• Isbit

Afte blåsor i munnen

Alltså fan vad jag blir galen på dom här förbannade blåsorna.
    Varför finns inget botemedel?
    Varför får jag dom hela tiden medan andra aldrig får dom?
    Vad gör jag för fel?
    Jag hatar dom!!!!Demon

• Svar på tråden Afte blåsor i munnen
  • Anonym

Finns någon bra gele att köpa på apoteket man kan stryka på som ska lindra rätt bra. Men hur man förhindrar att dem uppkommer har jag ingen aning om! =(

• Isbit

Jo jag vet att det finns men tycker inte att det funkar.
    Det borde väl vara att dom kommer av en anledning? Vill bara sluta få dom

• Längtan efter 3

Finns en tandkräm som är bra, finns att köpa hos tandläkare... Kommer inte ihåg vad den heter =\ Men kan kolla upp det till dig om du vill?!

• Anonym

Min sambo har ofta, jag har aldrig haft.
    Har läst någon stans att det har med immunförsvaret att göra, att det ibland angriper egen vävnad. Frågan är om det stämmer? Har hört andra teorier också... Däremot smittar det inte, det är inget virus/bakterie.
    Sambon har så illa att han knappt kan äta när det är som värst. Han blev tipsad av tandläkaren om ngt som heter "Sinaftin" som tydligen ska vara bra, fast han har inte hunnit testa det än (dessutom är det _dyrt_). Man ska tydligen vara försiktig vid val av tandkräm också, finns de som är bättre och de som är sämre...finns en som börjar på Z som tandläkare tycker är bättre.

• arianne03
    Anonym skrev 2011-05-06 08:42:11 följande:
    Min sambo har ofta, jag har aldrig haft.
    Har läst någon stans att det har med immunförsvaret att göra, att det ibland angriper egen vävnad. Frågan är om det stämmer? Har hört andra teorier också... Däremot smittar det inte, det är inget virus/bakterie.
    Sambon har så illa att han knappt kan äta när det är som värst. Han blev tipsad av tandläkaren om ngt som heter "Sinaftin" som tydligen ska vara bra, fast han har inte hunnit testa det än (dessutom är det _dyrt_). Man ska tydligen vara försiktig vid val av tandkräm också, finns de som är bättre och de som är sämre...finns en som börjar på Z som tandläkare tycker är bättre.
    Zendium heter den.

www.afte.se/index.php/behandling/113-lindra-besvaeren-laekemedel
  • Anonym
    arianne03 skrev 2011-05-06 08:54:54 följande:
    Zendium heter den.

www.afte.se/index.php/behandling/113-lindra-b...
    Ja, jag vet, visste inte hur mycekt reklam man får göra bara
    hursom, har min sambo inte haft ngn som helst effekt av att använda den, vi använder alla den tandkrämen (varje person har en egen tub), men han har lika mycket afte för det.
    Det som är är väl att den saknar SLS så att den inte irriterar lika mycket?
  • Hettie

Nu har jag inte haft på länge *peppar peppar* Men jag lider med dig. Jag vet inte heller hur man ska få bukt med dem. Har testat någon kräm från apoteket men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Jag brukar borsta på blåsorna med tandborsten. Det gör så hemskt ont men då får man perspektiv på smärtan efteråt.

Måste fråga er som har afte, har ni även exsem ? Jag har hört en liknande teori om atopiskt exsem (att det är kroppen som angriper sin egna vävnad) så jag undrar om det finns något samband.

• Anonym
    Hettie skrev 2011-05-06 08:59:40 följande:
    Nu har jag inte haft på länge *peppar peppar* Men jag lider med dig. Jag vet inte heller hur man ska få bukt med dem. Har testat någon kräm från apoteket men tyckte inte att det hjälpte så mycket. Jag brukar borsta på blåsorna med tandborsten. Det gör så hemskt ont men då får man perspektiv på smärtan efteråt.

Måste fråga er som har afte, har ni även exsem ? Jag har hört en liknande teori om atopiskt exsem (att det är kroppen som angriper sin egna vävnad) så jag undrar om det finns något samband.
    Min sambo har atopiska eksem vintertid (och mkt afte).
  • arianne03
    Anonym skrev 2011-05-06 08:57:39 följande:
    Ja, jag vet, visste inte hur mycekt reklam man får göra bara
    hursom, har min sambo inte haft ngn som helst effekt av att använda den, vi använder alla den tandkrämen (varje person har en egen tub), men han har lika mycket afte för det.
    Det som är är väl att den saknar SLS så att den inte irriterar lika mycket?
    Ok, den saknar Natriumlaurylsulfat. Såg även att det fanns andra tips på sidan jag länkade till. Själv använder jag "Afta juventus" (mycket bra på att lindra, ej förebygga dock) som bla innehåller hydrokortison. Köpte den på kanarieöarna tyvärr - men kanske finns det nåt här i Sverige som också innehåller hydrokortison?
  • C W T

Min tandläkare säger att aftne kan ha med hormonerna att göra. Sen jag blev gravid har jag haft konstant hela tiden. Märker att bakterier kan påverka.

• chiligirl

Jag har förstått att man kan få afte om man är överkänslig eller allergisk för vissa födoämnen. Tillexempel färsk tomat, tomatpuré och ketschup.

• Anonym (LÄTTAD!)

Jag åt longovital eller vad det nu hette, från hälsokosten, efter ett tips av min kära mamma... jag åt tabletterna varje dag i ca två månader, efter det har jag inte haft några problem alls... någon liiiiten liten blåsa, någon gång per år... vet inte hur det fungerade, men det gjorde det och gör än, även då jag slutat äta dem! TESTA! Det hjälpe som sagt även min mamma... hon fick för övrigt tipset av sin tandläkare :)

• Anonym

Nu har inte jag "riktig" aftne men aftnelikandne sår i munnen pga sjukdom.
    Har finns xylocain viskös men den är nog på recept, det är en flytande bedövningsvätska som man kan skölja munnen med eller ta på tops om man bara har kanske upp till 10 st.

Något som jag har märkt fungerar är coca cola, det fräter till på såret sen lägger sig värken en kort stund så man kan hinna slippa värk en liten stund.
    Jag vaknar ofta av värken från mina sår och då är det cola vid sängen som gäller för att stilla värken en stund och hoppas hinna somna om.

Bedövningsvätskan använder jag innan tandborstning mm om jag har många blåsor (över 10).
    Vet inte om man får den utskriven mot aftne om man frågar läkaren.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-06 09:18:36 följande:
    Nu har inte jag "riktig" aftne men aftnelikandne sår i munnen pga sjukdom.
    Har finns xylocain viskös men den är nog på recept, det är en flytande bedövningsvätska som man kan skölja munnen med eller ta på tops om man bara har kanske upp till 10 st.

Något som jag har märkt fungerar är coca cola, det fräter till på såret sen lägger sig värken en kort stund så man kan hinna slippa värk en liten stund.
    Jag vaknar ofta av värken från mina sår och då är det cola vid sängen som gäller för att stilla värken en stund och hoppas hinna somna om.

Bedövningsvätskan använder jag innan tandborstning mm om jag har många blåsor (över 10).
    Vet inte om man får den utskriven mot aftne om man frågar läkaren.
    Min dotter fick det utskrivet av läkare, men jag blev tvungen att tipsa läkaren om det eftersom hon inte visste att man kunde det
  • Isbit

Mina barn har oxå problem med dessa blåsor.
    Det måste ju finnas nåt för att stoppa dem inte bara lindra.

• Anonym (hjkl)

Era blåsor är det samma som barnens höstblåsor ? Blåsorna kommer nu på hösten och sitter i ett tag. Kan inte äta för det gör så ont.

• Anonym

Det finns en jodlösning, Nyodex, på apoteket. Ta en tops och doppa i lösningen och sätt den sedan en stund mot blåsan (inte helt skönt för det bränner till) och vips så försvinner den.

• Isbit
    Anonym skrev 2012-10-13 19:53:47 följande:
    Det finns en jodlösning, Nyodex, på apoteket. Ta en tops och doppa i lösningen och sätt den sedan en stund mot blåsan (inte helt skönt för det bränner till) och vips så försvinner den.
    jaså!!

ska testas
Svar på tråden Afte blåsor i munnen