Tygtiiger skrev 2011-05-04 02:35:14 följande:
Fråga dig själv varför du vill att ditt barn ska döpas i kyrkan. Ett dop är en kristen kulthandling - det är att aktivt ta upp barnet i den kristna församlingen och den kristna tron. Föräldrarna får frågan "vill ni döpa ert barn in i denna tro?"
Det är DET ni ska ta ställning till.
Så resonerade vi. Och med tanke på att ingen av oss är aktivt kristna och att jag inte blev döpt (min mor var kristen men resonerade tvärtom mot dig - hon ville att jag själv skulle ta aktiv ställning FÖR att gå med i en församling när jag var tillräckligt gammal) och att min man är döpt men inte troende så valde vi medvetet att inte döpa. Vi kunde inte ge vårt barn en kristen uppfostran.
Jag har också deltagit i kyrkans öppna förskola (och gått kurser i svenska kyrkan etc) med min son, men han är just nu brinnande ateist. Det blir förhoppningsvis mer tolerant snart.
Jag tycker att ni i första hand ska ta hänsyn till de religiösa argumenten, faktiskt. Om en av er hade varit troende och velat ta upp barnet i sin församling hade jag tyckt det haft viss prioritet. Om en av er är aktivt icke-troende och emot att döpa ett barn in i en religion man inte delar tycker jag att det har en viss prioritet. Att vilja döpa bara för att det är fint och tradition och en ursäkt för släkten att samlas tycker jag faktiskt är ett dåligt argument och det är att på något sätt nedvärdera den religiösa innebörden i dopet.