• Anonym (Knäppis?)

Utomkroppslig upplevelse. Eller vad är det?

Jag vet inte riktigt i vilken kategori jag ska placera den här tråden, men jag provar här.

Vid ett par tillfällen sista åren har jag haft en del skrämmande upplevelser. Jag har känt mig instängd i min egen kropp. Som om "själen" på något vis befunnit sig på fel plats. Ja, det låter ju jävligt skumt. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Googlade utomkroppslig upplevelse men känner inte riktigt igen mig, men jo. Ganska snarlik känsla.

Är jag knäpp?

• Svar på tråden Utomkroppslig upplevelse. Eller vad är det?
  • Astarte

Du måste nog försöka beskriva lite bättre om man ska kunna förstå. Jag förstår om det är svårt (att beskriva känslor är ungeför lika svårt som att beskriva färger för någon som aldrig sett dem), men försök i alla fall.

• silhuett

Det jag läst om utomkroppsliga upplevelser är att man kan se sig själv eller andra på ett sätt som är omöjligt, för att man inte befinner sig där de är (eller har en spegel att kolla i).
    När du säger att du känt dig instängd i din egen kropp så tolkar jag det mer som ångest. Det är i alla fall en beskrivning som passar för mig i det sammanhanget.

Men ja, du får nog försöka beskriva bättre

• Anonym (Knäppis?)

Igår när jag satt och vilade så kändes det plötsligt som att jag var i kroppen men jag kunde liksom inte styra den. Som att jag var där inne men kroppen ville inte lyssna. Det kändes som att ögonlocket inte ville lyda och som att det hängde. Första tanken var ju att jag fått hjärnblödning men den här känslan försvann ganska omgående.
    Har känt liknande tidigare.

Ångest vet jag inte. Jag har ju visserligen problem med det, så det är ju en möjlighet. Har inte vågat säga något till någon, för jag känner mig verkligen knäpp.

• Anonym (jag med)

Kallas för sömnparalys och är inget övernaturligt allt. Har själv varit med om det flera gånger, men visst blir man rädd. Det hela sker när man sover/vilar och beror på att nervsystemet stänger av kroppsliga reflexer så som att röra sig, slåss m.m. Syftet är att vi ska ligga still när vi sover, inte springa omkring. Ibland blir det fel vid uppvaknandet, medvetandet vaknar före dessa reflexer "slås på", och då upplever man sig instäng, paralyserad fast vid medvetande. Så har jag förstått detta fenomen. Människor med sjuklig sömngång tror vissa lider av tvärtom-effekt, att rörelsereflexerna inte alls kopplas av.

• SandraP81

Jag tror också du råkat ut för sömnparalys, hade det jämt när jag var yngre (mellan 10-25 åtminstone). Inget farligt men kan vara ganska obehagligt, särskilt om man inte vet vad det är.

• Anonym (Knäppis?)

Men jag sover inte när det händer, jag är alltså vaken?

• SandraP81

Jag får det oftast precis innan jag somnar, ungefär som när man rycker till ofrivilligt när man precis somnat, eller om jag vaknar på natten.. så om det händer dig när du vilar t ex så är det säkert det. som händer.

• Anonym

Ja eller h elt enkelt overklighetskänslor som är väldigt normalt.

• Anonym (Knäppis?)
    Anonym skrev 2011-05-06 22:44:14 följande:
    Ja eller h elt enkelt overklighetskänslor som är väldigt normalt.
    Ja, det känns som att det är overkligt helt enkelt. Tur att jag isf är normal! Haha.
  • Anonym

Googla overklighetskänslor så kan du läsa mer om det.

• Anonym (ångest)

Jag har haft samma upplevelse som du ett par gånger. Fruktansvärt obehagligt!

Jag fick veta att detta varit paralysering (alltså tillfällig förlamning, eller vad man skall kalla det) p.g.a ångest. Nu är det inte säkert det är så i ditt fall, men man kan alltid spekulera lite.

Svar på tråden Utomkroppslig upplevelse. Eller vad är det?