Berätta allt om mellanschnauzer/riesenschnauzer!
Jag är också intresserad av dessa raser men vill höra hur folk själva upplever sin egen hund. Uppfödare tycker jag aldrig säger hela sanningen....tyvärr.
Jag känner att schnauzern verkar svårare att arbeta med. riesen verkar mera lättsinnlig av sig. Dessutom kan en Riesen rakas, det kan inte schnauzern för då kan man förstöra pälsen för gott och raka kan jag göra men trimma är nog inte min grej.
Fördelaktigt med schnauzern är dock den behändiga storleken. Jag har en hund nu på 10 kg och känner att jag vill ha en till som är lite större. Har dock haft Grand danois tidigare så jämfört med den är ju en Riesen rätt "liten".
Jag vill framförallt ha en aktiv sällskapshund som kan gå långa promenader med mig på sommaren, cykla och åka inlines. På vintern får den gärna hänga med i skidspåret och dra barnen i pulka. Jag tränar lillhunden i agility och lite amatösmässiga spår så det kommer ju nästa hund också få ta del av.
Ser att PIKAPIKA skriver brukslinjer inom parentes, finns det någon annan linje som avlar mer på sällskap och utställning eller vad?