• Bräckehäxan

Duger denna resårbottnen till ett litet barn?

Dax att byta ut spjälsängen för vår 2 åring.
    Har velat fram och tillbaka mellan växasäng och vanlig säng, finns för och nackdelar med båda.

Lutar nu åt att köpa en resårbotten och sätta låga ben, 10cm, på den samt försöka få tag i en sänggavel.

Undrar nu om det är tillräckligt med den billigaste resårbotten på IKEA åt ett litet barn som snar är 2,5 år, eller omd et bara är snålt

Andra tips om lösningar tas tacksamt emot, jag är veligare än veligast när dte kommer till just detta med ny säng!
    Hur har du gjort med ditt barn? Vilken ålder bytte ni säng och vilken typ av säng?

Länk till resårbottnen frågan gäller:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60172220

• Svar på tråden Duger denna resårbottnen till ett litet barn?
  • strojes

Till ett litet barn räcker den resårbottnen absolut.
    Vi bytte från spjälsäng till vanlig runt 2-årsåldern. Äldsta tjejen bytte till en resårbotten som vi la direkt på golvet. Hennes småsyskon bytte till vanliga sängar med normalhöga ben och skumgummimadrasser.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Hoppfull84

jag skulle nog ha valt en mer rejäl säng, väljer ni en fullstor 90 säng så antar jag att det är den sängen barnet kommer sova i varje natt upp till 15-17 års ålder och då väger man betydligt mer. en mjuk säng i den prisklassen nöts fort (de är eg tänkta som extrasängar för övernattning då och då) kommer bli som en hängmatta efter några års användning varje natt. skulle isåfall satsa på minst sultan Singås(bör kompletteras med en mjuk bäddmadras så länge barnet är litet då den annars kan upplevas som aningen fast för en lätt person.) eller helst sultan Salhus/Stamnes. visst de kostar en slant extra men då kan man ha kvar sängen tills det är dags för en 120 säng i gymnasieåldern, så det blir ju en bra investering.

om det däremot bara är tänkt att barnet ska ha den madrassen i 3-4år så duger den säkert fint, då är barnet fortfarande lätt i kroppen och madrassen hinner inte slitas så mycket. men hade nog bytt till en mer rejäl säng när barnet börjar skolan isåfall.

• Alexi

Enligt Ikea ska man absolut ha den resårmadrass som är avsedd för barn, annars blir de för hårda för barnets kropp = dåligt!
    Jag tror det är Singås den heter som vi köpte till dottern, det är i alla fall bara en modell att välja på just hos Ikea. 

• Hoppfull84
    Alexi skrev 2011-05-04 13:43:36 följande:
    Enligt Ikea ska man absolut ha den resårmadrass som är avsedd för barn, annars blir de för hårda för barnets kropp = dåligt!
    Jag tror det är Singås den heter som vi köpte till dottern, det är i alla fall bara en modell att välja på just hos Ikea. 
    fast det med rekommendationerna varierar  jobbat på ikea(=

på vår sängavdelning brukar vi rekommendera singås i första hand, eller salhus/stamnes, och väljer man en av de med medel i fasthet så kan man komplettera med en mjukare bäddmadrass medan barnet är litet. annars upplevs resåren som hård då kroppstyngden inte är tillräcklig hos små barn att utlösa fjädringen, men som sagt är tanken att de ska ha sängen även högre upp i åldrarna så bör man ha en mer rejäl säng, men komplettera med mjukare bäddmadrass i början till barnet blivit lite större.
  • LforLove

Nej! Vi tänkte också göra så men blev rekommenderade en annan av en kunnig av personalen. Och jag är verkligen tacksam över det idag. Den billigaste är avsedd som extrasäng med enstaka nätter i. Vi köpte en som blev mer än dubbelt så dyr, men i gengäld kan den användas länge. Vi föräldrar har också sovit många nätter hos barnet, och det hade inte funkat m den billigaste!

Vi är väldigt nöjda med att vi köpte stor 90 säng direkt!

• mikroE

En bra säng håller länge, min egen säng är min pappas gamla och jag och han har använt den i 27 år nu och den är fortfarande mycket bättre än den billigaste ikeasängen men nu är några fjädrar lite slitna. Jag är iaf impad att den är så bra än. En hyfsad säng bör åtminstone vara fräsch i 10-15 år så köp hellre något bättre och tänk att den ska räcka så länge.

Svar på tråden Duger denna resårbottnen till ett litet barn?