• LillaMandarin

När kan man börja ge smoothie?

När kan man börja ge smoothie till ett spädbarn?
    Vaniljyoghurt, banan och frysta hallon eller blåbär. 
    Kan det på något sett vara farligt? JAg provgav till våran son och han gillade ju såklart , men det är ju rätt sött också. 

• Svar på tråden När kan man börja ge smoothie?
  • Rhoda Horswunce

Mjölkprodukter hämmar ju järnupptaget, och rekommenderas därför inte till barn under 1 år. Men handlar det om att man bara ger det då och då, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt. Annars kan man ju göra smoothies utan yoghurt också. När det gäller sockerinnehållet så innehåller bär inte mycket socker alls, även om det smakar sött, medan frukt innehåller lite mer. 

• pluppfamiljen

Jag gav min 7 månaders pojke smothi med kräm fil coh mjölk när han var 10 månader på kvällen i flaska i stället för välling 

Blivande 6 barns mamma
  • La Lola
    Rhoda Horswunce skrev 2011-05-04 09:55:34 följande:
    Mjölkprodukter hämmar ju järnupptaget, och rekommenderas därför inte till barn under 1 år. Men handlar det om att man bara ger det då och då, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt. Annars kan man ju göra smoothies utan yoghurt också. När det gäller sockerinnehållet så innehåller bär inte mycket socker alls, även om det smakar sött, medan frukt innehåller lite mer. 
    Nja, man ska undvika mjölk som måltidsdryck.

En smoothie till tex mellanmål är såklart ok.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillaMandarin

Vad kan man göra smoothie på om man inte har yoghurt? Mjölk lär ju hämma järnet lika mkt som yoghurt väl?
    Jag gav honom detta för att han såg mig och storasyster dricka de. Så jag gav honom 10 skedar och oj vad ledsen han blev när han inte fick mer. 

• La Lola
    LillaMandarin skrev 2011-05-04 10:06:42 följande:
    Vad kan man göra smoothie på om man inte har yoghurt? Mjölk lär ju hämma järnet lika mkt som yoghurt väl?
    Jag gav honom detta för att han såg mig och storasyster dricka de. Så jag gav honom 10 skedar och oj vad ledsen han blev när han inte fick mer. 
    Du kan ge både mjölk o yoghurt om du vill.
  • Rhoda Horswunce
    La Lola skrev 2011-05-04 09:58:02 följande:
    Nja, man ska undvika mjölk som måltidsdryck.

En smoothie till tex mellanmål är såklart ok.
    Även större mängder yoghurt ska man undvika, säger de. Men säkert har du rätt - ger man en smothie till mellanmål så får ju barnet ändå i sig järn vid alla de andra målen, och det borde ju räcka tycker jag. 
    Man kan späda ut det med lite vatten, bara.
  • La Lola
    Rhoda Horswunce skrev 2011-05-04 10:17:22 följande:
    Även större mängder yoghurt ska man undvika, säger de. Men säkert har du rätt - ger man en smothie till mellanmål så får ju barnet ändå i sig järn vid alla de andra målen, och det borde ju räcka tycker jag. 
    Man kan späda ut det med lite vatten, bara.
    Säger vilka?
  • La Lola

Ts

Hur gammal är barnet?

• LillaMandarin

Han är ju bara 6 1/2 månad....så jag kanske var lite dum där att han fick smaka. Men som sagt så mkt var det ju inte....det är väl kanske bättre att ge ren frukt eller bär.

• Rhoda Horswunce
    La Lola skrev 2011-05-04 10:18:46 följande:
    Säger vilka?
    De! Räcker inte det som källa? Förvånad

Nä, men detta hittade jag nu på slv:s sida:

"Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt som dryck till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning och till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor."

Sedan exakt vad de menar med större mängder, om det är ett glas eller tre glas eller fem glas, står ju inte skrivet.
  • La Lola
    LillaMandarin skrev 2011-05-04 10:27:51 följande:
    Han är ju bara 6 1/2 månad....så jag kanske var lite dum där att han fick smaka. Men som sagt så mkt var det ju inte....det är väl kanske bättre att ge ren frukt eller bär.
    Nej, det var inget dumt alls.
Svar på tråden När kan man börja ge smoothie?