• Lillael

Hur ska jag få henne att kissa på pottan?

Var man än läser så är ”allas” barn torra och det har gått så fort och lätt. Jag vet inte hur jag ska gå vidare med kisseritet här hemma. Tjejen jag har är 1 år och 9 månader. Vi har haft en potta stående på toaletten ett tag och hon säjer ”sitta potta”. Sätter sig ibland med kläderna på, men när hon är utan blöja sitter hon typ i två sekunder. Oftast så ska hon stå i pottan, använda den som pall, lägga saker i den, vända den upp och ner, har den som mössa eller vad hon nu kommer på. Hon är medveten om att hon kissar, för hon säger kissat när hon kissar på golvet.

Hur ska jag få henne att kissa på pottan? Jag blir så himla stressad över det här!

• Svar på tråden Hur ska jag få henne att kissa på pottan?
  • sallybuse

När vi skulle få vårt barnbarn torr så satte vi fina klistermärke på hans potta och de funkade kanon.Finns ju olika sorters märke.Och hans mamma gjorde samma hemma.Tog ca 2månader sen va han torr kissade o bajsade i pottan.Så prova du.skadar ju inte att prova.

• Mickan84

Prova att komma på någon sång som du kan förknippa med pottan och kisseriet och säg att nu ska vi sjunga för pottan. Eller ta med ett gossedjur som hon ska visa hur man kissar på pottan för. 

Jag brukar sjunga denna sången för min dotter:

"Kiss i pottan och ha det bra,
    Sitta lite och fundera,
    Lika varm som en sommardag,
    XX kissar lite mera".

Vi har även potta som spelar musik när det kommer kiss i den och ibland kan ju den vara en liten utmaning att man ska få potta till att spela.

Lycka till 

• hon mot strömmen

Din dotter är inte redo att bli blöjfri än men har börjat intresserat sig för den. Låt pottan vara kvar och låt henneundersöka den som hon gör nu för att komma underfund med vad det är för pryl och hur man använder den. Alla blir inte torr före 2års ålder. Det tar den tid det tar.

• Tow2Mater

”Allas” torra barn är förmodelingen inte under 2, utan mera mellan 2 och 3.

• La Lola

Stressad?
    Hon är ju inte ens 2 år gammal....

Hedda fyllde 2 i mars o hon har suttit på pottan 2 ggr.
    Jag känner inte det minsta stress, hon är ju bara 2 år.

I sommar får hon gå utan blöja i gräset tänkte jag o så får vi se vad som händer o sker.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • bonäslina

här är det likadant, men min dotter är 2 år o 5 månader. hon tar av sig blöjan o säger att hon ska sitta o kissa på pottan men det kommer ju ingenting. men jag är inte ett dugg stressad över det. jag tror det kommer av sig sjäölv när barnet är redo, men jag kan ju ha fel men då tar jag det problemet när det kommer=)

• Lillael

Jag har väl gått i FL-fällan  där det oftast bara är de som är tidiga som skriver i potträningstrådarna om sina "duktiga" barn. Fast jag måste erkänna att jag blir stressad av alla dessa super mammor med sina super barn som går vid 8 månader, pratar flytande vid 18 månader som är snustorra vid 13 månader osv. osv. Jag har hört lite med andra som har barn i min omgivning och det var bara en av dom som har haft dagtort barn vid hennes ålder. Så det är nog mer som ”Pen” skriver, att allas torra barn är förmodligen inte under 2, utan mera 2 och 3 år.

Vi ska ha en liten till om några månader och det skulle vara så skönt om hon kunde kissa på pottan då. Men jag ska ta och lugna ner mig, det kommer ordna sig.  

Men jag har funderat på att skippa pottan helt och köpa en toalettring istället eftersom hon ser pottan som en leksak.  Jag ska ta och testa det där med klistermärkena om ett tag, det tror jag hon skulle tycka vara roligt.

• En glad tjej

Vi gjorde ingen stor grej av det hela, satte fram pottan och ville de sätta sig så gjorde de det! Båda mina tjejer har blivit torra vid 2,5 års ålder och detta självmant. De började då känna att de var kissinödiga och ville kissa på toan. Vi har haft en sån där ring man sätter på toan och den har använts mer än pottan!

Jag tror inte man ska stressa sina barn, det kommer när det kommer!! 

• Thursday

Sonen fyllde 2 i februari. Vi pysslar inte med potträning, vi har sedan typ 18 månader en potta stående och en ring som hängs på toan. Han fattar ju vad grejen är, han ser ju de andra barnen på dagis som går på toan och vi har läst en del böcker som förklarar vad man har den till (Nejlika, och någon med en elefant). De senaste veckorna har han själv bett att få kissa på toaletten och det funkar, det kommer kiss varje gång han ber om att få gå. Det är dock främst morgo och kväll. Tänkte som Lola låta honom gå utan blöja ute i sommar om han själv är med på det.

Vi ska ha en bebis till midsommar och helt ärligt... jag hoppas på att han inte "slutat" med blöja tills dess, det är så mycket meck med nyligen blöjfria barn, ska de kissa så ska de kissa NU och så sitter man och ammar och stora har kissat på sig och...

• ladysoul77

För att ge lite perspektiv: Vi har potttränat vår dotter sedan hon var drygt två (från och till) Hon fyller 4 år i sommar, men är fortfarande inte blöjfri. Hon har vägrat helt enkelt och det har bara blivit stora konflikter kring detta. Hon blir hysterisk om man ens nämner potta/toalett nu så det GÅR bara inte. Jag väntar in henne nu för nu orkar jag inte försöka mer.. "Allas" barn blir inte alls blöjfria vid 2 år. 

• norrlandsflicka

Min son är också 1 år och 9 månader och vägrar både pottan och toasitsen. Pottan är bara kul att klättra på. Får vänta ut tills han är redo helt enkelt. Han säger ju inte ens till när han har bajsat i blöjan. Har då stött på barn på öppna förskolan som är över 3 och fortfarande har blöja.
    Man ska nog inte känna någon stress över hur alla andra barn är utan vänta ut när ens eget barn är redo. 

• Kaosmamma

Vet du, stressa av.. Ha pottan framme men bry dig inte om den. Det kommer när hon är mogen och vill. Blir det för stort tryck så tro mig hon kommer göra tvärtom ;) alla är olika. Vår son blev blöjfri när han var 3 år, mellantjejen 2 år och trean var 1 år!!! Men hon såg ju sina syskon och ville själv helt enkelt.. Jag tyckte det var jobbigt och ville ha blöja ett tag till! Det kommer och stressa inte :)

Svar på tråden Hur ska jag få henne att kissa på pottan?