• Anonym (Vad ska jag göra)

bajsar inte själv

Min son är 17 dagar gammal och de senaste 4 dagarna har han inte bajsat själv, han ligger och krystar för att få ut det men det kommer ingenting, han är inte förstoppad då jag "tempat" honom en gång om dagen ungefär för att han ska få ro då han kan sova lugnt då det kniper och kniper (fått detta rekommenderat av BVC). Men när bajset kommer är det som grönt vatten, ibland med lite "pluppar" i, men oftast grönt eller gult vatten..

Min kontakt på BVC säger att det inte är någon fara och att vi ska ge minifom droppar, så det gör vi, men det verkar inte hjälpa.

Har du några tips? hur länge kommer det vara såhär? vad är det som är fel?

Skulle vara tacksam för svar, det gör så ont att se sitt barn ha ont och inte vilja "tempa" mer än nödvändigt, då jag hört att det inte är bra att göra det för ofta. Och inte veta vad som ska göras. Jag masserar hans mage och "cyklar" med hans ben, men det hjälper inte, det kommer lite gaser när jag masserar hans mage men inget mer..

• Svar på tråden bajsar inte själv
  • BVC Sköterskan

Hej!

Spädbarn som helammas kan bajsa flera gånger varje dag, men även en gång i veckan ända upp till var fjortonde dag. Att han krystar och tar i när han skall bajsa är inte farligt. Det är dock viktigt att man är uppmärksam på hur hans allmäntillstånd är. Är han ständigt otillfredsställd och till exempel äter sämre, så kan det vara tecken på att han är förstoppad (även om det är ovanligt).

Får han ersättning, som inte har samma laxerande effekt som bröstmjölk, bör han dock bajsa minst var tredje-fjärde dag. Gör han inte det kan det vara aktuellt med att byta ersätting. Till en med tillsatt bulkmedel.

Mitt råd är att du fortsätter massera hans mage och cykla med hans ben. Jag skulle dock hellre erbjuda sempers magdroppar än minifom. Dessa köps på apoteket och innehåller aktiv bakteriekultur som hjälper magen i balans (effekt uppnås normalt inom en vecka). Det kan även lindra att hålla honom varm om magen, lägg en extra filt på magen eller låt honom ligga på mage på erat bröst. Det ger både värme/närhet och gör att han kanske försöker ta i lite för att komma högre upp, vilket förmodligen resulterar i att han får ut lite gaser.

Det kan vara bra att känna till att vid två veckors ålder brukar de flesta spädbarn, mer eller mindre, problem med gaser och magont. Det eskalerar fram tills barnet är runt sex veckor, då det normalt brukar lugna sig och vara som bortblåst runt tre månader. Denna period innebär att barnets matsmältning förändras, vilket även får konsekvenser för barnets avföringsvanor. Det är en jobbig period, men det är inte farligt och går över med tiden.

MVH Christine

Svar på tråden bajsar inte själv