• trettioplus

Kungabilden på dass

Kungabilden på dasset, var det fråga om en hyllning eller  var det ironi?

Jag tycker att det är lite tråkigt att den traditionen har försvunnit, så nu tänker jag ge en kreativ idé till alla konstnärer, hemmapulare och kakelmakare där ute:
    Gör kakelplattor med Daniel och Victoria på!

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Svar på tråden Kungabilden på dass
  • Åssi

Intressant fråga
    om det var hyllning eller ironi alltså. Måste googla lite på det!!

• trettioplus
    Åssi skrev 2011-05-05 15:30:48 följande:
    Intressant fråga
    om det var hyllning eller ironi alltså. Måste googla lite på det!!
    Hittade du något?

Jag har ett utedass på gården. Där hänger  naturligtvis en gammal kungabild kvar, men man kanske skulle sätta ett på det vanliga dasset också.
    I det fallet skulle det dock stå klart som ironi
  • Zenobia

Vi har utedass på landet, där hänger en tallrik med kungen&drottningen. En bild från deras förlovning.

• Åssi

Nej jag kunde inte hitta något Rynkar på näsan
    Jag hade en lärare på högskolan som doktorerat om dass! Glad Men jag kan inte komma på vad han heter. Jag läste hans bok, men jag kan inte komma ihåg att det stod något om kungabilder i den. Däremot om varför det ofta fanns två eller fler hål.

Jag har också ett gammalt utedass på min tomt, dock utan kungabild.

• trettioplus

Hur kan man doktorera om dass och helt utesluta royaliteterna?

• Lindreas

Är det Dass-boken du tänker på, Åssi?

• Åssi
    Lindreas skrev 2011-05-06 08:13:47 följande:
    Är det Dass-boken du tänker på, Åssi?
    Är inte det den med en massa mer eller mindre roliga historier? I så fall nej!

Boken jag tänker på kom han (som jag inte kommer ihåg namnet på) på idén till när hans barn frågade varför det fanns två hål på gamla utedass. Han började forska i detta och det jag kommer ihåg var att dasset var ofta enda stället där t ex man och hustru kunde prata utan att barn, föräldrar, svärföräldrar, drängar och pigor hörde dem eftersom man bodde trångt.
  • Åssi
    trettioplus skrev 2011-05-06 08:11:48 följande:
    Hur kan man doktorera om dass och helt utesluta royaliteterna?
    Det kan vara så att det togs upp fast jag har glömt det. Det är nog 15 år sedan jag läste boken.
  • Lindreas

Nej, det är en stor, grå bok som heter Dass.

• Joppelina

Vill nog minnas en gammal blekt tavla på utedasset i stugan, men det var ju på gammelkungen Glad

När jag läste rubriken så gick min tanke direkt till Lars Molins pjäs Kunglig Toilette!
    Se den om ni har möjlighet Flört

På en grillplats som finns vid älven så finns ett relativt nybyggt utedass där det finns två hål brevid varandra.

• Solkattan

Intressant fråga!
    Jobbat som konsult inom försvaret en del och i alla mötesrum så satt det alltid den obligatoriska bilden på kungen o drottningen.
    Vid neddragningar på rumsyta där jag jobbade så "försvann" en del mötesrum och tavlor mm som blev över fick vi "vanliga" anställda ta.
    Gissa om jag är lycklig över min urläckra kunga tavla från 73 med kungen i värsta gardintoffs stassen..?!
    Dessutom en fin ram med en guldkrona i toppen... :)
    Först så tyckte jag att den kunde passa på dass på jobbet så jag satte faktiskt upp  den där. Men efter att fört en kamp mot nedplockningen var o varannan vecka så ställde jag den i fönstret på mitt konsultrum.
    Men där fick jag inte heller ha den. Det råkade komma ett besök med militärer och en av dessa män sa rakt ut att "aj ja... kungen kan ej stå i fönstret då kan han bli skjuten i ryggen!".
    Så nu hänger det här på väggen. Och det är alltid nån som "retar" sig på tavlan... som undrar om jag är värsta royalisten... men nej nej... gillar bara kitchigheten i bilden.. :)  (plus att restas med alla som måste störa sig.. ).
    Hemma planerar jag faktiskt att förgylla lilla toaletten med en "kungatavla". Har inköpt den där svarta rockoko rammen på IKEA som är oval med krusiduller. Tänk att fixa till så att sonen på 1.5 år ska fotas med kappa o kungakrona och så sätta in kortet (40*50) i ramen...
    Kommer bli urläckert! ( hoppas jag)...

• Åssi

Nu har jag spårat boken som jag skrivit om
    Ska nog besöka biblioteket i eftermiddag.

Bäck, Kalle, Det svenska dasset - inte bara en skitsak!: en historisk studie av dassets betydelse som forum för social kontakt och medborgarfostran. Borensberg: Noteria 1994

• Thursday

Vi har en kungabild på badrummet sen ett antal år tillbaka, det hör väl till?

(Ett vykort i en sån där "klypa" med sugpropp.)

F.k. är jag 33 och har väl haft den sen jag var runt 25. Kanske borde byta?

• Joppelina
    Åssi skrev 2011-05-06 08:51:46 följande:
    Nu har jag spårat boken som jag skrivit om
    Ska nog besöka biblioteket i eftermiddag.

Bäck, Kalle, Det svenska dasset - inte bara en skitsak!: en historisk studie av dassets betydelse som forum för social kontakt och medborgarfostran. Borensberg: Noteria 1994
    Kanon. Måste genast letas rätt på Glad
  • Åssi

Jag tänkte på det här i helgen då jag var på släktkalas. Jag frågade de som var 70+ om de trodde det var  hyllning eller  ironi att ha kungabilden på dass.
    De var alla överens om att det var hyllning och att det inte bara var på dass man hade kungen utan i flera rum inomhus, men att bilderna på dassen ofta har blivit kvar när dassen har slutat användas.

• trettioplus

Man kan fundera kring vad kungligheterna tyckt om vanan...

• Joppelina
    Åssi skrev 2011-05-09 08:05:12 följande:
    Jag tänkte på det här i helgen då jag var på släktkalas. Jag frågade de som var 70+ om de trodde det var  hyllning eller  ironi att ha kungabilden på dass.
    De var alla överens om att det var hyllning och att det inte bara var på dass man hade kungen utan i flera rum inomhus, men att bilderna på dassen ofta har blivit kvar när dassen har slutat användas.
    Låter rätt troligt Glad
Svar på tråden Kungabilden på dass