• hoppas på en liten

hjälp nån som vet?

jag har fått ett stycke ur nya testamentet som heter Liknelsen om den förlorade sonen som jag ska läsa och sen svara på denna frågan:

Vilken föreställning om förhållandet Gud-människa vill liknelsen illustrera?

men jag fattar helt enkelt inte vad som menas med frågan änns vad e de jag ska göra..??
    jag vet jag e trögtänkt så de behöver ni inte säga utan bara hjälpa mej om ni kan.. :)

• Svar på tråden hjälp nån som vet?
  • Tow2Mater

Det handlar väl om att när sonen som flyttade hemifrån och satte sprätt på sin del av pappas arv fick ett kungligt välkomnande när han fattig kom tillbaka hem, medan den duktiga sonen som stannat hemma och arbetat hela tiden och inte slosat inte fått någon extra fest ,etc.
    Forhållandet mellan Gud och människa är likadant - pappa Gud blir otroligt glad for varenda människa som kommer till (tillbaka till) honom, oavsett hur man betett sig innan.

• hoppas på en liten

åhhh tack så hemskt mycket då förstår jag lite nu tack igen :) jag är inte alls bra på sånt här du kanske kan hjälpa mig med dom andra frågorna oxå? har 4 till fast med annat innehåll det ska vara inne senast imorrn så jag e väldigt sen ute med detta förstår om du inte kan eller vill :)

• Tow2Mater

Kan ju forsoka, vilka ar frågorna? Det är ett tag sen jag läst Bibeln, men...

• hoppas på en liten

tack på förhand :) jag är verkligen helt kass på sånt här så jag är verkligen tacksam för att du försöker hjälpa mig :) det är ju några text stycken som jag ska läsa ur som frågorna hör till så du kanske måste ha dom då?  för jag kanske kan skicka till din inbox i så fall om du har tid? här kommer frågorna :

2..Ur Uppenbarelseboken

I våra dagar handlar domedagsprofetiorna mest om riskerna för en ekologisk katastrof för jorden i händelse av kärnvapenkrig eller fortskridande miljöförstörelse. Skulle Uppenbarelsebokens visioner kunna jämföras med våra egna förutsägelser?

Sankt Örjan och draken

Ansluter det avslutande kristna budskapet till den övriga berättelsen? Motivera!

Ur Don Quijote

Visa hur Don Quijote är idealist och Sancho Panza en realist.
    Var finns en indirekt kritik av riddarromaner?
    Ge exempel på den livfulla dialogen, som är ett framträdande drag i Cervantes. Hur fingerar författaren sin berättarsituation

Ur Ringaren i Notre Dame

Under vilken litterär epok skrevs Ringaren i Notre Dame? Vad i berättelsen påvisar att berättelsen skrevs under just den epoken?
    Visa hur miljö- och personbeskrivning blir levande med hjälp av attribut och liknelser.
    Ge exempel på hur författaren är allvetande, den som inte bara skildrar det yttre händelseförloppet utan också känner till personernas tankar och känslor.

Ur David Copperfield

I romanutdraget är personskildringarna mer framträdande än själva händelseförloppet.
    Vilken bild får vi av miss Trotwood och mr Dick?
    Är porträtten realistiska, karikatyriska eller bådadera?
    Vilken avsikt kan Dickens ha haft med sina personskildringar?

• Tow2Mater

Om du kan skicka 'Sankt Örjan och draken', kan jag läsa den, men de andra är jag lika frågande infor som du :) Kanske nån annan ser din tråd o kan hjälpa.

• hoppas på en liten

ok jag skickar den då så får jag prova med nån annan på dom andra :) jag skriver in den här :)

Sankt Örjan och draken
    Sankt Örjan och draken ingår i Själens tröst, en samling av legender och andra religiösa skrifter som användes vid predikningar. Texterna översattes på 1400-talet från lågtyska till svenska.
    Sankt Örjan var en from riddare, född i Kapadocien. Han kom en gång under hedendomen till en stad, som hette Solena i Lidie land, där fordom Troja låg. Bredvid staden låg en stor sjö. Och i sjön bodde en förskräcklig drake, som dräpte mycket folk, och ingen kunde förgöra honom. De som bodde i staden skulle var dag ge draken två får till föda. Och när de ej gjorde det, då dödade han och åt folk och gick till staden och blåste in över muren en så ond dunst, att de som stod framför blev sjuka därav och dog. Då fåren var nästan slut, gav de honom ett får och en människa till daglig föda. Och det drog de lott om. Den lotten var så strängt bestämd, att vem den träffade, han skulle fram och fick ej lösa sig med något annat.
        Det hände sig en gång, att lotten föll på konungens dotter, hans enda barn. Då blev konungen mycket bedrövad och bjöd för henne guld och silver och halva sitt rike. Men hela folket ropade med mycken vrede: “Alla våra barn har vi givit draken, och du har själv bjudit denna domen. Därför skall du hålla den, eljest vill vi bränna dig inne i ditt hus.” Då utbad sig konungen åtta dagars frist, och omsider förunnade de honom den. När de åtta dagarna var framlidna, kom hela folket till konungen och bad honom utlämna sin dotter åt draken. Då lät fadern kläda henne i hennes bästa kläder och sätta guldkrona på hennes huvud, och sörjande och gråtande sade han till henne: “Min käraste dotter, jag hade tänkt hederligt gifta dig med en rik konung, men nu skall jag ge dig till föda åt en led drake. 0 ve, att jag någonsin skulle leva den dagen.” Alla skrek och grät, som hörde till hennes omgivning. Och i sådan sorg och bedrövelse skildes jungfrun från fadern och gick till sjön för att invänta draken, tills han kom för att äta upp henne. Och folket stod vid stranden och såg efter henne.
        Under det att hon stod vid sjön och väntade, kom där ridande den fromme riddaren S:t Örjan och såg jungfrun stå där ensam, mycket sorgsen och bedrövad. Han undrade mycket därpå och red till henne, hälsade henne och sade: “Ädla jungfru, vad vill det säga, att du står här så sörjande och gråtande allena?” Hon svarade: “Gode unge man, rid hasteligen bort, om du vill behålla ditt liv!” Han svarade, att han ingalunda ville fly, förrän han visste för vem han skulle fly. Jungfrun sade: “Ur denna sjö kommer en förskräcklig drake, som skall äta upp mig som han förut gjort med många andra människor. Rid därför din väg, unge stolte man! Det hjälper mig inte att du för min skull förspiller ditt unga liv!” Han svarade: “Ädla jungfru, räds ej mer och ha ingen fruktan! Jag vill hjälpa dig i min Herre Jesu Kristi namn.” Medan de så talades vid och hon bad honom ej invänta sin egen skada och inte trodde, att han kunde dräpa draken, kom draken gångande ur sjön, vred och förskräcklig, så att jungfrun av räddhåga nästan dånade. Men S:t Örjan gjorde kors för sig och red emot draken och stack honom genom halsen med sitt spjut och sade till jungfrun: “Kom nu i vår Herre Jesu Kristi namn och bind ditt bälte om hans hals!” Hon gjorde så och ledde draken efter sig till staden som en tam bandhund.  

Riddaren som kämpar mot draken och befriar prinsessan är ett återkommande motiv i konsten och litteraturen under medeltiden.  
    Holländskt kopparstick från senare delen av 1400-talet.
    Då folk såg draken komma, började de springa. Då ropade S:t Örjan och bad dem stanna och sade: “Var ej rädda, eder skall med Guds hjälp ingen skada ske. Vår Herre har sänt mig hit, och jag skall frälsa eder från denna drake, om ni vill fast tro på honom och låta er alla döpa.” Och så drap S:t Örjan genast draken. Och konungen och hela hans folk mottog kristendomen och lät sig döpa. Där döptes tjugu tusen män förutom kvinnor och barn. Draken var så stor, att fyra par oxar drog honom ut ur staden. Konungen bjöd riddaren guld och silver och dyrbara gåvor, men han ville icke ha det utan bad dem ge det åt fattigt folk. Så har S:t Örjan övervunnit och dräpt draken i Jesu Kristi namn och led därefter martyrdöden för Guds skull.  Efter Richard Steffen Kapadocien område i östra delen av Mindre Asien

• Tow2Mater

Uppenbarelseboken har ju en del klarare visioner,  som t ex att jordbävningar kommer att öka, kunskapen ökar dramatikst, etc. Men sen finns det ju oklarare visioner också, vilka folk i alla tider har projicerat in just på sin tid, och trott att just deras tid var 'den sista tiden'. Nu i vår tid är det ju kärnvapenkrig och miljöförstörelse som står i fokus, så visst - visst jämför man med våra egna förutsägelser, som passar just i vår tid, tycker jag.

• hoppas på en liten

tack så jätte mycket för att du svara

• Tow2Mater

Det avslutande kristna budskapet är väl att precis som St Orjan kom till prinsessans  räddning, kom Jesus Guds son till vår räddning. Jesus band Satan (eller Djävulen) på jorden och tog makten ifrån honom genom att do och sen återuppstå, precis som St Orjan gjorde med draken (som kan sybolisera Satan).
     Lite luddig fråga, men visst tycker jag det avslutande kristna budskapet ansluter till den övriga berättelsen;  hela berättelsen kan ses som en liknelse om hur Jesus som kom till vår räddning, vi kan inte for några pengar i världen kopa oss räddning, utan det handlar enbart om att tro på Jesus, och att han dog en gång for alla for att ingen av oss i fortsättningen ska behova do utan bli räddade (till evigheten). Gud sände i berättelsen St Orjan till folkets räddning precis som han sände Jesus till vår räddning.

• hoppas på en liten

tack så hemskt mycket igen du hjälper mej väldigt bra ska du veta :) e de så att du kommer på dom andra frågorna med får du gärna hjälpa mej med dom med :)

• Tow2Mater

Litteratur var aldrig min starka sida heller :) Men Ringaren i Notre Dame skrevs 1831 under slutet av Romantiken, som "är en epok som vill ta fram känslolivets betydelse. Den står i konflikt med tidigare förnuftsdyrkan, men bygger samtidigt på upplysningens tankar om den unika människans rättigheter."  Romantiken övergick i realism cirka 1840, och författarna började då skriva om mer samtida ämnen och använda ett mer realistiskt språk. Hitta stället i den berättelsen där man kan se nåt av Romatikens typiska drag (dvs känslolivets betydelse, och/eller den unika människans rättigheter).

• elminelma

Hej! Kan någon hjälpa mig undrar när epok (tidsperiod) skrevs Det sjunde sigillet bryts uruppenbarelseboken Bibeln?

• panhan

Hej! Kan någon hjälpa mig nder vilken litterär epok skrevs både Liknelse om den förlorade sonen och Sankt Örjan och draken och vem är författare för både två ?

Svar på tråden hjälp nån som vet?