• Gweny

30+ som kämpat mer än ett år för syskon

Hej, har läst lite i eran tråd och tänkte se om jag får göra er sällskap på vägen?

Vi har försökt i 13 månader nu för att få ett barn ihop, utan något som hänt. Jag har sen innan barn , men inte min sambo. Var i vanliga trådar förr, men alla plusade snabbt och hoppade vidare, jag blev kvar...

Började våran utredning i mars och allt är bra med hans simmare, dock så fick jag reda på att jag har PCO och hypotyreos. så äter levaxin nu, dock är inte mina värden så bra ännu, men när dem har kommit i ordning, så kommer vi nog få börja med pergotime sa gynekologen. Jag har långa och oregelbundna cykler, med få ägglossningar, så vi var inställda på att invänta att få börja med medicinen...
    dock fick vi ett oväntat plus nu i Juni, vi trodde inte ens det var möjligt av allt vi fått på oss, så tro att vi var glada. Men lyckan varade inte länge...blev ma.   troligen pga mitt värde med sköldkörteln inte var bra(när dem sa till oss att vänta, så var befruktningen redan gjord, utan vi visste).  Så igår gjorde jag skrapning, är väldig tungt och vi är bägge så ledsna. Nu börjar återigen en lång väntan....

• Gweny
    Upp i det blå skrev 2014-06-25 15:01:00 följande:

Välkommen Gweny

Jag beklagar ditt ma. Svårt att försöka se det som nåt "positivt" att det ändå kan funka när man mest är ledsen att detinget blev. Jag har fått nån typ light-pco-diagnos och går nu också på levaxin så vi kan ta varandra i hand där. Äter även Metformin dom hjälpt mig mycket . Blev gravid efter ca 1,5 mån på det men det blev ju inget...

Hur ligger du till med Levaxindosen?

Tack! Tråkigt att det inget blev för dig heller.  Vad är metformin för något? Jag är så ny inom dessa diagnoser, så har mycket att lära känner jag.  Äter just nu 100, ska in och ta prover nästa vecka, se vad det visar. Åt 50 innan.  Hur mycket äter du?
  • Gweny
    chiqita skrev 2014-06-26 23:59:41 följande:

Välkommen till dig med Gweny. Så tungt att få hoppet tänt och grusas igen.. Hoppas det snart går vägen ändå och att alla värden blir bra.

Tack ska du ha! Ja det kändes fruktansvärt taskigt eller vad man ska säga att så oväntat få lyckas, för att sen med en gång försvinner det lika snabbt...
    Bara hoppas nu som du säger att värdena blir bra och gynekologen ger oss tummen upp för pergotimen.
  • Gweny
    Några få vänner vet om att vi kämpar... i fredags smsade jag med en av vännerna. Hon brukar vara väldigt förnuftig av sig och vi har aldrig varit ovänner om något. Men denna gången sårade hon mig otroligt mycket. Vi pratade lite om detta och jag sa att det är så jobbigt med all ny väntan hela tiden, trodde ju vi var klara med det nu...
    då skrev hon ja väntan känns, tänker på det hela tiden...
    jag: ni behövde ju inte vänta så länge ialllafall (dem hade tyvärr ett mf, sen gick det en mens dom väntade och så blev hon gravid direkt igen och det gick bra)
    hon: nej eller hur, men det kändes som en evighet, så kan tänka mig hur ni känner....
    Jag: Hur länge försökte ni innan 1a pluset då?
    Hon: det tog sig på första försöket också
    Behöver jag säga mer?? Ni som kämpar med, förstår hur det började koka inom mig!! hur kan hon jämföra sitt, som inte ens är något med vårat??? Skrikandes
    säger inget om mf, alltid hemskt, men just att hon kan med....hur tänker folk?
  • Gweny

chiqita>> vad för behandling ska du få? blir alltså hinnan som tar emot ägget tunnare om man ofta har få eller väldigt små mens-blödningar? Jag har ju det, men ingen har sagt något om min hinna sett tunn ut...

• Gweny
    chiqita skrev 2014-07-02 00:40:12 följande:

Gweny: jag var hos en privat gyn som gjorde ul och sa att den var betydligt tunnare än den ska vara. I tillägg går jag hos en akupunktör för att tjocka på hinnan. Hon sa att jag har en så kallad leverpuls eller ngt liknande. Det tyder på att min lever sliter. Det är levern som styr alla flöden så om den sliter lite kan både menstruation och hinnan påverkas.

Jag har alltid haft små och korta blödningar men efter jag fick barn är det som om balansen i kroppen rubbats.. Jag vet dock inte om det finns ngn generell koppling mellan lite mens och tunn hinna, men hos mig verkar det ev vara så..

ah ok, var något nytt faktiskt. Herregud vad mycket olika saker det är som kan störa kroppen. Kan själv inte förstå hur min kropp kunnat fungera så bra innan, men nu är den helt i kaos, suck!

ska in och ta nya prover för sköldkörteln imorgon, hoppas på att värdena visar sig bättre än sist.
  • Gweny

Rosali84>> Vad bra att du är på rätt väg och gått ner i vikt! Jag skulle verkligen också behöva komma igång. sagt länge nu och bara massa fördelar just med mina diagnoser och det påverkar fertiliteten och ens välmående. Men ond cirkel att bryta och ner man haft så mycket motgångar, så blir det svårare med.

Dock har jag och sambon bestämt att vi ska börja danskurs i höst, kan nog bli en rolig motion.

• Gweny
    rosali84 skrev 2014-07-02 18:20:50 följande:

Är 166cm lång och startade på 84kg den 14/5. Idag väger jag 77kg och har hittills sänkt mitt BMI från 30,4 (fetma) till 27,9 (övervikt). En god bit på vägen iaf.

Jättebra ju! Verkligen åt rätt håll.   Måste verkligen försöka jag med.
  • Gweny

Idag 13:00 kommer Dregen prata på sommarpratarna P1, bla om sin längtan efter barn och deras kamp för det.  Finns att lyssna på i efterhand.

• Gweny
    Gladhannapanna skrev 2014-07-03 15:09:11 följande:
    Det var jättebra!
    Ja var bra, dock mycket om hans karriär(jag gillar dock rock). Hade velat hört lite mer ingående så med deras resa till barn.  
Svar på tråden 30+ som kämpat mer än ett år för syskon