• Kimona

Hur lättast flytta från bostadsrätt till hyresrätt?

Vi bor i en bostadsrätt (1:a) och vill flytta till en hyresrätt (2:a eller 3:a) ganska snart. Det är svårt att få sålt lägenheter i den här delen av stan och jag undrar hur man enklast ska göra?

Vi kan ju inte lägga ut lägenheten innan vi har någonstans att flytta och vi har inte råd med dubbla hyror en längre tid.

Jag har tagit upp med sambon att hyra ut lägenheten i andra hand, men det är tydligen krångligt.

Vill ha alla sorters tips ni kan komma med :)

• Svar på tråden Hur lättast flytta från bostadsrätt till hyresrätt?
  • La Lola

Vad är det för krångligt med att hyra ut i andra hand?

Ni frågar föreningen om det är ok, upprättar ett kontrakt o letar en hyresgäst.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Annelie 76

När ni letar hyresgäst kan ni ju lägga till att de har möjlighet att köpa lägenheten. Då slipper ni kanske hela säljprocessen också...

• Kimona
    La Lola skrev 2011-05-04 16:17:46 följande:
    Vad är det för krångligt med att hyra ut i andra hand?

Ni frågar föreningen om det är ok, upprättar ett kontrakt o letar en hyresgäst.
    Hur betalningen av hyra och sånt ska gå, om de ska betala oss och vi ska betala HSB eller hur man gör. Jag är jättedålig när det gäller ekonomi
  • Kimona
    Annelie 76 skrev 2011-05-04 16:23:38 följande:
    När ni letar hyresgäst kan ni ju lägga till att de har möjlighet att köpa lägenheten. Då slipper ni kanske hela säljprocessen också...
    Jo det var så jag tänkt, men jag vet inte hur allt går till
  • Kimona

Nu blev det bråk om detta idag. Sambon vill spara pengar i TVÅ ÅR när han fått ett jobb. Observera NÄR!!!
    Och detta för att flytta till en hyresrätt bara för att vara säker på att man klarar dubbla hyror ifall vi inte får sålt bostadsrätten.

Jag tog upp att någon kanske vill byta lägenhet. En 2:a mot våran och en mindre summa eftersom det är en bostadsrätt vi har.

Han vill flytta till något större men är så jäkla paranoid över den ekonomiska biten - jag blir galen!

Sa till honom att jag fan inte tänker bo kvar här i TVÅ ÅR då jag vill (och han vet det) ha barn innan dess.

Nu tjurar han och påstår att jag inte tänker på konsekvenser eller planerar alls.

Jag behöver mer tips att komma med HUR vi ska kunna flytta till en hyresrätt på billigaste och snabbaste sätt.

Tack!

• requiem

Enligt lagen har ni rätt att bo ihop på prov under ett år. Ni måste meddela föreningen först. Ni får själva leta reda på en person att hyra ut till i andra hand. Men föreningen har rätt att godkänna personen som ni hyr ut till. "Färdiga" andrahandskontrakt finns att ladda hem på internet. Ta en rimmlig deposition i fall hyresgästen pajjar något i lägenheten. Även deppen bör ni ha kontrakt på; alltså att ni är skriftligt överrens om att om något går sönder (inte vanliga slitningsskador) ex, stora fettfläckar på tapeter etc. så lämnas ej deppen tillbaka.

När ni har bott ihop ett halvår eller liknande så märker ni ju om det funkar, då kan ni börja tänka på att sälja lägenheten..

Ds. Skaffa inte barn innan ni har råd.

• Kimona
    requiem skrev 2011-06-23 16:41:39 följande:

Enligt lagen har ni rätt att bo ihop på prov under ett år. Ni måste meddela föreningen först. Ni får själva leta reda på en person att hyra ut till i andra hand. Men föreningen har rätt att godkänna personen som ni hyr ut till. "Färdiga" andrahandskontrakt finns att ladda hem på internet. Ta en rimmlig deposition i fall hyresgästen pajjar något i lägenheten. Även deppen bör ni ha kontrakt på; alltså att ni är skriftligt överrens om att om något går sönder (inte vanliga slitningsskador) ex, stora fettfläckar på tapeter etc. så lämnas ej deppen tillbaka.

När ni har bott ihop ett halvår eller liknande så märker ni ju om det funkar, då kan ni börja tänka på att sälja lägenheten..

Ds. Skaffa inte barn innan ni har råd.

Nu fattar inte jag riktigt :S vi bor ju ihop, men vill flytta till hyresrätt
  • Kimona

Har fått veta att man inte får hyra ut i andra hand här, så nu undrar jag om det finns fler tips?

• skorpionen80

Lägg ut lägenheten till försäljning och när ni fått den såld tar ni första bästa hyres. Gäller att inte vara kräsen, bara. Ställer ni er i kö redan idag hinner ni ju samla ihop några köpoäng också kanske...

Alternativt lägg ut lägenheten till vrakpris efter att ni hittat hyresrätten ni vill flytta till.

• Kimona
    skorpionen80 skrev 2011-06-29 07:54:04 följande:
    Lägg ut lägenheten till försäljning och när ni fått den såld tar ni första bästa hyres. Gäller att inte vara kräsen, bara. Ställer ni er i kö redan idag hinner ni ju samla ihop några köpoäng också kanske...

Alternativt lägg ut lägenheten till vrakpris efter att ni hittat hyresrätten ni vill flytta till.
    Jo båda dessa alternativ har vi tänkt på, men att bara ta första bästa hyresrätt är inte riktigt planen (då kan vi lika gärna bo kvar) då vi vill flytta till en lägenhet där vi ska bo många år med plats för barn :)

Lägenheterna häromkring är alltid till vrakpriser och hyran är billig, men de som antagligen skulle vara mest intresserade är de som går på högskolan i grannkommunen, så vi får anpassa efter deras behov att ha den känns det som.
    Förhoppningsvis nästa sommar blir det.
  • Welma

Men om du skaffar ett jobb så kan ju du söka en lägenhet? Så kan ni bo där.

• Kimona
    Welma skrev 2011-07-01 15:19:38 följande:
    Men om du skaffar ett jobb så kan ju du söka en lägenhet? Så kan ni bo där.
    Haha jaa om det vore så lätt. Har varit arbetssökande sedan sommaren 2009 så ... Jag ska börja plugga till hösten
  • miljarden

Alltså vänta tills ni har sparat ihop lite pengar och klarar av ett par dubbla hyror. Det behöver ju inte dröja två år om ni anstränger er och jobbar extra osv, antar jag.
    Det är väl bara att bita i det sura äpplet: man har inte alltid råd att få det precis som man vill ha det genast?

• Kimona
    miljarden skrev 2011-07-04 13:15:02 följande:
    Alltså vänta tills ni har sparat ihop lite pengar och klarar av ett par dubbla hyror. Det behöver ju inte dröja två år om ni anstränger er och jobbar extra osv, antar jag.
    Det är väl bara att bita i det sura äpplet: man har inte alltid råd att få det precis som man vill ha det genast?
    Nej men då måste man ju få tag i ett extrajobb också. Det handlar heller inte om genast, men jag tänker då inte bo här i två år till
  • Welma
    Kimona skrev 2011-07-04 19:48:27 följande:
    Nej men då måste man ju få tag i ett extrajobb också. Det handlar heller inte om genast, men jag tänker då inte bo här i två år till
    Men då får du väl ta och flytta då.
  • UntilTheDark

Jag tycker mest ni borde vänta med att skaffa barn innan iallafall någon av er har fast inkomst. Allt annat vore heldumt. 

• Kimona
    UntilTheDark skrev 2011-07-04 20:34:10 följande:
    Jag tycker mest ni borde vänta med att skaffa barn innan iallafall någon av er har fast inkomst. Allt annat vore heldumt. 
    Ja det är planen. Jag vill ha boende och ekonomi fixat
  • Kimona
    Welma skrev 2011-07-04 20:30:50 följande:
    Men då får du väl ta och flytta då.
    Eh ja? Det är ju vad detta handlar om
Svar på tråden Hur lättast flytta från bostadsrätt till hyresrätt?