Vad är en BRA sänka+snabbsänka??
Hejsan.
Jag skulle vilja veta vad en "normal" sänka brukar ligga kring?
Och snabbsänka?
Någon som vet skillnaden mellan dessa två???
Vad klassas som en BRA sänka+snabbsänka???
Tacksam för svar.
Hejsan.
Jag skulle vilja veta vad en "normal" sänka brukar ligga kring?
Och snabbsänka?
Någon som vet skillnaden mellan dessa två???
Vad klassas som en BRA sänka+snabbsänka???
Tacksam för svar.
Crp,: är normalt upp till 10. Vid 25-50 virus över 50 infektion över 75 är oftast behandling m antibiotika men vid gallbesvär eller cancer osv brukat sänkan bli skyhög värden kring 190-260 260 är högsta värdet. I en sänka tittar dom mer spesifikt på röda, vita blodkroppar samt trombocyster ( hur blodet levrar sig).
Crp är det som upp till 260 tror det är max vad kan vara? Sänkan hat jag mindre koll på.
Nej det kan ju säkert variera beroende landsting. Min pappa dog i leukumi och enl läkaren på onkologen usö var deras naxvärde 260 vilken han oxå hade dagarna innan han dog, men som sagt det kan nog variera!
Crp klassas som en snabbsänka; dvs ett värde som rör sig snabbt. Värdefullt vid "vanliga" infektioner för att se om antibiotikan biter osv. Det högsta crp:t jag sett låg på runt 500.
SR (vanlig sänka) rör sig mer långsamt och är intressant hos människor med långvariga eller kroniska inflammationstillstånd. Eller elakartade sjukdomar.Till exempel. Man kan också se kvarstående förhöjt SR-värde efter en infektion eftersom det rör sig såpass långsamt.
Du är 28? Då är ditt normalvärde mellan 0-15 mm vad gäller SR. < 5 vad gäller CRP.
JA77: ja det kanske jag har.
JA77: absolut.
Har själv haft 490 i CRP med lunginflammation och allmän sepsis. Behandlades med intravenös antibiotika, dropp samt syrgas. Bröt ut två dagar efter jag fick mitt andra barn. Riktig höjdare. Fortsatte givetvis helamma dock , i början på 2000-talet var amningsfascisternas guldålder.
Jag har just nu 170, å min mamma har 280 å fick stanna på sjukhuset + de är inte helt säkra på vad som är fel på oss ! woop woop
å de sa till oss att normalt var runt 8