• Strawberry Mum

Vad är en BRA sänka+snabbsänka??

Hejsan.

Jag skulle vilja veta vad en "normal" sänka brukar ligga kring?
    Och snabbsänka?

Någon som vet skillnaden mellan dessa två???

Vad klassas som en BRA sänka+snabbsänka???

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad är en BRA sänka+snabbsänka??
  • Birgitta2

Beror på din ålder bl a. Men 130/90 är helt ok. 130/80 är bättre. 120/80 är toppen. 120/70 är kanon. Borde inte din läkare upplysa dig om sånt här? Men om det lägre värdet ligger över 100 är det inte bra. Då bör det utredas.

• Strawberry Mum
    Birgitta2 skrev 2011-05-04 15:15:53 följande:
    Beror på din ålder bl a. Men 130/90 är helt ok. 130/80 är bättre. 120/80 är toppen. 120/70 är kanon. Borde inte din läkare upplysa dig om sånt här? Men om det lägre värdet ligger över 100 är det inte bra. Då bör det utredas.
    Tack för ditt svar men jag menade inte blodtrycket utan sänka!
    Mitt blodtryck är annars 100/55 IBLAND 115/60 (Jag är snart 28 år).

Ja, man tycker ju att de borde upplysa en men det är inte gjort och fick ett brev hem på posten där det står sänka=10 och snabbsänka=5...ingen aning om vad detta innebär?!
    Det var alltså genom blodprov de tog detta.
  • anirac1

Bra snabbsänka el CRP är mellan 5-10 över 10 så tyder det på att du har en infektion i kroppen. Vad som är skillnaden vet jag inte.

• Strawberry Mum
    anirac1 skrev 2011-05-04 15:29:04 följande:
    Bra snabbsänka el CRP är mellan 5-10 över 10 så tyder det på att du har en infektion i kroppen. Vad som är skillnaden vet jag inte.
    Så om man har 10...innebär det infektion??
  • Strawberry Mum
    anirac1 skrev 2011-05-04 15:29:04 följande:
    Tack för svaret.
  • Gummsan

CRP (Snabbsänka)= Under 8 är kanon. Man kan ha rätt hög utan att dom behandlar typ 45 eller mer. Typ över 100 är oftast inte virus utan något baktriellt som man får pencilin för. (Är nog olika i kommunerna när man får medicin)

Sänka= Under 8 är bra. Har man hög sådanhär kan det tyda på inflamation ex reumatism m.m., (Finns mycket) 

• Starkast

I vårt landsting är det crp under 5 som är referens. 0 är jättebra.
    sänka har jag inte koll på.

• Probably the best    in the

Hos oss: Sänka under 20 och snabbsänka (CRP) under 8

Sänkan visar mer på inflammatoriska tillstånd och snabbsänkan används oftast när man har en mer akut infektion och läkaren vill ha vägledning om det är virus eller bakterier.

• Starkast
    Probably the best in the skrev 2011-05-04 22:41:02 följande:
    Hos oss: Sänka under 20 och snabbsänka (CRP) under 8

Sänkan visar mer på inflammatoriska tillstånd och snabbsänkan används oftast när man har en mer akut infektion och läkaren vill ha vägledning om det är virus eller bakterier.
    Vad har sänka för förkortning?
Svar på tråden Vad är en BRA sänka+snabbsänka??