• amlesd

Vilken blodtrycksmätare ska man köpa som är bra?

Mäter de rätt värden?

• Svar på tråden Vilken blodtrycksmätare ska man köpa som är bra?
  • Spiro

Automatiska blodtrycksmätare är lite si och så med att mäta rätt. De kan vara rätt känsliga för hur de placeras osv. Beror på hur exakta värden du är ute efter och i vilket syfte. Bäst fungerar de som mäter via överarmen och inte handleden.

• Jesper f

Märke spelar egentligen mindre roll, huvudsaken är att du mäter med samma mäatera och likadant, för att få ett så korrekt värde som möjligt. Jag tror personligen inte alls på handleds varianterna, så kör en automatisk med "muff" på överarmen. Fungerar mycket bra, och relativt nära värden dom jag får på VC av en kvicksilver mätare.

• amlesd
    Jesper f skrev 2011-05-05 17:21:21 följande:
    Märke spelar egentligen mindre roll, huvudsaken är att du mäter med samma mäatera och likadant, för att få ett så korrekt värde som möjligt. Jag tror personligen inte alls på handleds varianterna, så kör en automatisk med "muff" på överarmen. Fungerar mycket bra, och relativt nära värden dom jag får på VC av en kvicksilver mätare.
    En  "automatisk med "muff" på överarmen?
    Är den liknande den som man har runt handleden?

Eller menar du en sådan som man blåser upp med en gummiboll-liknande?
  • Mommy89

Jag köpte en digital blodtrycksmätare för överarmen på Apoteket, en Omron M2.
    Läkare som jag har träffat rekommenderar inte att man köper en mätare för handleden.
    Omron är samma märke som jag sett hälsocentralen och sjukhuset har (fast andra modeller), och den fungerar alldeles utmärkt.

• JA77

Varför ska du skaffa en sådan? En ung och frisk, normalviktig och vällevnadsperson behöver inte kontrollera blodtrycket så jätteofta. Istället kan distriktssköterskan kontrollera trycket.

• Mommy89
    JA77 skrev 2011-05-15 11:40:36 följande:
    Varför ska du skaffa en sådan? En ung och frisk, normalviktig och vällevnadsperson behöver inte kontrollera blodtrycket så jätteofta. Istället kan distriktssköterskan kontrollera trycket.
    Nu vet jag inte TS anledning, men själv blev jag tillsagd av min läkare att köpa en då dom jag vill att jag ska kolla blodtrycket (helst) 1-2 gånger om dagen, och det skulle vara omständigt att gå till hälsocentralen varje dag.
    Fast sen är ju inte jag frisk heller, jag är gravid "men med komplikationer", dvs. dom vet inte vad felet är (än) Drömmer 
Svar på tråden Vilken blodtrycksmätare ska man köpa som är bra?