• PerG

Ha barnet på förskolan när en förälder är bortrest?

Det diskuteras ofta om det här med att ha barnen på förskolan när man har semester. Nu tänkte jag kasta in en bensindunk i brasan med ett påhittat scenario för att se hur vad som anses vara okej (enligt regler/moral).

Tänk er följande scenario:

Förälder A arbetar heltid Måndag - Fredag 8-17
    Förälder B arbetar heltid Måndag - Fredag 8-17

Just vecka X så ska förälder B åka på tjänsteresa till Australien för några möten. Resan startar på måndagen kl 8.00 och första mötet är på tisdagen. Sedan är nästa möte på torsdag och hemresan är på fredag och förälder B kommer hem kl 17 på fredagen.

Förälder B har då kommit överens med sin arbetsgivare om att vara ledig på onsdagen för helt fri aktivitet och tar då ut semester och har ledigt hela denna dag.

Hur ska man då göra med onsdagen denna vecka?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ha barnet på förskolan när en förälder är bortrest?
  • shelby

är väl lite drygt att åka hem från australien över en dag bara för att vara hemma med barnet, eller fattade ja frågan fel nu?

• PerG
    shelby skrev 2011-05-06 09:30:22 följande:
    är väl lite drygt att åka hem från australien över en dag bara för att vara hemma med barnet, eller fattade ja frågan fel nu?
    Frågan är om förälder A, alltså den som är hemma, eller någon annan som är i Sverige måste ta ledigt eftersom barnet isåfall inte får vara på förskolan när förälder B har semester... 
  • Lykka

Då får man väl utnyttja en av de fem fridagarna som man har på ett år...

Personligen anser jag dock att de ska skita i vilket på dagis, är man bortrest så är man!

• Busbellan

Skulle jag gå enbart enligt reglerna som är i vår kommun så skulle barnet inte få vara på dagis den dagen den ena föräldern har semester.
    Men vi har ett bra dagis så hade vi pratat med dem och frågat så hade det varit ok ändå
    Jag har fått ha mina barn på dagis enstaka dagar när jag bara varit iväg på nöje

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-06 09:33:11 följande:
    Då får man väl utnyttja en av de fem fridagarna som man har på ett år...

Personligen anser jag dock att de ska skita i vilket på dagis, är man bortrest så är man!
    Såna fridagar finns inte på alla ställen, här har vi dem inte
  • Art Vandelay

Om det bara rör sig om en dag kan väl barnen vara på förskolan den dagen.

• Lykka

Är du säker? För de är enligt lag...

• Johanna S

Jag fattade inte frågan överhuvudtaget. Det är klart att barnet ska vara på förskolan. Förälder A jobbar och förälder B är bortrest det betyder att barnet behöver barnomsorg. Hade förälder B varit borta på en månads semesterresa så hade barnet även då behövt barnomsorg. Varför ska barnet inte vara på förskolan?

• Busbellan
    Lykka skrev 2011-05-06 09:35:38 följande:
    Är du säker? För de är enligt lag...
    Helt säker
    Har jobbat inom förskolan flera år så någon lag om det tror jag inte finns
  • PerG
    Johanna S skrev 2011-05-06 09:36:47 följande:
    Jag fattade inte frågan överhuvudtaget. Det är klart att barnet ska vara på förskolan. Förälder A jobbar och förälder B är bortrest det betyder att barnet behöver barnomsorg. Hade förälder B varit borta på en månads semesterresa så hade barnet även då behövt barnomsorg. Varför ska barnet inte vara på förskolan?
    Enligt många tidigare diskussioner så får man antingen ta med barnet på semesterresan, eller så får den hemmavarande föräldern ta ledigt från sitt jobb och vara hemma med barnet...  Det var därför jag startade denna tråd med en liten "twist" för att se hur det resoneras när det dras till sin spets lite... 
Svar på tråden Ha barnet på förskolan när en förälder är bortrest?