Anonym skrev 2011-05-06 02:03:18 följande:
Familjehemmen får mer i omkostnadsersättning än vad "vanliga familjer" normalt sätt lägger på sina barn eller har råd att lägga på sina barn! Omkostnadsdelen är skatte fri och brukar ligga på mellan 3200-5000 / månad per barn ( kan iofs variera men lägre än 3200 / månad brukar det inte vara, däremot så vet jag dom som t.o.m får mer än 5000 / månad!
Har man då 2 barn placerade så blir det det dubbla, 3 placerade barn så blir det trippelt osv osv
Har man då 2 barn i en "vanlig familj" ( inga placerade barn, endast egna barn ) så brukar man faktiskt inte ha dom summorna 6.400 - 10.000 att lägga som omkostnad på barnen! Många glömmer faktiskt bort att "vanliga familjer" oftast har mindre pengar att röra sig med just när det kommer till omkostnader än vad familjemmen har!
Sen tycker jag att det är synd att det alltid ska hyssas om hur mycket man egentligen tjänar som familjehem/jourhem! Så fort man skulle nämna att man tjänar rätt bra så skulle man antagligen få höra att man gör det för pengarnas skull o inget annat! Så idiotiskt tänkande! Man utför faktiskt ett jobb, ett 24/7 jobb, man åtar sig uppdrag och får betalt för det! Ser inget som helst fel i det! Bara för att man får betalt för något som man "brinner för" och för att det har med barn att göra så ska lönen tabu beläggas! Dom som utför ett bra jobb ska även ha bra betalt! Så är det med alla andra jobb så varför skulle det inte vara samma sak med dessa hem som tar emot barn som fart illa i sina bio hem! Känner många jour/familjehem som får relativt bra betalt och det anser jag att dom ska ha utan att skämmas!
Rekomendationen för omkostnaden till familjehem är satt lite högre än genomsnittet eftersom familjehem generellt har högre standard. Våra omkostnadsersättningar räcker inte till det våra barn verkligen kostar. Kläder, aktiviteter, sporter, instrument, bra mat, bra produkter, mediciner,mycket bilresor, övriga resor, cyklar, datorar+ alla leksaker, möbler och annat. inte en chans. när hyssas det?