• Erase

    Cupcakes UTAN philadelphiaost ?

    Vad kan man ha som topping utom kladdet som innehåller philadelphiaost ? Ingen i familjen tycker att det smakar gott...

  • Svar på tråden Cupcakes UTAN philadelphiaost ?
  • Michiyo

    nu kommer jag att "anta" att dina cupcakes är vad jag tror att det är...

    finns 3 recept jag brukar köra på..

    150 g smör och 250g florsocker som bas .

    1 tsk vaniljsocker
    2 tsk vatten.

    eller

    1 msk  (2 msk) kakao
    2 tsk vatten 

    eller så kan du koka 1 dl grädde
    hacka sönder 200g mörk choklad
    häll den varma grädden över chokladen och rör om väl tills chokladen smält och blivit en fin smet.

    låt den svalna i rumstempratur sen e det bara att kladda på kakorna^^

     

  • Vroooooom

    Jag använder aldrig mig av ost i min frosting. Istället använder jag mjuk marängfrosting, någon god mousse/ganache eller marängsmörkräm. Sen finns ju vanliga lättgjorda smörkrämer man kan använda också.


    A room without books is like a body without a soul
  • cloudberry79

    Ni är tokiga, cream cheesefrosting är ju den godaste sorten, sedan kommer smörkrämsfrosting 

    Du kan ju prova sätta till exempel spritsad chokladpudding eller liknande ovanpå, eller göra fluff:

    2 dl grädde
    150 g godis av valfri sort (t ex choklad, ahlgrens bilar, marshmallows, daimkulor...)

    Smält godiset i grädden, på MYCKET låg värme (det får absolut inte koka eller bränna fast på något sätt). Ställ i kylen minst 6 timmar, jag tycker det blir bäst om det får stå närmare 12 timmar. Vispa sedan godisgrädden med elvisp tills det blir ett riktigt bra fluff. Användes som tårtfyllning eller på cupcakes.


    If you love me - please don't feed me!
  • Hoppfull84

    gör fluff (grädde med smält choklad/godis som får svalna helt innan man vispar till en fluffig kräm) finns massor av recept på fluff på nätet om du googlar. dumlefluff är en favorit här hemma (=

    marängfrosting är också fluffigt och gott och smakar inte lika fett som creamcheesefrosting.

    chokladganche passar också jättebra att toppa med.

    eller nån mousse, finns ju hallon/citron/choklad mousse på kartong som är enkelt att röra ihop.

  • missmaad

    Hoppar in i denna tråd och hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig med mina frågor.!

    Imorgon ska vi ha 1-årskalas för min son. Vi ska bl.a. bjuda på cupcakes. Jag har bakat cupcakesen idag. Nu undrar jag hur långt innan jag ska göra cream cheese frostingen? Om jag gör den i em eller ikväll, blir den då för stel om den står hela natten i kylskåpet? Eller om jag gör den imorgon bitti/på fm, blir den då för lös? Kalaset är vid 13.00 imorgon. Jag ska ju också hinna dekorera de fint. Dekorerar jag med strössel o liknande precis efter jag lagt på frostingen? Och sen får de stå i kylen tills gästerna kommer.?? Hur långt innan de ska serveras, ska jag ta ut de från kylen,?

    Haha, många dumma fråor måhända, men det är första gången jag gör cupcakes och jag vill naturligtvis att de ska vara perfekta på sonens ettårskalas.!! Tack på förhand! :)

  • cloudberry79
    missmaad skrev 2011-05-10 12:47:13 följande:
    Hoppar in i denna tråd och hoppas att nån vänlig själ kan hjälpa mig med mina frågor.!

    Imorgon ska vi ha 1-årskalas för min son. Vi ska bl.a. bjuda på cupcakes. Jag har bakat cupcakesen idag. Nu undrar jag hur långt innan jag ska göra cream cheese frostingen? Om jag gör den i em eller ikväll, blir den då för stel om den står hela natten i kylskåpet? Eller om jag gör den imorgon bitti/på fm, blir den då för lös? Kalaset är vid 13.00 imorgon. Jag ska ju också hinna dekorera de fint. Dekorerar jag med strössel o liknande precis efter jag lagt på frostingen? Och sen får de stå i kylen tills gästerna kommer.?? Hur långt innan de ska serveras, ska jag ta ut de från kylen,?

    Haha, många dumma fråor måhända, men det är första gången jag gör cupcakes och jag vill naturligtvis att de ska vara perfekta på sonens ettårskalas.!! Tack på förhand! :)
    Frostingen behöver inte stå efter att man gjort den, så gör frostingen, dekorera direkt och sedan kan cupcakesen i princip serveras direkt. Personligen anser jag att det är bättre ju senare man gör frostingen, för den blir inte god om den får stå för länge. Låt stå svalt fram till servering, creamcheesefrosting blir inte stel eller ändrar konsistens på något vis såvida den inte står alldeles för länge.
    If you love me - please don't feed me!
  • Zelin

    Med jordnötssmör? Brukar själv göra med ca 0,5 till 1 dl jordnötssmör, 4-5 msk flytande mjölkfritt margarin och 2 dl florsocker. Men mängden marg och till viss del florsocker beror på hur fast jordnötssmöret är. Olika märken är olika fasta. Och så beror det på om det ska bredas på eller spritsas. Det är en ganska liten sats, räcker till ca en vanlig mattallrik med muffins/cupcakes. Här gillas det iaf.

Svar på tråden Cupcakes UTAN philadelphiaost ?