• Anonym (orolig syster)

Någon som har varit beroende av fentanyl?

Hej min syster har fentanyl plåster 25mg tror jag det heter.
    Hon har snart haft dom i ett år, tänkte se om någon har tagit såna och vilka biverningar ni har fått och om det va lätt att sluta med dom?

Vore jätte tacksam för svar. 

• Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?
  • Anonym (orolig syster)
    Anonym skrev 2011-05-04 23:54:09 följande:
    Aj då, kraftig huvudvärk hon måste ha, det är ju inget medel läkare skriver ut lättvindigt inte.  Men samtidigt är ju huvudvärk är en vanlig biverkan av fentanyl, när man läser i fass, kanske läge att sätta ut det och prova något annat medel, så det inte är fentanylen hon får huvudvärk av ( en liten fundering bara)
    Det va precis så jag tänkte! hon gjorde ju en en operation i huvudet och fick ett tag  ketogan och efter det så började allt.
    Hon har varit inne på Linköping med remiss två gånger efter det och dom hittar inga fel. Känns lite som att dom ger henne detta nu så slipper hon komma in en gång i vecka och få något där inne. blir ju billigare att ge henne fentanyl så slipper dom hämta henne och göra en massa nya undersökningar.
  • Anonym (orolig syster)

Läste med på fass att man ska vara försiktig att ge det om man har tryck i huvudet(vilket hon opererades för) huvudvärk. nersatt njur funktion och det har hon med och nersatt leverfunktion vilket hon också har.

Hon har även tagit alkohol när hon använder detta, vilket man helst inte ska. hon har alltid plåstret på samma ställe.

Känns som dom bara ha gett henne det för att bli av med henne 

• Anonym

Byt läkare, be om second opinion... Fråga din syster om du kan få vara med på nästa läkarbesök?  Väl där ifrågasätt och ställ krav på utredning, behandling, mm.  Varför byter hon inte plats på plåstret? Det låter ju hemskt att skriva ut ett sånt läkemedel till henne, kan läkarna ens läsa? Hoppas nån mer som vet mer också kan ge dig mer råd här i tråden!

• carnitas01

Varför förringar du hennes tillstånd för?
    Han har ju tom opererat huvudet för problem, så det är la knappast osannolikt att det vkarstår problem.

När det gäller levervärdena så kan man byta till morfin, de är betydligt skonsammare för levern.
    Visst kan hon dricka alkohol när hon har plåster med fentanyl, dock så bör man undvika fylla.
    Dexofen är enda som regerar med alkohol och är direkt farligt(är nu borttagen och ska ej gå att skriva ut mer.)
    Resten av dom är ingen större fara vid måttligt intag av alkohol.

Vad spelar det för roll om hon har plåstret på samma ställe?
    Så länge hon inte fått kraftig irritation/inflamation, så är jud et bara köra på.

Har hon såpass stor smärta i huvudet så läkarna skriver ut dessa mediciner, så förstår jag inte vad du vill alls.
    För vill du att hon ska ha så ont att hon inte vet vad hon ska ta vägen?
    Vad som jag känner är mer troligt är att hon döljer något mer allvarligt än vad du fått veta av henne.

• Anonym (har ont)

Man ska byta plats på plåstret. Jag kan förstå oron när man märker att det som brukar vara basic inte följs och man bara läser fass.

Sen jag kan jag också förstå varför hon behöver plåster och det är inget man får lätt utskrivit, verkligen inte.

Man brukar dock ha en plan för att fasa ut fentanylet så småningom, för att göra ett försök och se om det går att leva utan dem. Det är dock inte alltid som det går.

• Anonym
    carnitas01 skrev 2011-05-05 12:42:23 följande:
    Varför förringar du hennes tillstånd för?
    Han har ju tom opererat huvudet för problem, så det är la knappast osannolikt att det vkarstår problem.
    På vilket sätt  förringar hon sin systers tillstånd, hon är orolig ju!
    Vad spelar det för roll om hon har plåstret på samma ställe?
    Så länge hon inte fått kraftig irritation/inflamation, så är jud et bara köra på.
    Ang plåstret, det spelar roll. Om man läser i fass står det:

"Hur du byter Fentanyl ratiopharm depotplåster

-  Ta bort plåstret efter den tid som läkaren har sagt. I de flesta fall är detta efter 72 timmar (3 dagar). Vanligen lossnar inte plåstret av sig själv. Om rester av plåstret blir kvar efter avlägsning, kan dessa tvättas bort med rikliga mängder tvål och vatten.

-  Vik det använda plåstret på mitten så att de klibbiga sidorna häftas ihop. Lägg tillbaka det använda plåstret i ytterförpackningen och kassera det eller återlämna det om möjligt till apoteket.

-  Sätt på ett nytt plåster enligt beskrivningen ovan men på ett annat ställe av huden. Flera dygn bör gå innan samma ställe används igen."

Kanske du vill förklara varför du vet bättre fass...
  • Anonym

..varför du vet bättre ÄN fass ska det stå förstås...

• Anonym (orolig syster)
    Anonym skrev 2011-05-05 12:30:34 följande:
    Byt läkare, be om second opinion... Fråga din syster om du kan få vara med på nästa läkarbesök?  Väl där ifrågasätt och ställ krav på utredning, behandling, mm.  Varför byter hon inte plats på plåstret? Det låter ju hemskt att skriva ut ett sånt läkemedel till henne, kan läkarna ens läsa? Hoppas nån mer som vet mer också kan ge dig mer råd här i tråden!
    Blir så glad när någon förstår mig!

hon har redan varit på två sjukhus, och Linköping är ju typ det sjukhus som är experter på det här och dom vill inte att hon ska komma in igen för dom hittar inga fel på henne. Blir ju väldigt dyrt för dom att fortsätta göra undersökningar när dom inte hittar något.

Känns som det var Ketoganet som gjorde så hon blev beroende och det kan ju vara det som gjorde så hon fick huvudvärk och kände smärta(abstinens) sen går väl man över till fentanyl. och nu sitter hon där hemma med plåster dag ut och dag in utan att det händer nåt mer. Känns fruktansvärt...
  • carnitas01
    Anonym skrev 2011-05-05 13:07:56 följande:
    ..varför du vet bättre ÄN fass ska det stå förstås...
    Du verkar inte förstå att anledningen till att flytta runt plåstret är för att inte få irritationer/inflammationer.
    Men får man inga så spelar det ingen roll om man flyttar eller inte.

Det handlar inte om att läsa fass utan förstå fass, annars blir det som fan läser biblen.
  • carnitas01
    Anonym (orolig syster) skrev 2011-05-07 09:00:40 följande:
    Blir så glad när någon förstår mig!

hon har redan varit på två sjukhus, och Linköping är ju typ det sjukhus som är experter på det här och dom vill inte att hon ska komma in igen för dom hittar inga fel på henne. Blir ju väldigt dyrt för dom att fortsätta göra undersökningar när dom inte hittar något.

Känns som det var Ketoganet som gjorde så hon blev beroende och det kan ju vara det som gjorde så hon fick huvudvärk och kände smärta(abstinens) sen går väl man över till fentanyl. och nu sitter hon där hemma med plåster dag ut och dag in utan att det händer nåt mer. Känns fruktansvärt...
    Alla opiater/opioder blir man beroende av.
    Det enda dom ger henne är något som funkar.
    Fattar inte varför du ska avgöra hennes tillstånd och inte vad läkarna redan gjort för bedömmning.
    Det är ju faaaaaaan helt uppenbart att hon har problem, eller tror du dom opererar i skallen bara för skoj skull en tråkig dag?

Fentanylplåster är bra, för det ger en jämn dos hela tiden.
Svar på tråden Någon som har varit beroende av fentanyl?