• roffe

Varför jag är bättre än andra människor

Du ser ner på människor som inte är lika intelligenta som du. Det är inte en fin egenskap. Om du är så intelligent som du hävdar, borde du förstå att andra kanske kämpar lika hårt som du, men inte lyckas, för allas hjärnor är inte likadana. Alla fungerar inte likadant. Alla har inte samma förutsättningar.

Du kanske lär dig sen i gymnasiet när du läser en eller två kurser psykologi ;)

Att du även tycker du har kommit över puberteten redan kan visa på att du är mitt uppe i den. Det är väldigt typiskt för tonåringar att tro dom vet bäst och att dom är så himla mogna. En mogen människa behöver inte hävda sin mogenhet flera gånger t ex.

Sen kan det vara så att dina vänner slappar hellre nu för att orka ge allt i gymnasiet. Själv pluggade jag som fan i högstadiet, så jag blev helt utbränd och orkade inte med gymnasiet riktigt. Se till att ha mycket kul under tiden så det inte skiter sig sen :)

Det är fullt normalt att som dina vänner, inte veta vad man vill bli. Mycket i era hjärnor har inte utvecklats färdigt ännu, t ex konsekvenstänkandet är inte färdigt förrän 18-20 års ålder ungefär.
    Sen kan det vara så att du utvecklas snabbare än normalt och att du är mer "intelligent" än andra. Isåfall, grattis, va kul att det går bra för folk :)

Sen är intelligens mest ett mått på minneskapacitet. Men det finns olika sorters intelligens, det finns den där man ska komma ihåg vad Europas floder heter och hur man räknar en cirkels omkrets, sen finns det den som handlar om att förstå människor lite djupare till exempel. Där ser vi ju antagligen skillnad på vilken du behärskar mest, iom att du nästan talar ner andra som inte är precis likadan som du.

• roffe

Det är intressant att läsa här, det är definitivt den mest narcicistista tråd jag kommit över hittills. Faktum är att jag nu insett att jag har mycket att lära mig här i livet, exempelvis hur man ska hantera människor som tror att respekt och ödmjukhet går ihop med att se ner på människor och skryta om sig själv. Spännande, jag ska nog leta fram någon bok och se om jag blir klokare :)

Svar på tråden Varför jag är bättre än andra människor