• Anonym (*Skäms*)

Hängmage efter kejsarsnitt

Hej. Vet att detta kanske inte passar så bra in i detta forumet, men det är ett känsligt ämne för mig och vill därmed vara anonym.
    Har för ca 10 månader sedan fått ett litet barn, som jag älskar mest av allt, h*n är helt underbar. Men min mage blev också stor och väldigt hängande på slutet, och förlossningen slutade i kejsarsnitt då h*n låg fel. Efter 6 månader fick jag lov och börja träna, men åt "rätt" redan innan då jag fick graviditetsdiabetes. Nu viktväktar jag, provat på naturdiet och tränar 2 gånger vi veckan. Inget hjälper, magen bara hänger! Ser ut som jag går upp mer och mer i vikt men går i självaste verket ner men magen hänger liksom mer och mer, har ett "jätte"häng över snittet, och det kliar och är varmt. Hur ska det bli i sommar, skäms jätte mycket.
    Har gått och pratat med någon om detta, men mer i form i att prata ut hur jag mår, och jag vet att denna magen har jag fått pga av att jag fått min ögonsten, men jag vill gärna bli av med magen.

Finns det någon där ute i samma sits, som kan rekomendera någon träning som är bättre än någon annan just för magen. Trots att det är 10 månader sedan snittet, kan jag fortfarande ha ont där, och känner ibland av foglossning även om jag inte är gravid.

Vet att det finns operation, men vill ha fler barn så jag vet att det inte är på tal. Dock vill jag inte heller gå och mår så här dåligt tills den dagen jag är klar med barn eller bestämmer mig för att inte skaffa fler. Lever bara ett liv och är fortfarande ung, vill inte kasta bort det genom att må dåligt. :(

Hoppas nu förstår mig, vill må bättre både för min skull och mitt barn, och omgivningen.
    Måste finnas nått sätt. Tränar jag magen känner jag att musklerna sakta börjat hitta tillbaka till varandra, men detta har inte hjälp hänget nått.

Tacksam för svar....

• Svar på tråden Hängmage efter kejsarsnitt
  • Ikaa

Jag har ungefär 10cm häng på min mage, det oxå efter ett snitt. Är endast 20 år och har oxå mått väldigt dåligt av det. Jag kan inte använda vanliga byxor, måste ha byxor som går över hela magen, annars ser det hel-tokigt ut :( Det enda sett man kan få bort det på är en operation, det går alltså inte att träna bort :(. Väntar tredje barnet nu, så efter det så SKA jag operera bort det! Har viljat göra det redan efter första barnet.

Jag pratade med min barnmorska efter mitt andra barn,och visade henne hänget, och hon sa att det inte går att träna bort (så det är inget jag hittat på själv:P).

Vet inte riktigt vad du ville ha svar på, men försökte så gott jag kunde ^^

• Busan TH

Här e en till :( Ska på bedömning och se om ja kan få en OP. :)

• hugo2006

Jag har samma problem efter två akutsnitt. Efter första snittet återgick magen till sin vanliga form men efter det andra så fick jag värsta vecket. Mitt veck har krympt ihop en del när jag gick ner i vikt och började träna. Det är ganska exakt 2 år sedan jag gjorde det sista snittet och det syns alltså än även om det är mycket bättre än tidigare. Jag tycker att det har blivit skillnad när jag har tränat magen och gjort t.ex. plankan och andra magövningar. Tidigare så blev det också svettigt och varmt men nu när vecket har minskat så har det försvunnit. Jag tror att din mage också kommer att dra ihop sig mer men det tar tid och riktigt bra kanske det bara kan bli med operation. Jag har börjat funderap å att ta bort det sista av vecket, är det någon som vet hur mycket en operation kostar?

• Anonym (*Skäms*)
    hugo2006: Vad jag vet kan man få en sån operation om man är klar med sina barn och fylla kravet på att ha "tillräckligt" med häng osv. Men målet hade ju varit för min del att träna bort det. Och som sagt, jag tränar redan och märker ingen skillnad mer än att jag går ner i vikt men det hänger mer. Men även det minsta som försvninner är ett stort steg så länge. Vill inte stressa med barn heller :) Men vill såklart samtidigt må bra, så jag kan vara en bra mamma, och orka mer.

Busan TH: du får berätta hur det går sen. Men du ska inte ha fler barn?

Ikaa: Ja, det är tyvärr det svaret jag har hört från många som gjort snitt, känner även en som fått op, men efter hon fått dom barnen hon har. Tänkte bara OM det kanske fanns någon som hellst chanst att må bättre just nu, med att just detta eller denna träningsformen funkar. Man kanske skulle boka tid hos en läkare så dom får titta på de toch se vad dom tycker och komma med tips :(

Alla: Tack så jättemycket för era svar och för att ni bryr er :)
  • Anonym (Jag vet.)

Fick barn 2008.Har gått ner i vikt.Men tog lång tid efter kjejsarsnitt.Fortfarande hänger det.Tränar regelbundet.Men blir aldrig av med hänget.Kommer gå till Akademikliniken.

Svar på tråden Hängmage efter kejsarsnitt