Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Sätta sin trotsiga unge i duschen som straff, rätt eller fel?

Ja är det rätt eller fel när man blir så less på det skrikande, bråkande, trotsande monstret att man sätter ungen i duschen och vrider på?

• Svar på tråden Sätta sin trotsiga unge i duschen som straff, rätt eller fel?
  • vittra
    hhönan skrev 2011-05-05 21:15:10 följande:
    Fel! Skulle det hjälpa?
    Ungen blir ju tyst och säkert foglig också!
  • vittra
    Lillave skrev 2011-05-05 21:19:01 följande:
    fel.

Med tanke på dina annars kloka inlägg Vittra så antar jag att det inte är du som gör så mot ditt barn?
    Nej absolut inte! Skulle aldrig komma på tanken! Jag blir så ledsen när jag läser om folk som gör så... ännu värre när man inte inser felet i det! Visst alla kan tappa tålamodet ibland, i vissa åldrar ganska ofta, och man kan göra saker man ångrar sedan. Men att göra en sådan sak och inte ens ångra sig eller inse felet det är hemskt

Jag tänker förövrigt också på det där avsnittet från dr phil, fruktansvärt
  • vittra
    Miss Lau skrev 2011-05-05 21:24:21 följande:
    Som bestraffning och obehag är det givetvis helt förkastligt. Men själv brukar jag sätta barnen i badkaret när de blir för vilda. De älskar att bada och det får dem alltid på bra humör så straffa skulle jag inte kalla det
    Då kan det vara ett bra sätt att bryta en konflikt som tex inte leder någonvart, att hitta på något roligt som får dem på andra tankar är såklart inget fel tycker jag! Antar att du inte ilsket sätter ner dem där rakt upp och ned med kläderna på och ger dem en redig kalldusch?
  • vittra
    Sarilariz skrev 2011-05-05 22:40:50 följande:
    Är fel att göra så, men sedan tror jag inte att ett barn tar skada av om det sker en gång.

Kommer ihåg en gång när jag var liten och jag och mina två systrar slogs som gallningar, min mamma brukade annars vara ganska lugn och inte bry sig så mkt, men då hade vi hållit på hela dagen. Till slut sa hon att om vi inte skärpte oss skulle vi få en kalldusch. Vi skärpte oss inte och blev duschade, vi gapskrattade och mamma kunde heller inte hålla sig för skratt.

Så det blev ju ett slags avledande, även om det nog inte var det som var menat från början. Men vi var ju inte ett dugg rädda för vår mamma, utan tyckte mest det var spännande att ha fått fram en sådan reaktion.

Att systematiskt skrämma/straffa små barn är hemskt.
    Håller med om att jag tror inte de flesta direkt tar skada om det bara händer en gång, allra helst om föräldern efteråt tar sitt föräldraansvar och ber om ursäkt för att man tappat fattningen. Sen låter det ju väldigt positivt om ni kunde skratta genom en sådan händelse, och även mamman. Det betyder ju att det inte handlade om att skrämma/straffa egentligen, utan var nog mest ett sätt för henne att bryta situationen också Tyvärr så är det ju oftast inte skratt som föräldrar och barn brukar uttrycka vid en straffsituation... och barn, allra helst små barn, blir oftast rädda när en vuxen visar ilska tex.
  • vittra

För att förtydliga, det är naturligtvis inte jag som har gjort detta mot något barn! Läs mina inlägg i tråden
    Jag reagerade däremot mycket starkt och blev väldigt ledsen när jag läste om någon annan som gjort detta mot sin dotter, och som dessutom anser att hon gjorde rätt, att det är vad som är uppfostran. Jag blev dock hånad för att jag framhärdade hur fel det är att straffa barn på det sättet! Vet ej hur gammalt barnet var men kanske 3-4 på sin höjd eftersom det handlade om barn i trotsåldern. Personen i fråga tyckte dock det var jättebra eftersom barnet blev tyst...

• vittra

Hm förstår inte heller varför småbarn skulle duscha två gånger om dagen? Vår tjej badar ett par gånger i veckan, kanske någon fler gång om det behövs men vi ser inget behov av bad dagligen! Dock handlar ju tråden om dusch som straff inte för att tvätta sig, det är en väldigt stor skillnad...

• vittra

Sedan tvättar man väl iofs inte barnen med kläderna på heller hoppas jag..?

• vittra

Nej jag menar de fall där bråk och konflikter i allmänhet resulterar i straff, och där vissa helt enkelt har duschen som straffmetod när barnet inte lyder. Jag syftar alltså inte på barn som ändå ska duscha men inte vill, utan som straff med kläderna på.

• vittra
    Camilita skrev 2011-05-10 00:34:09 följande:
    Vittra vad kan jag skriva till dig utan att du känner dig kränkt?
    Du? Va? Du har ju inget med detta att göra. Du har ju inte ens skrivit något och absolut inget kränkande
  • vittra
    Snällspiken skrev 2011-05-10 20:47:59 följande:
    Är det inte olagligt att duscha barn med kläderna på, som straff? Man får ju inte kränka barn fysiskt och detta borde ju falla inom samma ram, precis som man inte får stänga in barnen i... tänkte precis skriva nåt hemskt här men så slog det mig att det faktiskt finns idioter som kan inspireras till övergrepp så jag låter bli. 
    Jo man tycker ju att det borde vara det...
  • vittra
    Sveasson skrev 2011-05-16 19:48:52 följande:
    Precis, det är så självklart att det måste ligga något annat bakom ts fråga.
    Jasså, vad bra att ni tycker det är så självklart
  • vittra

Va?? Vaddå avslöja vad? Det handlar inte om något annat än exakt det jag har skrivit. Du är parnoid om du tror att det finns dolda motiv med allt här i världen... Är det så oerhört svårt för dig att tänka sig att det finns folk som straffar sina barn..? Då lever du i en lite väl rosenskimrande värld tror jag!

• vittra
    Sveasson skrev 2011-05-16 21:08:16 följande:
    Visst finns det folk som straffar sina barn, men i den här tråden verkar det mer syftas på någon särskild och som någon skrev, det är liksom alltför självklart att folk inte tycker det är okej att straffa en liten unge i duschen, för att du på allvar skulle undra.
    Ja min fundering kom sig av en tidigare tråd och där någon annan skrev att hon gjorde såhär mot sin dotter. Jag hade tänkt göra en omröstningstråd egentligen men nu blev det inte så, jag ville ärligt veta om det var många som tyckte det var ok eftersom det beteendet försvarades då. Men detta har jag faktiskt redan förklarat tidigare i tråden så något av avslöja finns liksom inte.
  • vittra

Du lär blanda ihop mig med någon annan för jag krigar då ingenstans, och den enda som verkar ha PMS här är du Strasbourg!

Finns ingenstans i hela denna tråd som någon specifik person har blivit utpekad, hittar ni något moraliskt tvivelaktigt så anmäl då det istället för att kasta skit. Det är mycket tydligt att det finns folk som använder denna sortens straff och precis som med allt möjligt annat så startar folk här på forumet trådar efter att ha fått funderingar ur andra trådar and so on. Det är liksom så man gör! Trådar leder till nya trådar och nya funderingar!

Däremot är det förjävla lågt att plötsligt börja kasta skit på mig i en gammal tråd för att jag trampat på någons lilltå i "spädbarn ska lämnas att skrika själva annars lär de sig aldrig"-trådar! Håll åtminstone er agg i rätt trådar, normalt jävla forumvett!

• vittra
    Sveasson skrev 2011-05-17 08:21:32 följande:
    Så du säger att det inte finns någon tråd där en specifik medlem ganska nyligen sagt sig använda denna metod. Den här tråden är helt tagen ur luften, du bara kom att tänka på just denna typ av bestraffning och fick för dig att fråga om den på Fl?

Hmmm det känns lite som att kasta sten i glashus ts när man ber folk att hålla agg i rätt trådar och att diskutera forumvett.
    Jag har inget agg mot dig, jag kan inte ens minnas att vi diskuterat något djupare någonstans, men jag tycker generellt illa om folk som startar nya trådar om sin diskussion med någon annan, vrider den medlemmens åsikt som den vill och låter folk svara utifrån den vridningen. 
    Jag har inboxat dig och nu har jag bara en sak att säga, denna tråd handlar om en mycket enkel frågeställning som har en mycket enkel grund. Är det ok att straffa med dusch eller ej. Det är min frågeställning utifrån min tanke och det är min tråd! Jag vill att folk svarar utifrån denna tråd och inte andra trådar! Detta är inte ett "svar" på en diskussion som du vill få det till! Det är djupt tragiskt om du inte förstår något så enkelt och jag förstår öht inte vad och hur du läser in i min TS, du verkar extremt paranoid.

Den enda som gör någon sorts "vridning" här är faktiskt du. Många har trott att jag själv straffar mitt barn på detta sätt och då har jag förklarat att det inte är jag utan någon annan vilket naturligtvis är fullt logiskt och inte ett dugg förvridet att reagera mot något man anser är fel, men du verkar öht inte ens ha läst tråden? Ett tips: gör det.
  • vittra
    infragilis skrev 2011-05-17 08:50:02 följande:
    Men herregud. Jag hade ingen aning om att det fanns en annan tråd förrän du och Strasbourg började sura i den här. Jag svarade på Vittras fråga, inte en annan medlems tillvridna åsikt eller whatever.
    Nej eftersom jag ville att folk skulle svara på MIN frågeställning i DEN HÄR tråden så är det ju helt oväsentligt att veta om det finns andra trådar som fick mig att undra från första början. Det är liksom inte poängen att luska ut varför jag plötsligt undrar detta, det kunde lika gärna vara en tidning, en internetsida, en bok eller någon bekant som babblat om något! Poängen är att frågeställningen nu finns och då tar man ställning till den helt enkelt. Inte börjar man luska i varenda tråd vad som får TS att fundera eller undra över något... det är ju helt sjukt!
  • vittra
    epson01 skrev 2011-09-29 18:14:44 följande:
    Det är helt fel! Man ska inte vara elak med sina barn! Däremot ska man vara bestämd och tala om för barnet vad som är rätt och fel hur ska dom annars lära sig?
    Genom att man visar barnen vad som är rätt och fel.
  • vittra
    VonBulldog skrev 2011-10-01 20:56:35 följande:
    ????? måste vara en dum person som ställer en sådan fråga, att duscha är inget straff det är skönt och tillhör hygien. En del människor skulle inte ha barn helt enkelt
    Ja dum, eller bara desperat om man gör något sådant. Att ställa frågan är ett ifrågasättande, inte dumt
  • vittra
    Lilla My21 skrev 2011-09-04 23:46:15 följande:
    Nej, det är inte bara "sinnesjuka" som gör så...att vara "sinnesjuk" säger inte så mycket om hur man misshandlar sina barn.

De jag vet som straffat sina barn i duschen har varit fullt psykiskt friska.
    Du vet alltså folk som gör så?! Jag hade aldrig hört talas om det innan jag såg avsnittet på Dr. Phil.
Svar på tråden Sätta sin trotsiga unge i duschen som straff, rätt eller fel?