så är det bäst att göra så.
    Säljer man en soffa på krita så kan ju inte så mkt mer hända än att man blir av med soffan å lurad på pengarna.
    Säljer man en bil så är det ju alldeles för riskfyllt att skriva över den innan man fått sina pengar,...samtidigt kan det hända en jäkla massa skit om någon okänd kör runt med en bil som man själv står för...
    Böter och andra grejer, men bilen kan även användas vid brottslig verksamhet.
  • Madick

Om han är säker på att han får pengar om några dar kan han ju låna av någon annan, varför ska du agera bank, oavsett om han nu är en ärlig person eller inte.

Svar på tråden Sälja bil på kredit?