• whirlwind

Går i sömnen

Hej,

Min 4 årig tjej has börjat gå i sömen.. det händer nästan varje natt.. hon är absolut inte medveten om vart hon är eller vad hon gör ... Det är skrämmande.

Jag vill liksom vara vaken på natten så jag kan 'passa' henne ... hon kan göra vad som helst eller skada sig ..

Finns nåns som har erfarented med detta?

• Svar på tråden Går i sömnen
  • lilla rosen

Min dotter som är 6år gör likadant! En gång kom min man på henne som nästan höll på att gå ut. Hon låste upp dörren och var nästan på vag ut när min man stoppade henne. Detta hände mitt i natten.
    Ett gått råd är att inte väcka barn som går i sömnen, typ ropa eller så. Gå fram i stället och bär barnet i säng.
    Vi får sova med sovrumsdörren öppen för att höra om hon går igen. Ganska ruskigt det där men samtidigt roligt för hon kan ibland skratta i sömnen eller säga konstiga saker.

• Lycke

Har alltid gått jättemycket i sömnen själv, men irrade mest omkring utan att hitta på farligheter.
    Tror du att du skulle höra om hon går upp via en babyvakt? Då kan du kanske sova lite lugnare också! Annars är ett alternativ som användes på mig att sätta upp något typ av hinder ut från rummet, då stoppas hon nog!

Svar på tråden Går i sömnen