• Anonym (Mamma Mu)

Hjälp, jag har en jättebred rygg! Ser ut som en karl... Hur minskar jag den???

Jag har sedan länge ångest för min breda rygg... Har bara A-kupa, men skulle behöva en BH på typ 100A. och det finns ju naturligtvis inte någonstans. Nu har jag 85A och den stramar åt i ryggen som sjutton. och det väller ut valkar på varsin sida om BH:n när man knäpper den på de yttersta hakarna. Usch, jag ser inte klok ut, undviker därför linnen och tajta kläder. Ser ut som en kroppsbyggare (karl) annars. Tyvärr har jag inte ens några muskler att tala om, bara fett...

Någon mer med samma problem som jag? Hur minskar jag ryggomfånget? Tränar jag ryggen så ökar väl omfånget mer?

Kan tilläggas att jag har haft hårt kroppsarbete och jobbat hårt med överkroppen i flera år, därav denna "missbildning"...

• Svar på tråden Hjälp, jag har en jättebred rygg! Ser ut som en karl... Hur minskar jag den???
  • Sannive

Börja med att köpa en förlängare till din BH så du slipper valkarna och sedan är det bara till att lägga om kost och börja träna, och kanske i ditt fall INTE styrketräning.

• Pickeli

Med bra kost och motion bränner man överflödigt fett. Tyvärr går det inte att punktförbränna.

• Anonym (Mamma Mu)

Tack för tipsen! Iofs har jag inte jättemycket fett kanske direkt vid bröstpartiet. Som sagt så har jag
    en jättekraftig ryggstomme efter det att jag har jobbat hårt med överkroppen i flera år... Det mesta av fettet sitter nog på magen... Kan man minska även "benstommen" vid bröstpartiet genom att ändra kost och träning månntro? Jag vet inte hur jag ska bära mig åt, det är inte SÅ mycket fett just vid bröstpartiet... Man ser ju inte klok ut, jag undviker t.om att böja mig ned inför folk, då blir bröstpartiet ännu bredare... Linnen och tajta toppar kan jag absolut inte ha, det ser helt groteskt ut på mig!!!

• Anonym

Hej Mamma Mu!
    Jag har samma problem som dig, lyfter mycket skrot på arbetet och har efter 10 års tid fått en bred rygg, så jag vet precis vad du pratar om.

Min lösning? Slutade lyfta skrot i hopp om att det skulle gå ned till min gamla, smala/raka rygg. Men icke! Så jag lärde mig att leva med det.

Jag vet att det låter jobbigt, kanske till och med omöjligt, men boosta ditt självförtroende och skit i vad andra ska tycka och tänka. Ha på dig vad du vill, låt inte ryggen hindra dig! Kom igen nu, you can do it :)

• Johan75

Det  blir väldigt motsägelsefullt här. Dels säger du att det "bara är fett" vilket skulle innebära att det bara är att minska i fett så kommer din rygg att minska i omfång.

Sen säger du att det är "kraftig benstomme" vilket skulle tyda på att du har omfångsrika revben. Detta går inte att förändra vare sig genom operation, träning eller kost.

Sen säger du att du fått denna "missbildning" genom ditt arbete vilket direkt säger emot båda ovanstående påståednden. Tungt arbete ger varken fett på kroppen eller kraftig benstomme.

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Mamma Mu)

Hej Johan75: Jag uttryckte mig kanske lite tokigt... Jättemycket fett är det ju inte, men det liksom putar ut stora valkar när jag knäpper BH:n. Det mesta av fettet samlas på magen faktiskt. Valkarna tog jag för fett, men dte är liksom inte så löst direkt... Jag antog att jag har kraftig benstomme i sig. Och jag tror mest att det beror på mitt förra jobb att jag lyfte stora 25 kg:s säckar i stora tunnor för beredning. Dem lyfte jag upp till typ strax över axelhöjd för hand och öste i (med skopa i ena handen samtidigt som jag höll i påsen med andra handen). Ibörjan var det jobbigt, sedan vande man sig... Detta gjorde jag 8 timmar om dagen...

• Anonym (Mamma Mu)

Anonym: Tack för peppningen! Jag har starkt självförtroende och ser hyfsat bra ut. Har man och barn och stort socialt umgänge både på jobbet och privat. Men jag har jämt ångest för min breda "karl-rygg". Kommer aldrig i livet gå med linne eller tajta toppar... Köper oftast 42/44 i storlek på toppar fast jag egentligen har stl. 34 eller 36 i byxor. Det säger lite om omfattningen på ryggmåttet kanske... Tyvärr blir kläderna pösiga över magen, men sitter mycket tajt över ryggen upptill. Väldigt svårt att hitta överdelar som ser bra ut på kroppen.

Svar på tråden Hjälp, jag har en jättebred rygg! Ser ut som en karl... Hur minskar jag den???