• Strawberry Mum

Vad är en BRA sänka+snabbsänka??

Hejsan.

Jag skulle vilja veta vad en "normal" sänka brukar ligga kring?
    Och snabbsänka?

Någon som vet skillnaden mellan dessa två???

Vad klassas som en BRA sänka+snabbsänka???

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad är en BRA sänka+snabbsänka??
  • krammm

Crp,: är normalt upp till 10. Vid 25-50 virus över 50 infektion över 75 är oftast behandling m antibiotika men vid gallbesvär eller cancer osv brukat sänkan bli skyhög värden kring 190-260 260 är högsta värdet. I en sänka tittar dom mer spesifikt på röda, vita blodkroppar samt trombocyster ( hur blodet levrar sig).

• Starkast
    krammm skrev 2011-05-04 22:50:23 följande:
    Crp,: är normalt upp till 10. Vid 25-50 virus över 50 infektion över 75 är oftast behandling m antibiotika men vid gallbesvär eller cancer osv brukat sänkan bli skyhög värden kring 190-260 260 är högsta värdet. I en sänka tittar dom mer spesifikt på röda, vita blodkroppar samt trombocyster ( hur blodet levrar sig).
    Fast det kan bero på...
    Mina två senaste Sepsisar har crp varit 14-20 och det är i allra högsta grad infektioner.
  • Probably the best    in the
    Både virus och bakterier är infektioner. Men beroende på allmänntillstånd och symtom hos patient är CRP en vägledning för läkaren om det är ett virus eller en bakterie som orsakar infektionen.
    De läkare jag jobbat med brukar överväga behandling med antibiotika om CRP går uppåt 60-70 men det är olika. Även symtom och allmänntillstånd spelar in.

Nu har jag ingen SR mätare framför mig men går den så högt som till 260? Däremot brukar CRP mätaren på ex en vårdcentral kanske inte gå över 260. (alltså när man tar provet kapillärt)
  • krammm

Crp är det som upp till 260 tror det är max vad kan vara? Sänkan hat jag mindre koll på.

• Birgitta2
    Strawberry Mum skrev 2011-05-04 15:24:12 följande:
    Tack för ditt svar men jag menade inte blodtrycket utan sänka!
    Mitt blodtryck är annars 100/55 IBLAND 115/60 (Jag är snart 28 år).

Ja, man tycker ju att de borde upplysa en men det är inte gjort och fick ett brev hem på posten där det står sänka=10 och snabbsänka=5...ingen aning om vad detta innebär?!
    Det var alltså genom blodprov de tog detta.
    Shit - snacka vända på saker i hjärnan. Sorry
  • Sarasbaby
    krammm skrev 2011-05-05 09:27:59 följande:
    Crp är det som upp till 260 tror det är max vad kan vara? Sänkan hat jag mindre koll på.
    260 är INTE max crp.
  • NeWil
    Sarasbaby skrev 2011-05-05 10:52:03 följande:
    260 är INTE max crp.
    Håller med. CRP kan inte max vara 260 då jag själv haft 280 i crp... var vid mjölkstockning Rynkar på näsan
  • krammm

Nej det kan ju säkert variera beroende landsting. Min pappa dog i leukumi och enl läkaren på onkologen usö var deras naxvärde 260 vilken han oxå hade dagarna innan han dog, men som sagt det kan nog variera!

• Probably the best    in the
    krammm skrev 2011-05-05 12:50:19 följande:
    Nej det kan ju säkert variera beroende landsting. Min pappa dog i leukumi och enl läkaren på onkologen usö var deras naxvärde 260 vilken han oxå hade dagarna innan han dog, men som sagt det kan nog variera!
    Det beror mätmetod.
    Med kapillär tagning i små apparater är det ofta max 260, tar man venöst (ev kapillärt) och lämnar till lab får man mer exacta och högre värden.
  • Maggis

Crp klassas som en snabbsänka; dvs ett värde som rör sig snabbt. Värdefullt vid "vanliga" infektioner för att se om antibiotikan biter osv. Det högsta crp:t jag sett låg på runt 500.
    SR (vanlig sänka) rör sig mer långsamt och är intressant hos människor med långvariga eller kroniska inflammationstillstånd. Eller elakartade sjukdomar.Till exempel. Man kan också se kvarstående förhöjt SR-värde efter en infektion eftersom det rör sig såpass långsamt.

Du är 28? Då är ditt normalvärde mellan 0-15 mm vad gäller SR. < 5 vad gäller CRP.

//Maggis
  • JA77
    Du kanske har fått något om bakfoten? SR (sänka) är inget prov på hur blodplättarna (trombocyterna) levrar sig. Vill man se specifikt på de röda och vita blodkropparna finns det andra analyser att ta. SR är ett prov där blodet står i glasrör och blodkropparna får sjunka mot botten. Reaktionstiden kallas sänkningsreaktion. Ju fortare det går, ju högre SR-värde.

Det finns inget maxvärde på CRP. Maxvärden finns i vissa enklare apparater för snabbanalys.
  • JA77
    krammm skrev 2011-05-16 16:36:44 följande:
    JA77: ja det kanske jag har.
    Det har du absolut Glad Har någon sagt detta till dig?
  • Rubia

Har själv haft 490 i CRP med lunginflammation och allmän sepsis. Behandlades med intravenös antibiotika, dropp samt syrgas. Bröt ut två dagar efter jag fick mitt andra barn. Riktig höjdare. Fortsatte givetvis helamma dock , i början på 2000-talet var amningsfascisternas guldålder.

• litesjuk

Jahar just nu 170, å min mamma har 280 å fick stanna på sjukhuset + de är inte helt säkra på  vad som är fel på oss ! woop woop

• litesjuk

å de sa till oss att normalt var runt 8

Svar på tråden Vad är en BRA sänka+snabbsänka??