• FemaleX

Får man jobba natt som personlig assistent åt sitt eget barn?

Såm frågan lyder om sonen som har flera handikapp får man jobba som personlig assistent åt honom nattetid för han vaknar en del samt har epilepsi?
    Som arbetslös förälder vill man kunna ta hand om sitt barn men också kunna försörja sig...

• Svar på tråden Får man jobba natt som personlig assistent åt sitt eget barn?
  • Eddam

Min syster jobbade i en familj med 2 handikappade barn där föräldrarna alltid tog nattpassen och fick betalt för dom. Båda barnen var beviljade personlig assistans dygnet runt..

• syrena
    Ja det e klart att du kan prata med komun eller privat vilket du har åt dit barn om det hela så ska du se att det årdnarsig .....

kram på dig
  • Hoppfull84

är du anställd som assistent så kan du ju självklart jobba även de passen. men man får inte jobba dygnet runt så då kan du inte jobba hela dagarna också samtidigt, men just nätterna är vanligt att föräldrarna tar för att slippa ha utomstående assistenter sovande i hemmet.

• Jeanette81

Ja det får du. Jag jobbar på ett kontor, vi är samordnare av personlig assistans och vi har flera föräldrar som arbetar åt sina barn!

• FemaleX
    Eddam skrev 2011-05-05 23:21:57 följande:
    Min syster jobbade i en familj med 2 handikappade barn där föräldrarna alltid tog nattpassen och fick betalt för dom. Båda barnen var beviljade personlig assistans dygnet runt..
    Tack för ditt svar.
    syrena skrev 2011-05-05 23:54:30 följande:
    Ja det e klart att du kan prata med komun eller privat vilket du har åt dit barn om det hela så ska du se att det årdnarsig .....

kram på dig
    Hej  tack snälla du för svaret
    Hoppfull84 skrev 2011-05-06 09:58:33 följande:
    är du anställd som assistent så kan du ju självklart jobba även de passen. men man får inte jobba dygnet runt så då kan du inte jobba hela dagarna också samtidigt, men just nätterna är vanligt att föräldrarna tar för att slippa ha utomstående assistenter sovande i hemmet.
    Åh snällt att du svarade nej så klart att jag ej vill jobba hela dagen kära nån det är ju ingen som orkar. Men vill jobba em/kväll och natt sju dagar i veckan....
    Jeanette81 skrev 2011-05-06 11:05:17 följande:
    Ja det får du. Jag jobbar på ett kontor, vi är samordnare av personlig assistans och vi har flera föräldrar som arbetar åt sina barn!
    Så bra att du svarar. Nej jag tänkte jobba em/kväll o natt åt sonen m sovande jour han har ep och kan vakna och bli orolig.....
    Får man jobba typ från 15:00-07:00 en hel vecka o sedan vara ledig i en hel vecka? Rent teoretiskt alltiså för jag är inte alls säker på att man få timmar.....
  • FemaleX
    Ellieott skrev 2011-05-06 16:17:31 följande:
    Absolut! Bara barnet har ett LSS/LASS-beslut.
    Ja kära du men det är nästintill omöjligt att få ett LASS beslut tyvärr....
  • Ellieott

Njae det kan jag inte hålla med om. Om behovet finns brukar det verkligen inte vara problem. (jobbar som LSS-handläggare). Dock finns ju föräldraansvaret kvar trots funktionsnedsättningen så att få betalt för exakt all tid som det faktiskt tar fungerar förstås inte. Har du varit i kontakt med din LSS-handläggare på sistone? Vad säger de?

• FemaleX
    Ellieott skrev 2011-05-06 16:50:06 följande:
    Njae det kan jag inte hålla med om. Om behovet finns brukar det verkligen inte vara problem. (jobbar som LSS-handläggare). Dock finns ju föräldraansvaret kvar trots funktionsnedsättningen så att få betalt för exakt all tid som det faktiskt tar fungerar förstås inte. Har du varit i kontakt med din LSS-handläggare på sistone? Vad säger de?
    Han har inga insatser från LSS och jag får kolla upp detta om det skulle vara möjligt....
  • Ellieott

Ja kolla upp det, du skriver att han har många handikapp men inte vilka så jag kan bara spekulera men han borde isf ha personkretstillhörighet. Sen spelar det också roll hur gammal han är. Att gå upp på natten om barnet är två-tre år räknas som något som tillhör föräldraansvaret, men är han äldre blir det en annan sak.

• Amme
    Ellieott skrev 2011-05-06 16:50:06 följande:
    Konstigt detta med föräldraansvar.Nu vet ju inte jag hur gammalt detta barn är , men ganska så enkelt med föräldraansvar.Vet ju att det är lika med noll föräldraansvar när barnet är 12 år.

Tycker ibland, säger inte att du gör det,så är det enkelt som sagt att säga föräldraansvar,man ska ju jämföra med ett barn utan funktionshinder i samma ålder.
  • Ellieott
    Amme skrev 2011-05-06 19:03:20 följande:
    Konstigt detta med föräldraansvar.Nu vet ju inte jag hur gammalt detta barn är , men ganska så enkelt med föräldraansvar.Vet ju att det är lika med noll föräldraansvar när barnet är 12 år.

Tycker ibland, säger inte att du gör det,så är det enkelt som sagt att säga föräldraansvar,man ska ju jämföra med ett barn utan funktionshinder i samma ålder.
    Ja, absolut, det är det man gör. Jämför med barn utan funktionshinder alltså. Man får inte ersättning för all den tid det tar att ta hand om barnet, utan allt utöver det som faller under föräldraansvaret. Det finns tydliga riktlinjer som beskriver vad som gäller för barnet i förhållande till åldern.
  • Ellieott
    FemaleX skrev 2011-05-06 17:17:38 följande:
    Han har inga insatser från LSS och jag får kolla upp detta om det skulle vara möjligt....
    Läste på din presentation att ditt barn har autism/utvecklinggstörning. Då har han utan tvekan rätt till insatser enligt LSS (personkrets 1 §1). Om inte pers. ass så andra insatser!
  • FemaleX
    Ellieott skrev 2011-05-06 19:40:10 följande:
    Läste på din presentation att ditt barn har autism/utvecklinggstörning. Då har han utan tvekan rätt till insatser enligt LSS (personkrets 1 §1). Om inte pers. ass så andra insatser!
    Han är nio år och har ep oxå o adhd o sömnstörning så att han vaknar på natten det hör till men jag ska kolla upp det. Insatser från LSS är ej akuellt ännu men väl personlig assistans!
  • Amme
    Ellieott skrev 2011-05-06 19:37:50 följande:
    Ja, absolut, det är det man gör. Jämför med barn utan funktionshinder alltså. Man får inte ersättning för all den tid det tar att ta hand om barnet, utan allt utöver det som faller under föräldraansvaret. Det finns tydliga riktlinjer som beskriver vad som gäller för barnet i förhållande till åldern.
    Men när man som behovsbedömmare trycker på föräldraansvaret med en ungdom på 15 år då går det liiiite för långt.Lika när man tycker att kommunikationen fungerar bra,när bedömmaren har pratat med ungdomen och fattat fel i allt,föräldrarna fick "tolka" hela tiden, då blir man förtvivlad.
  • DecemberMyran
    FemaleX skrev 2011-05-06 20:39:44 följande:
    Han är nio år och har ep oxå o adhd o sömnstörning så att han vaknar på natten det hör till men jag ska kolla upp det. Insatser från LSS är ej akuellt ännu men väl personlig assistans!
    Personlig assistans omfattas av  LSS-lagen.

www.sweden.gov.se/sb/d/3206

om anhörig vårdare kan man bli PAN-antsälld. Men även "vanlig" HÖK.

www.assistansformedling.se/privat_kommunal_assistans.shtml
    www.personligassistent.com/forum/showthread.php

Och absolut kan en anhörig/förälder jobba på natten. Vet inte riktigt hur det är med arbetstidslagen dock. Men är det inte 11 timmars vila/dygn som gäller. Men att man kan få dispens, så att det räcker med 9 "vid enstaka tillfällen" (?) Sen finns det ju jour-tillägg osv i all oändlighet.

Känner att jag inte har så jätte bra koll. Men lite grann iaf efter några år i branchen.

Hoppas du blev lite hjälpt!

//MVH Ewa
  • Ellieott

Först och främst ska man ju få ett LSS (och eventuellt LASS-beslut) som talar om hur många timmar han behöver. Sedan hur man lägger upp det, med vem som arbetar som assistent osv är ju något som kommer senare. Det är hans behov som styr.

• NiWa

Håller med tidigare skribenter; om ditt barn har assistansbeslut kan ni välja att jobba vissa timmar.
    Men börja i den änden, att ansöka om assistans.

Jag driver ett assistansbolag och vi har flera Uppdragsgivare som har anhöriga anställda. Och min mamma jobbar hos mig, trots att jag är 34, haha. Skrattande

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
Svar på tråden Får man jobba natt som personlig assistent åt sitt eget barn?