Brukar du "hota" ditt barn?
Jag tänker till exempel på om man är på ett ställe och barnet inte vill gå därifrån.
- Då går mamma iväg själv nu då. Hejdå.
Det räknar jag som ett "hot". Gör ni så?
Jag tänker till exempel på om man är på ett ställe och barnet inte vill gå därifrån.
- Då går mamma iväg själv nu då. Hejdå.
Det räknar jag som ett "hot". Gör ni så?
Det händer offta att jag "hotar" med att gå.. Eller hot och hot.. Tillåter omgivningen att 3.5-åringen kan komma 50 meter efter mig, då går jag.. Hon kommer alltid springandes..
Tillåter inte omgivningen det, så blir det varning om att lördagsgodiset ryker och kommer hon inte, så får hon en tråkig lördagskväll..
När jag var liten så körde min mamma ifrån mig. Hon körde bara runt huset (biblioteket) och kom tillbaka men jag hann gå in och gråta ut hos en tant och sa att mamma lämnat mig. Kan säga att min mamma var ordentligt orolig när hon hittade mig. Men ja, det var en hemsk upplevelse haha.
det har hänt, men inte längre, då det inte har någon effekt på min son 
- 3-åring är bajsnödig och behöver gå in på toaletten. 2-åring vill inte följa med in på några villkor. Mamma till 2-åring: "Nu måste vi gå in så A får gå på toaletten. Om du inte kommer med nu så bär jag med dig."
Hot? Ja
- 3-åring tokvägrar att sätta på sig byxorna (vare sig själv eller med hjälp). Vi har en viktig tid att passa. Mamma: "Nu måste vi gå. Vill du gå med byxor eller utan, för gå måste vi".
Hot? Ja.
- 2- och 3-åring ritar på bordet med tuschpennor och har hysteriskt roligt. Mamma: "Ni får rita på papper, annars tar jag undan pennorna".
Hot? Ja.