Hjälp med Paint!!!!
Jag vill infoga en bild på en annan bild i Paint, går det att göra och i så fall hur?
Tacksam för svar!
Jag vill infoga en bild på en annan bild i Paint, går det att göra och i så fall hur?
Tacksam för svar!
Ja, det är ju inte så där jättesmidigt...
Öppna den första bilden i Paint och spara ned under något namn, t ex X.jpg. Öppna sedan bilden som du vill lägga in ovanpå den andra bilden. Markera området (kvadratiskt) och klipp ut med ctrl+c. Öppna nu X.jpg och klistra in med ctrl+v. Klippet lägger sig i övre vänstra hörnet av X.jpg. Dra klippet till den plats i X.jpg där du vill att det ska ligga.
Är det någon som använder bildmanipuleringsprogrammet Gimp nu för tiden? www.gimp.org/
Glömde säga att du kan ändra storleken på bilden/bilderna genom att ange t ex höjd=50% bredd=50%, det är ju inte säkert att dina två bilder har "rätt" storlek till att börja med.
Vilka använder du, Inze?
Ja, nästan vad som helst är bättre än Paint... konstigt att det inte har blivit bättre över åren. Programmet var nog precis likadant för tio år sedan känns det som.
Tack för hjälpen Annanym.
Anledningen till att jag använder Paint är helt enkelt att jag har inget annat, vad för gratisprogram kan ni rekommendera?
Här är faktiskt en sida som (på engelska) jämför de två program som redan nämnts här i tråden: Gimp och Photofiltre... det står något om 'layers' i texten och eftersom du pratar om att att klistra en bild på en annan så pekar det mot Gimp, dock ska man komma ihåg att artikeln är lite gammal, från 2007... så mycket kan ha hänt!
onsoftware.en.softonic.com/two-free-image-editors-the-gimp-vs-photofiltre
Det går jättebra att klistra in n bild på en annan med PhotoFiltre. Man kan lägga den hur man vill och flytta runt tills man är nöjd. Det man inte kan som man ju kan med lager är att lägga till flera bilder och flytta runt dem som det passar tills man är klar. Eftersom PhotoFiltres gratisprogram inte har lager så blir den första bilden man lagt dit låst när man lägger dit nästa. Men visst kan man lägga till fler bara man placerar dem där man vill ha dem från början.
Några exempel jag gjort med PhotoFiltre:
Några julkort
Några collage
Också gjort med PhotoFiltre
Mer om programmet på min (lite uppdaterade) sida:
http://www.inzes.com/flbild/bild/photofiltre_help/index.html
Lite ouppdaterade skulle det stå i inlägget ovan. Men nu bytte jag i alla fall ut vinterbilden från 2010 till en vårbild på första sidan.
http://www.inzes.com/flbild/bild/photofiltre_help/index.html
Tack så mycket för hjälpen!
Äh, man skall inte underskatta Paint. Jag gjorde ett fint julkort i paint vintras. Dessvärre verkar jag ha tagit bort bilden, men ja... fint var det i alla fall.
Jaaa... det var faktiskt ett väldigt fint julkort! Mycket proffsigt.
Ja, jag kan ju bara tala för mig själv. Jag jobbar inte så mycket med bilder. De få gånger jag t ex ändrar storlek på en bild, så går det bra med Paint.... Använde dock Gimp förut, på en annan dator, när jag behövde göra lite mer än att ändra storlek.
Håller med ^^
PhotoFiltre verkar vara det bättre valet. Ska själv prova det vid tillfälle...