Anonym skrev 2011-05-03 22:04:08 följande:
Precis! Det är den tanken som är aktuell känner jag, liksom om det är löjligt mycket man kör på eller om man bör hålla ett stadigt tempo. Jag brukar plugga 3h vardag och 4h lediga dagar, och visst känns det bara så överdrivet ibland men samtidigt så vill jag ha full koll på allting hela tiden och riktig struktur.
Alltså, jag håller ju inte på att ändra min uppfattning hela tiden och vet vad jag vill, så det känns inte direkt som jag är i puberteten även om jag kanske är det biologiskt eller något!
Om det är något jag ångrar med mitt liv är att jag tog det så förbannat allvarligt de första 25-30 åren. Visst, jag har bra utbildning o lön, eget företag, hus, make och välartade barn (yngste sonen går som du i 8:an) och hade jag inte varit så seriös hade jag kanske inte kommit hit. Eller gjort det några år senare.
Jag tycker kort sagt det är bra att du är ambitiös men mindre bra att du redan nu känner att du vill ha total koll. Bättre då att lära sig hantera det oförutsedda i livet - för det kommer. Men det kommer du att lära dig, tids nog.
Det kanske är ett konstigt råd från en mamma men skippa pluggandet i helgen och åk hem till kompisar, spela datorspel eller gör något totalt "onödigt" och känn att det är ok. Du lägger ner så mycket tid på studier på vardagarna att du gott kan ta dig en ledig helg.