• åsab

trappa ner på amning

Hej!

Min son är nästan 5 månader och vi har hållt på med smakportioner av grönsaker och gröt sen han var 4 månader. Han tycker det är gott och äter gärna mycket så nu försöker jag utöka till hela måltider. Har börjat med en hel portion gröt på morgonen, men trots att han äter hela portionen börjar han gråta och vill amma en liten stund efteråt. Är han hungrig verkligen eller är det för att han tycker det är mysigt att amma? Undrar hur jag ska få honom att skippa amningen helt då han får en hel måltid.

Mvh Åsa

• Svar på tråden trappa ner på amning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att din erfarenhet stämmer väl med vad många upplever. Det är inte alltid så lätt att tolka barnets signaler. Oftast får man prova sig fram.

Följer man upp med regelbunda besök på BVC, brukar det bli ganska tydligt om barnet får tillräckligt, för lite eller till och med för mycket mat.

Han skulle kunna vara hungrig, precis som att han lika gärna kan amma av "mysskäl". Det skulle även kunna vara så att han vill amma för att stilla magknip, som kan komma efter att ha ätit gröt. Fundera på hur hans avföringsvanor ser ut. Kanske han kan behöva lite katrinplommon till gröten. Det är normalt att avföringen blir mer fast och trög av mat, även om de naturligtvis inte skall få återkommande förstoppningsbesvär.

Prova att erbjuda en portion gröt, sitt sedan en stund och mys med honom i famnen och låt honom hållas till nästa mål. Trilskas han kanske han blir lugnare av en promenad. Protesterar han fortfarande är han kanske hungrig trots allt.

Försök erbjuda mat/amning var 2,5-3:e timme under dagen, så borde han så småningom vänja sig vid den rytmen. Då blir det enklare att ha koll på när han är hungrig. Min erfarenhet är att det brukar ta två-fyra månader att introducera mat. I slutändan brukar det betyda att barnet äter fem-sex mål under dagen.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden trappa ner på amning