gosmamman skrev 2011-05-13 10:10:27 följande:
Jag undrar lite hur det är med viljan att vara till lags? De är ju inte som labradorer precis. Hur angelägna är de om att ta egna beslut?
Hade ju en grandis och han ville ju ta alla beslut själv om jag inte hade en falukorv med mig. Rasen jag har nu (vallhund) glor på mig ständigt och undrar vad vi ska göra? Ligger Riesen kanske någonstans där emellan?
Riesen har väl även fungerat som boskapshund så jag undrar hur mycket av vallanlaget som finns kvar för jag vill inte ha en till ren vallhund, det räcker med en.
Söker mer en aktiv allroundhund
Vår hund vallar i skogen. Är vi ute och plockar svamp och alla är spridda vind för våg så springer hon som en skottspole mellan oss för att ha koll och valla flocken. Är det okända med som hon aldrig träffat så gör hon samma med dem, spelar ingen roll, flocken ska hon ha koll på.
Vad gäller viljan att vara till lags. Vår hund vill vara till lags och har hon gjort fel så ser man på henne att hon skäms och hon slickar som en tok på händerna för att "be om ursäkt". Ute på promenader så går hon i sin värld, hon söker inte så mkt kontakt (vi tränar det mycket men hon gör det inte), nosen i backen mest.