• skånefruar

Äggledarspolning

Vi är  relativt nya när det gäller alla metoder och förbredelser innan inseminering.
    Vi har hört att det kan vara bra att göra äggledarspolning, men när vi nämde det för vår gynekolog rynkade hon bara på pannan..

Vad innebär äggledarspolning? Enligt henne lät det som värsta kirurgiska ingreppet..

• Svar på tråden Äggledarspolning
  • kvarkensmammor

Jag mailade er till er hotmail för jag kunde inte kommentera er blogg. Äggledarspolning (HSSG) görs för att kolla om det är fri passage i äggledarna. Det är inget kirugiskt ingrepp. Min fru ska göra det nästa vecka och vi fick ett brev igår om hur det går till. Nu har jag inte brevet framför mig men jag ska försöka minnas det jag läste i morse. Man får lite bedövning för att inte få sammandragningar i livmodern och äggledarna. Sen sprutar de in koksaltslösning i livmodern för att se livmoderns form. Efter det sprutar de in lite luft, om det är fri passage så syns det i äggledarna.

• Gaytjej

En äggledarspolning brukar ingå i basutredningen om man gör en landstingsfinansierade insemination, men jag har bara så här på nätet stött på några enstaka som faktiskt har haft stopp i äggledarna så vill man spara lite pengar (i Danmark har jag för mig att det kostar en dryg tusenlapp och här har jag för mig att det var bra mkt dyrare) så kan man ju chansa på att göra en insemination eller två först. Sannolikheten att lyckas på dem är högst troligen större än sannolikheten att bli hjälpt av en spolning.

Men hur som haver så skadar det ju inte att ha gjort! En del har fått hiskeligt ont under/efteråt, andra har inte känt något alls. Jag tillhör den sistnämnda gruppen. 

Lycka till! 

• savigs

Hej! Jag har gjort 2 st äggledarspolningar, den ena ingick i utredningen inför vårt första försök att bli gravida och det andra gjorde jag privat i lund på capio citykliniken. Det kostade 300 kr så dyrt är det inte. Första gången kändes det, men gjorde inte ont. Andra gången märkte jag varken när han började eller slutade. Kan ju bero på att jag har fött barn nu 

• mjumju

Jag har gjort en spolning hos Capio Citykliniken för att jag trodde att det var något som liksom "skulle göras" innan vi började bebismakarresan.
    Nu i efterhand har jag fått veta att det var alldeles i onödan efter som det bara behövs om man haft infektioner tidigare och att det är bättre att låta bli eftersom man i möjligaste mån vill undvika att "få upp främmande saker" så högt upp i livmodern och äggledarna.

Så. Skippa det om det inte behövs, det hade jag gjort om jag vetat. Lycka till!

• Veo

Jag har gjort en genomspolning. Det ingick i rutinen när man skulle ställa sig i svenska inseminationskön. Jag var livrädd för flera personer hade sagt att det skulle göra hiskeligt ont. Men det kändes inte alls. För mig var det inte värre än en vanlig rutin-gyn-undersökning och det kändes skönt att faktiskt se att det är fri passage trots att jag vet att det är ovanligt att det är stopp någonstans.

Så frågar ni mig - gör det, det skadar liksom inte, dessutom säger en del gynekologer att man har lättare att bli gravid månaderna efter spolningen.

• skånefruar

Tack för alla svar! Vi väntar på att få komma till kliniken på samtal, vi får se vad de säger om saken!

• JuniorK

Vi har varit på Stork tre ggr utan resultat, barnmorskan där sa att det därför skulle vara bra att jag gjorde en äggledarspolning. Min gynekolog i Malmö rynkade också på näsan, och sa att det gör man inte förrän efter minst ett år i "vanliga" fall (=barnlösa heteron). Nu är jag kluven och vet inte hur jag ska gå vidare, hitta annan gynekolog? Fortsätta köra på stork utan spolning? Jag har aldrig haft någon infektion, så risken är väl liten att det finns ärrbildning. 

Förvirrat inlägg, eftersom att jag är förvirrad... Vad tänker ni?

• Lyckobebisen
    JuniorK skrev 2011-05-18 16:03:10 följande:
    Vi har varit på Stork tre ggr utan resultat, barnmorskan där sa att det därför skulle vara bra att jag gjorde en äggledarspolning. Min gynekolog i Malmö rynkade också på näsan, och sa att det gör man inte förrän efter minst ett år i "vanliga" fall (=barnlösa heteron). Nu är jag kluven och vet inte hur jag ska gå vidare, hitta annan gynekolog? Fortsätta köra på stork utan spolning? Jag har aldrig haft någon infektion, så risken är väl liten att det finns ärrbildning. 

Förvirrat inlägg, eftersom att jag är förvirrad... Vad tänker ni?
    Vi gjorde en äggledarspolning. För att ställa sig i kö i landstinget ska man göra det, jag har hört tvärt emot dig att en del som inte lyckats innan, har gjort ett spolning och då har det gått.
    Vi ville veta att allt såg bra ut innan vi började med våra försök, för det är ändå begränsat antal man har på sig och det vore surt att göra upp alla försök och gå igenom det mentalt och sen gör man en spolning och ser att passagen inte är som den ska. :)
  • helene306

Spolningen är inte mer avancerad än att de bedövar livmodertappen lätt och spolar in en koksalt och sen tittar på ultraljud så att koksalten kommer igenom.
    Jag fick göra äggledarspolning när vi kom till utredning efter 1 års försök och utebliven gravidtet. Det gjorde inte ont och jag hade inget ont efteråt. Jag hade passage och allt såg fint ut. Det läkaren direkt kunde konstatera var att jag hade tidig ägglosning, mycket tidigare än vad man "normalt" ska ha. Enligt slemhinnorna på ultraljudet hade jag redan haft ägglossning (spolningen ska ju göras ett visst antal dagar efter mens om jag inte minns helgalet men jag kommer inte ihåg hur många dagar efteråt). "Jaha, så nu är det kört denna månad?" frågade jag. "Det skadar ju aldrig att försöka." blinkade läkaren tillbaka. Sagt och gjort, så blev det. Månaden efter testade jag positivt. Om spolningen eller viktnedgång bidrog är svårt att säga. Personligen tror jag på båda

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • JuniorK

Okej, då är det kanske lika bra att göra det. Eftersom vi åker till Danmark och inte gör det genom landstinget måste jag kanske försöka fixa det på något annat sätt än genom min gynekolog som jag har nu. Kanske på Capio City då... 
    Om det gör ont eller inte spelar mindre roll tycker jag (vill ha barn till nästan vilket pris som helst känns det som just nu) bara det inte är skadligt eller dåligt.

Tack för era synpunkter 

• helene306
    JuniorK skrev 2011-05-18 16:34:54 följande:
    Okej, då är det kanske lika bra att göra det. Eftersom vi åker till Danmark och inte gör det genom landstinget måste jag kanske försöka fixa det på något annat sätt än genom min gynekolog som jag har nu. Kanske på Capio City då... 
    Om det gör ont eller inte spelar mindre roll tycker jag (vill ha barn till nästan vilket pris som helst känns det som just nu) bara det inte är skadligt eller dåligt.

Tack för era synpunkter 
    Önskar er ett stort lycka till och hoppas ni får uppleva att bli föräldrar inom en snar framtid!
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • skånefruar

Lyckobebisen: Ni nämner att man ska göra en äggledarspolning för att kunna ställa sig i kö till landstinget?!
    Jag tycker det är märligt att de inte nämnade att vi skulle göra någon spolning när vi var på undersökning. Jag blir helt förvirrad här!

Vi har pratat fram och tillbaka, och min fru som ska bära vårt första barn menar att behövs det inte göras någon spolning så behöver vi inte göra det "bara för att"

Sedan resonerar jag på ett helt annat sätt, jag anser att om äggledarspolning kan ge oss en skjuts på vägen bör vi göra det med detsamma!

Just nu väntar vi bara på att RMC Ska ha mottagit vår journal så vi kan bli kallade till samtal. Men vad jag har förstått så är det snart semestertider och vi ska nog räkna med att det inte händer något förens till hösten!

Jag tackar och bugar för alla svar här i tråden!

• Kronärtskocka

Det är med äggledarspolning som med mycket annat, är olika från olika landsting.
    Frun behövde inte göra någon innan behandlingen här i Göteborg, men jag har för mig att vissa andra fått göra det på samma klinik. Jag gjorde en spolning efter tre misslyckade inseminationsförsök i Danmark och jag verkar ha haft ett litet stopp på ena sidan trots att jag inte tidigare haft några infektioner såvitt jag vet. Såhär i efterhand kan jag känna att jag borde ha gjort spolningen  på en gång bara för att (speciellt då det visade sig att den bara kostade som ett vanligt läkarbesök och inte de tusenlappar jag läst om hos andra gynekologer...).
    Lycka till och hoppas er klinik kan ge er de svar ni efterfrågar!

• Lyckligajag78

Vill bara säga att jag blev gravid två dagar efter spolning och jag är helt övertygad att det var vår väg till plussetGlad Hade testat precis allt innan, ivf var nästa. Så för oss var det lyckokastet!!

• Lexiie
    mjumju skrev 2011-05-07 22:37:14 följande:

Jag har gjort en spolning hos Capio Citykliniken för att jag trodde att det var något som liksom "skulle göras" innan vi började bebismakarresan.
    Nu i efterhand har jag fått veta att det var alldeles i onödan efter som det bara behövs om man haft infektioner tidigare och att det är bättre att låta bli eftersom man i möjligaste mån vill undvika att "få upp främmande saker" så högt upp i livmodern och äggledarna.

Så. Skippa det om det inte behövs, det hade jag gjort om jag vetat. Lycka till!

Fick du remiss dit eller hur kan jag göra för att själv kunna göra en? Vi genomgår inte utredning för tillfället men tänkte testa allt jag kan innan vi kommer dit...
Svar på tråden Äggledarspolning