Anonym (läkstudent) skrev 2011-05-03 23:56:15 följande:
Om du ska bli en bra läkare är det väldigt bra att kunna relatera till andra människor. För att kunna göra det måste man göra annat än sitta och plugga hela dagarna. Jag får helt enkelt ta och hålla med flera andra som tycker att du borde utnyttja din ungdom på ett annat sätt. Tänk på att du bara är ung en gång och att det finns massor av saker som du bara kan göra när du är tonåring. Jag tror inte du behöver känna dig så otålig på du ska bli vuxen, det kommer komma fortare än du tror!
Läkaryrket handlar från A och O om människor (förutom vissa specialiteter), därför är det viktigt att du vill jobba med dem. Sedan är det absolut ingen brådska att bestämma sig för var man vill bli, du har många år på dig till det:).
Jag är som sagt inte säker på vad jag ska bli. Fast läkare känns absolut idag som ett alternativ. Att arbeta med människor kanske kan bli ett problem då eftersom jag inte känner mig så bekväm med andra..
Jag upplever det inte som att jag kan gå ut och leva "the teenage dream" är inte mycket för fjortisfyllor. Föredrar i så fall att stanna hemma, kolla lite på tv och ta det lugnt.
Visst, om jag slutar att plugga och tar det lugnt istället brukar det bara bli så fel. Jag tror mer att jag bara kommer få flera anledningar till att hitta på andra meningslösa problem i mitt liv, som andra verkar göra i min ålder. Det känns ibland som jag trivs att sitta på rummet och plugga några timmar varje dag, sen kanske ta det lugnt när man är klar.
Lenora skrev 2011-05-04 00:43:01 följande:
Bra text men jag håller med ovanstående talare. vad är själva poängen med tråden? Den saknar ett fokus. Jag antar att du vill ha feedback kring ditt liv så det är det jag kommer att ge dig.
Det är bra att du känner dig självsäker och som en bra människa men gör inte misstaget att bara jämföra dig med dina klasskamrater i den lilla världen på högstadiet eller utmaningarna som den delen av ens utbildning ger. På universitetet kommer du med all säkerhet möta många människor som du blir inspirerad av och möta större både sociala och intelligensmässiga utmaningar.
Istället för att se dig själv som "färdig" redan som 14 år, se var du kan utvecklas som människa, det finns inte en människa i världen som inte kan bli bättre.
Dina klasskamrater kanske inte verkar på din nivå just nu, men tro mig, det finns de som utvecklas senare. Jag hade klasskamrater som var riktigt urusla på högstadiet och inte ens särskilt sociala som växte upp till fantastiska människor med väldigt bra karriärer.
Livet har mer spännande utmaningar än den lilla värld man känner till som 14-åring. Lycka till!
Och som en liten sidfot...högskoleprovet är något man kan träna på för att få bättre resultat. Jag skrev 1.1 på mitt första och 1.9 på mitt sista.
Bra sagt! Ändå så upplever jag mig själv som att jag inte har några stora brister om man kan säga så, det ska vara att jag inte precis aktivt hjälper folk i min omgivning. Annars är jag överviktig, även om jag har gått ner mycket på senaste tiden om man kan säga att det är ett problem, jag har större problem i så fall.
Du sa det väldigt bra själv vad som är poängen med tråden. Hur mycket pluggade du för att skriva 1.9 på HP?
ske skrev 2011-05-04 05:20:11 följande:
Generellt tycker jag, är man bra på något, ena och andra,
Behöver man skriva och säga det ?? Vad är syftet i det hela ?
Vill du att folk ska bli imponerad av det som du beskriver ?
Förväntar du dig få bekräftelse utav de andra?
Har du dålig självförtroende ?
Du beskriver en vacker fasad,inåt i då ?
En berättelse är sant,att man skriver sina både för och nackdelar samtidigt,
Att Jag är bra på det, men dålig på det andra.
Vi alla männskor har både fördelar och nackdelar. Ingen är perfekt.
Då när man ser sina fel och brister,då när man erkänner det till sig själv, då när man försöker åtgärda sina fel och brister,då är man en stark person.
Tyvärr samhället bygges för det mesta yttligt,och man måste ständig bära en fasad, ser glad och trevlig ,ser bra ut, inte för tjock,tala tydligt,ler ,fast man kanske den dagen ,man mår dålig,man kan inte säga vad man tycker och tänker,utan man måste hålla med eller vara tyst. som jag tisade innan
Läs Martin Bubber s, Du och jag-
Jag skriver för att diskutera mitt eget liv. Blir du inte imponerad av det jag skriver? Jag har inte dåligt självförtroende i alla fall. Annars håller jag med dig, jag kan också bli bättre. Kanske kan jag hjälpa fler i min omgivning, om man skulle vilja det.
listoplisto skrev 2011-05-04 05:31:18 följande:
Går du genom livet och ser ner på andra för att du är övertygad om att du är bättre än dem, så kommer du ofelbart att missa ofantligt många möten, relationer och erfarenheter som har potential att faktiskt göra dig till en bättre människa (både intellektuellt och emotionellt).
Kasta inte bort livet på att se ner på människor, för då blir du till slut väldigt ensam.
Jag ser ner på andra människor för att de är mindre intelligentare eller inte förstår någonting, så unik som människa är jag knappast på den grunden. Det behöver inte betyda att jag inte kan behandla andra mer respekt eller lyssna på dem.