• faffner

Berätta allt om mellanschnauzer/riesenschnauzer!

Precis vad rubiken säger Jag vill veta allt om mellanschnauzer och riesenschnauzer. Jag och min sambo har fastnat för de här raserna. Jag har haft hund sedan jag var liten och gick på brukshundsklubben i 10 år. min sambo har ingen speciell hundvana. Jag är sugen på att träna och kanske även tävla bruks, rapport, sök och agility. Ni som har de här raserna, hur är de till sinnet, och i vardagen? Har de lätt att koppla av inomhus? Lättlärda eller mer svårmotiverade? Alla svar mottages tacksamt

• Svar på tråden Berätta allt om mellanschnauzer/riesenschnauzer!
  • dezibel

Schnauzern (som förr kallades mellanschnauzer) tycker jag är en trevlig och sund hund, inte överdrivet social men absolut inte reserverad. Dom jag känner som har rasen kör lydnad,spår & framförallt agility. Kräver en del i aktivering och är rätt tuffa. Pälsvården tar lite tid om du ska ställa ut annars kan du köra vardagstrimmet själv dvs underullskardning och plock efter behov och lämna till en hundfrisör var 6-8 vecka.
    En frisk ras som "bara" har problem med höfterna har jag för mig.

http://schnauzerringen.se/

• Pikapika

Jag har en riesenschnauzer (brukslinjer) och jag är jättenöjd. Mycket hund men väldigt social och sammarbetsvillig.

Tror att (mellan)schnauzern har en tendens att vara mindre sammarbetsvilliga, en klar nackdel om man vill
    jobba (tävla?) med sin hund.

• faffner

Tack för svaren! Jag är väldigt inne på att jag ska träna och kanske så småningom tävla i bruks/sök/rapport så då kanske riesenschnauzern passar mig bättre. Jag hade en strävhårig tax i 16 år och vi tränade en hel del lydnad. Det gick bra, men mer svårmotiverad hund har jag sällan träffat, så en hund som är aningen enklare att motivera skulle nog vara att föredra.

Trimningen kan man sköta själv väl, om man inte skall ställa ut? Har sett att det finns trimningskurser att gå.

• faffner

*puffar lite*
    Jag har tittat på två kennlar i närheten av Göteborg - Canine connection's och kennel Ekhöjden. Båda verkar seriösa, så tänkte fråga om det finns nån som vet mer om dem? :)

• gosmamman

Jag är också intresserad av dessa raser men vill höra hur folk själva upplever sin egen hund. Uppfödare tycker jag aldrig säger hela sanningen....tyvärr.

Jag känner att schnauzern verkar svårare att arbeta med. riesen verkar mera lättsinnlig av sig. Dessutom kan en Riesen rakas, det kan inte schnauzern för då kan man förstöra pälsen för gott och raka kan jag göra men trimma är nog inte min grej.
    Fördelaktigt med schnauzern är dock den behändiga storleken. Jag har en hund nu på 10 kg och känner att jag vill ha en till som är lite större. Har dock haft Grand danois tidigare så jämfört med den är ju en Riesen rätt "liten".

Jag vill framförallt ha en aktiv sällskapshund som kan gå långa promenader med mig på sommaren, cykla och åka inlines. På vintern får den gärna hänga med i skidspåret och dra barnen i pulka. Jag tränar lillhunden i agility och lite amatösmässiga spår så det kommer ju nästa hund också få ta del av.

Ser att PIKAPIKA skriver brukslinjer inom parentes, finns det någon annan linje som avlar mer på sällskap och utställning eller vad?

• Bottis

Har en riesen p/s.

Rasen är enligt mig tuff och mycket tålig och vacker. Den är glad och arbetsvillig. Bra psyke, funkar väldigt bra med barnen och katterna. Lite vaktig, säger till när någon kommer. Kräver mycket pälsvård, vår ska absolut inte rakas, då förstörs pälsen. Min uppfödare säger att en riesen blir mogen först vid fyra års ålder och det håller jag med om. Barnasinnet sitter kvar länge, mycket energi i kroppen finns det. Älskar att spåra, älskar snö. Ska köpa en släde för henne att dra till nästa vinter då hon uppskattade sådant arbete i vintras.

Tips om annan uppfödare. Altibos i Sala. De ska ha valpar i sommar. 

• gosmamman

Jag undrar lite hur det är med viljan att vara till lags? De är ju inte som labradorer precis. Hur angelägna är de om att ta egna beslut?

Hade ju en grandis och han ville ju ta alla beslut själv om jag inte hade en falukorv med mig. Rasen jag har nu (vallhund) glor på mig ständigt och undrar vad vi ska göra? Ligger Riesen kanske någonstans där emellan?

Riesen har väl även fungerat som boskapshund så jag undrar hur mycket av vallanlaget som finns kvar för jag vill inte ha en till ren vallhund, det räcker med en.

Söker mer en aktiv allroundhund

• Bottis
    gosmamman skrev 2011-05-13 10:10:27 följande:
    Jag undrar lite hur det är med viljan att vara till lags? De är ju inte som labradorer precis. Hur angelägna är de om att ta egna beslut?

Hade ju en grandis och han ville ju ta alla beslut själv om jag inte hade en falukorv med mig. Rasen jag har nu (vallhund) glor på mig ständigt och undrar vad vi ska göra? Ligger Riesen kanske någonstans där emellan?

Riesen har väl även fungerat som boskapshund så jag undrar hur mycket av vallanlaget som finns kvar för jag vill inte ha en till ren vallhund, det räcker med en.

Söker mer en aktiv allroundhund
    Vår hund vallar i skogen. Är vi ute och plockar svamp och alla är spridda vind för våg så springer hon som en skottspole mellan oss för att ha koll och valla flocken. Är det okända med som hon aldrig träffat så gör hon samma med dem, spelar ingen roll, flocken ska hon ha koll på.

Vad gäller viljan att vara till lags. Vår hund vill vara till lags och har hon gjort fel så ser man på henne att hon skäms och hon slickar som en tok på händerna för att "be om ursäkt". Ute på promenader så går hon i sin värld, hon söker inte så mkt kontakt (vi tränar det mycket men hon gör det inte), nosen i backen mest.
  • gosmamman
    Bottis skrev 2011-05-13 11:25:50 följande:
    Vår hund vallar i skogen. Är vi ute och plockar svamp och alla är spridda vind för våg så springer hon som en skottspole mellan oss för att ha koll och valla flocken. Är det okända med som hon aldrig träffat så gör hon samma med dem, spelar ingen roll, flocken ska hon ha koll på.

Vad gäller viljan att vara till lags. Vår hund vill vara till lags och har hon gjort fel så ser man på henne att hon skäms och hon slickar som en tok på händerna för att "be om ursäkt". Ute på promenader så går hon i sin värld, hon söker inte så mkt kontakt (vi tränar det mycket men hon gör det inte), nosen i backen mest.
    För mig är det helt ok att de springer och tittar vad flockmedlemmarna har för sig, men gör hon något aktivt för att fösa ihop er??? Skäller, försöker driva eller nypas?
  • Mrs girl

Hej. har 2 mellan tikar här hemma som är helt underbara. envisa, gosiga, lite vaktiga, nyfikna och en hel massa bus i. emn samtidigt kan dom ligga å slappa en hel dag om det krävs. är nöjda med att bara få vara med i det vi gör. kenneln dom kommer ifrån är väldigt bra och föder upp schnauzrar som känns mycket mindre tjuriga. kan helt klart rekomendera rasen.

Nu e våran sötnos här 8/7-09
  • Bottis

gosmamman, hon skäller eller nyps inte. Hon driver inte, hon har bara koll på alla i flocken.

Svar på tråden Berätta allt om mellanschnauzer/riesenschnauzer!