• lady N

Hjälp med Paint!!!!

Jag vill infoga en bild på en annan bild i Paint, går det att göra och i så fall hur?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp med Paint!!!!
  • Annanym

Ja, det är ju inte så där jättesmidigt...

Öppna den första bilden i Paint och spara ned under något namn, t ex X.jpg. Öppna sedan bilden som du vill lägga in ovanpå den andra bilden. Markera området (kvadratiskt) och klipp ut med ctrl+c. Öppna nu X.jpg och klistra in med ctrl+v. Klippet lägger sig i övre vänstra hörnet av X.jpg. Dra klippet till den plats i X.jpg där du vill att det ska ligga.

Är det någon som använder bildmanipuleringsprogrammet Gimp nu för tiden? www.gimp.org/

• Annanym

Glömde säga att du kan ändra storleken på bilden/bilderna genom att ange t ex höjd=50% bredd=50%, det är ju inte säkert att dina två bilder har "rätt" storlek till att börja med.

• inze
    lady N skrev 2011-05-06 13:05:42 följande:
    Jag vill infoga en bild på en annan bild i Paint, går det att göra och i så fall hur?

Tacksam för svar!
    Varför vill man göra sånt i just Paint? Finns ju gratisprogram som är mycket smidigare om man vill göra något med bilder.
  • Annanym

Vilka använder du, Inze?

• inze
    Annanym skrev 2011-05-06 18:12:23 följande:
    Vilka använder du, Inze?
    Det beror på vad jag ska göra. Jag använder ofta PhotoFiltre och ibland PhotoScape. PhotoFiltre har jag på jobbet och använder till allt bildrelaterat där. Inte riktigt fotoredigering utan mer bildhantering.

Ska göra lite mer avancerade grejor använder jag Photoshop men man klarar sig långt med t ex PhotoFiltre tycker jag. Mycket bättre än Paint i alla fall.
  • Annanym

Ja, nästan vad som helst är bättre än Paint... konstigt att det inte har blivit bättre över åren. Programmet var nog precis likadant för tio år sedan känns det som.

• lady N

Tack för hjälpen Annanym.
    Anledningen till att jag använder Paint är helt enkelt att jag har inget annat, vad för gratisprogram kan ni rekommendera?

• Annanym

Här är faktiskt en sida som (på engelska) jämför de två program som redan nämnts här i tråden: Gimp och Photofiltre... det står något om 'layers' i texten och eftersom du pratar om att att klistra en bild på en annan så pekar det mot Gimp, dock ska man komma ihåg att artikeln är lite gammal, från 2007... så mycket kan ha hänt!

onsoftware.en.softonic.com/two-free-image-editors-the-gimp-vs-photofiltre

• inze

Det går jättebra att klistra in n bild på en annan med PhotoFiltre. Man kan lägga den hur man vill och flytta runt tills man är nöjd. Det man inte kan som man ju kan med lager är att lägga till flera bilder och flytta runt dem som det passar tills man är klar. Eftersom PhotoFiltres gratisprogram inte har lager så blir den första bilden man lagt dit låst när man lägger dit nästa. Men visst kan man lägga till fler bara man placerar dem där man vill ha dem från början.

Några exempel jag gjort med PhotoFiltre:

Några julkort
    PhotoFiltre_julkort3.jpg  PhotoFiltre_julkort2.jpg  PhotoFiltre_julkort.jpg

Några collage
    enkelt_collage_pf.jpg  PhotoFiltreCollage.jpg

Också gjort med PhotoFiltre
    photofiltre_skiss_fotokopia.jpg  fotokopia_pf.jpg

Mer om programmet på min (lite uppdaterade) sida:
    http://www.inzes.com/flbild/bild/photofiltre_help/index.html

Klicka för större bilder
  • pluvdo

Äh, man skall inte underskatta Paint. Jag gjorde ett fint julkort i paint vintras. Dessvärre verkar jag ha tagit bort bilden, men ja... fint var det i alla fall.

• Annanym

Jaaa... det var faktiskt ett väldigt fint julkort! Mycket proffsigt.

• inze
    pluvdo skrev 2011-05-07 14:53:33 följande:
    Äh, man skall inte underskatta Paint. Jag gjorde ett fint julkort i paint vintras. Dessvärre verkar jag ha tagit bort bilden, men ja... fint var det i alla fall.
    Frågan fortfarande varför man vill använda Paint, inte om det går att använda. Är ju inte särskilt lätt att jobba med jämfört med t ex PhotoFiltre.

Och det var jättebra jobbat med julkortet men jag tror ju som sagt att det skulle varit lättare att göra med något annat program.
  • Annanym

Ja, jag kan ju bara tala för mig själv. Jag jobbar inte så mycket med bilder. De få gånger jag t ex ändrar storlek på en bild, så går det bra med Paint.... Använde dock Gimp förut, på en annan dator, när jag behövde göra lite mer än att ändra storlek.

• inze
    Annanym skrev 2011-05-07 19:31:46 följande:
    Ja, jag kan ju bara tala för mig själv. Jag jobbar inte så mycket med bilder. De få gånger jag t ex ändrar storlek på en bild, så går det bra med Paint.... Använde dock Gimp förut, på en annan dator, när jag behövde göra lite mer än att ändra storlek.
    Och just ändra storlek tycker jag är det som är svårast att göra med Paint eftersom man där ändrar storleken i %. Jag brukar oftast (speciellt på jobbet) behöva bilder som har en maxbredd i pixlar och då tycker jag det är betydligt lättare att göra det med ett program där man bara kan skriva in rätt storlek i siffror.
  • pluvdo
    inze skrev 2011-05-07 19:20:26 följande:
    Frågan fortfarande varför man vill använda Paint, inte om det går att använda. Är ju inte särskilt lätt att jobba med jämfört med t ex PhotoFiltre.

Och det var jättebra jobbat med julkortet men jag tror ju som sagt att det skulle varit lättare att göra med något annat program.
    Jag testade gimp under en period, men jag tyckte bara det var avancerat. Likaså typ photoshop och så.
  • Annanym

Håller med ^^

PhotoFiltre verkar vara det bättre valet. Ska själv prova det vid tillfälle...

Svar på tråden Hjälp med Paint!!!!