• Lirpa09

Volvo V70 eller Volvo XC90

Står mellan dessa 2 bilar, vilken rekommenderar just du? Diesel har vi redan bestämt oss för, det är det enda.
    Ska fungera som pendel-bil en del och då drar ju V70:n mindre.
    Hur mycket kostar service, om man behöver köpa nya däck osv? Är det dyrare till XC90:n iom att den är större?
    Kom gärna med tips och råd.

• Svar på tråden Volvo V70 eller Volvo XC90
  • Amazina

Vi har kollat på Volvo nu ett tag och får vår nya bil om 2 veckor. Vi valde mellan XC60, V70 och XC90. Till slut blev det XC60 för vi tror att vi klarar oss med den utrymmesmässigt så länge det bara är familjen. Däremot kan man ju inte ha besök som ska åka med. Dessutom tycker jag den är snyggare än de andra modellerna. Hade det inte blivit XC60 hade det med stor sannolikhet blivit V70. Den har ju rätt mycket större bagageutrymme men var även lite dyrare än XC60. Bilhandlaren som vi känner rätt väl rekommenderade oss faktiskt att inte köpa XC90. Han menade att det var ingen som viste hur länge den bilen skulle finnas och att det var som att köpa en "ny- gammal bil". Det är synd att de inte funderar på att förnya den för hur najs är det inte med så många säten. Dock är den ju väldigt stor som pendlingsbil om man bara ska åka en person i den...

• Lirpa09

Vi ska köpa begagnad bil så XC60 är inget alternativ, den har väl inte funnits med på marknaden så länge.
    Annars tycker jag den är bra mycket snyggare än V70:n om man nu får gå lite på utseendet

• bastardized

Jag har haft 2st XC90 innan och bättre bilar får du verkligen leta efter.

• Filemon Syklon

"Problemet" med de fyrhjulsdrivna varianterna är att de är populära så de försvinner snabbt från begagnatmarknaden när de annonseras ut.
    Jag skulle egentligen ha köpte en XC70 eller V70 AWD tidigare i år men de försvann så snabbt att jag gav upp och köpte en V70II 2,5FT istället.

Om du vill åka snålt och inte behöver dra tungt är det en V70 DRIVe som ni ska ha.
    Den är inte världens starkaste eller snabbaste bil men till pendling räcker effekten gott och väl.

V70, XC70 och XC90 är överlag väldigt trevliga och komfortabla bilar.

God's away on business
  • Krollspell
    Lirpa09 skrev 2011-05-06 10:56:26 följande:
    Max 180000. Vilken har du varit mest nöjd med?
    Alla, sett till resp. tid. Den bästa bilen är den senaste, men den ryms inte i 180K.

Jag skulle, som Filemon säger, försöka hitta en V70 II Drive, det är en liten diesel, räcker hur bra som helst om ni inte ska dra tunga släp och går riktigt snålt. Tar ni en Summum-utrustrad så får ni massor av komfort och utrustning.

Ungefär hur många mil ska ni köra per år?

V70II med diesel årsmodell 08 och 09 drar ganska mkt bränsle för att vara dieslar, detta åtgärdades inte förrän 2010, en bra modell där är 2,4d med 175 hk som är stark och snål.

Å andra sidan, nån dl hit eller dit spelar kanske inte så stor roll.

Ska ni inte köra 6-7 personer ofta, så är en XC90 bortkastade pengar, det är en jättefinbil, man sitter högt, den är rymlig, men den kostar att äga och upplevs som en betydligt äldre bil än en V70II. XC90 är eg en perfekt andrabil, man hittar dem billigt.
  • Lirpa09

Men ni som haft xc90, ex köpa nya däck vad kostar det? Och service.på en sån bil, vad kostar det? Vi kollade på en V70 08 och den drog ca 0,7 enl försäljaren.

• Pixboy

Tidiga xc90 hade visst lite elbekymmer så testa alla elprylar så inget glappar. Har ni plats för xc90 och inget emot de lite högre kostnaderna är det en go bil

• Kaosmamma

Har haft Volvo V70 och har idag en Volvo xc90, älskar xc90!!!! Men kan inte bidra så mycket gällande priset, men drar ju soppa ganska raskt!

• bastardized
    Lirpa09 skrev 2011-05-07 07:15:48 följande:
    Men ni som haft xc90, ex köpa nya däck vad kostar det? Och service.på en sån bil, vad kostar det? Vi kollade på en V70 08 och den drog ca 0,7 enl försäljaren.
    Jag minns inte vad det kostade om jag skall vara ärlig men helt klart är det en dyr bil att äga så om ekonomi är viktigt för er av olika anledningar gör ni klokt att välja en mindre bil än XC90.

Bränsleförbrukningen låg på 1,3-1,4 ungf, jag kör "hårt" så det går säkerligen att hamna under min förbrukning.

Volvo XC90 är en helt fantastisk bil om man har råd att äga den och jag kör idag en Audi SUV som inte på något vis är bättre än de XC90 jag har ägt innan, jag tycker det är lite av en skandal att Volvo beslutade sig för att inte satsa på en utveckling av modellen utan valde att satsa på XC60 som inte är något annat än en ful leksaksbil.
Svar på tråden Volvo V70 eller Volvo XC90