• Anonym

Ansöka om ensam vårdnad

Jag och barnens pappa komemr nu i maj att vara skilda efter 6 månaders betänketid. Han har visat oerhört lite intresse för barnen sen vi gick isär, och hålelr sällan vad han lovar osv. Han prioriterar annat än barnen och vill inte ha dom hos sig alls. Vi pratar om ca 3 timmar i veckan som han träffar dom. Jag orkar inte med alla hans svek inför barnen, och den äldsta (2år) börjar visa tendenser till förvirring när han hälsar på och kan bli alldeles förtvivlad när han träffar honom.

Jag letar och letar, men VAR kan jag hitta en ansökan om ensam vårdnad....Tillhör Alingsås tingsrätt, men hittar inget där. Socialkontoret är ingen ide att prata med, då jag hade kontakt med dom förr och vi fick inte ens komma på besök dit. Tyvärr känns det som detta är den enda väg att gå.....Både jag och den äldsta sonen mår dåligt av honom.....

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad
  • Anonym (kram)

Att driva en process om ensam vårdnad gör man i tingsrätten. Kontakta en advokat så får du hjälp med att skicka in en ansökan. Är själv mitt i en sån process men du ska veta att bara för att du får ensam vårdnad har du ingen laglig rätt att neka pappan umgänge. Tyvärr krävs det mycket grövre saker för det. Det är sällan det går ens då. Mitt ex har ett etablerat o väl dokumenterat missbruk men det räcker inte som argument för att man ska begränsa hans umgänge med barnen. Kan bara tala för mig själv men jag har valt att fokusera på att hjälpa barnen, stötta dem o försöka hitta ett sätt för dem att acceptera att deras pappa är som han är. Har också varit på samtal på familjerätten eftersom det är det första tingsrätten begär att man ska göra. Lycka till o hoppas på att du får den hjälp du har rätt till! Kram

• Kjell2

Finns ingen blankett. Går inte pappan med på EV till dig måste du dra ärendet till domstol. Skriv i så fall et brev till domstolen där du begär EV. Sen får domstolen bestämma om vad det blir.

Ett första bra steg är att kontakta familjerätten och hoppas på en frivillg lösning.

• varfördåför

då jag skilde mig från min första man så skrev vi på ett pappaer som vi bifogade med  skillsmässopapperna, att jag skulle ha enskild vårdnad, båda skrevunder och sedan var det klart. Det papperet följde med då vi godkände skillsmässan andra gången efter 6-8månader eller vad det är..

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym (kram)
    varfördåför skrev 2011-05-06 15:12:20 följande:
    då jag skilde mig från min första man så skrev vi på ett pappaer som vi bifogade med  skillsmässopapperna, att jag skulle ha enskild vårdnad, båda skrevunder och sedan var det klart. Det papperet följde med då vi godkände skillsmässan andra gången efter 6-8månader eller vad det är..
    Oj! F***n att vi inte va gifta!! Förvånad
  • varfördåför
    Anonym (kram) skrev 2011-05-06 15:18:09 följande:
    Oj! F***n att vi inte va gifta!! Förvånad
    jag blev lite chockad själv att det gick vi skrev det dessutom på en orange fyrkantig lapp ur ett sådant där anteckningsblock man har på kontor
  • Anonym (Har varit där)

Du får göra som anonym (kram) skriver, har oxå gått igenom detta o jag fick ensamvårdnad, men det e som hon skriver, även OM du nu skulle få ensamvårdnad så har du ingen som helst rätt att neka pappan umgänge med barnen. Det ska mycke till för att få ensamvårdnad, det är ingen lätt sak att få igenom. Lycka till
    kram

• Kjell2
    varfördåför skrev 2011-05-06 15:20:02 följande:
    jag blev lite chockad själv att det gick vi skrev det dessutom på en orange fyrkantig lapp ur ett sådant där anteckningsblock man har på kontor
    Är föräldrarna överrens funker det mesta väldigt smidigt och enkelt men kräver några påskrivna papper. Det är om man inte är överrens om vårdnad, umgänge och boende som trasslet startar. 
  • varfördåför

det man slipper är att den andre föräldern skall godkänna saker som tex läkargrejer eller bankgrejer eller liknande. All byrokrati faller på mig och pappan kan inte kommain och motarbeta saker i skolan tex som jag tycker är viktiga för sonen.

Men däremot så är han ju fortfarande pappa. men enligt familjerätten så har jag mindre skyldigheter nu än om vi haft gemensamvårdnad, jag behöver tex inte skjutsa pojken till pappa, allt ev. umgänge ligger på pappan nu.

• Anonym (kram)
    varfördåför skrev 2011-05-06 15:20:02 följande:
    Ååh! Blir nästan avundsjuk på dig! Härligt att det kan va så enkeltGlad Själv väntar jag på tingsrättens tredje delgivningsförsök av exet. Medans vi alla vet att han gömmer sig i Thailand o vägrar komma tillbaka. Ungarna far illa o jag kämpar mig blodig.. Men det ska gå!!Solig
  • varfördåför
    Kjell2 skrev 2011-05-06 15:23:29 följande:
    Är föräldrarna överrens funker det mesta väldigt smidigt och enkelt men kräver några påskrivna papper. Det är om man inte är överrens om vårdnad, umgänge och boende som trasslet startar. 
    jo jag förstår det, har varit bråk efter det då min man ville adoptera detta barn, det gick inte trotts att bio pappan skrev på, fam rätten nekade nämligen.
Svar på tråden Ansöka om ensam vårdnad