• Sweet life

Varför springer mina macarons?

Jag har gjort macarons idag. var jättenoga med hur jag malde mandeln, att jag inte blandade smeten för mycket.. Men ändå spricker dem!!!

Vad f*n är felet?

• Svar på tråden Varför springer mina macarons?
  • tinks

lät du dem ligga på plåten i 1 timme efteråt du spritsat ut dom? så att dom hann få en lite stel yta? annars så kan det vara att du rört smeten för länge, kanske inte mandlen var finmald nog? vilket recept använde du?

• Tinkerbelle

Ja, låta dem vila en timme säger jag med MEN det kan också vara att du inte blandat smeten tillräckligt utan att det är för mycket luftbubblor kvar i den. Smeten ska ju vara blank och fin och utan toppar när man spritsat ut den.

• Gosesnuffelmuffeln

För mycket äggvita kanske? Äggvita ger en fin blank yta men gör också macaronerna känsligare i ugnen, alltså de spricker lättare.

För hög temperatur i ugnen kan också vara en anledning.

Jag följer det här receptet och det funkar bäst tycker jag, har testat några olika. Hon som har bloggen är väldigt kunnig, har haft en kort diskussion på ett annat forum med henne..

http://macaronica.wordpress.com/mitt-macaronrecept/ 

• Leijne

Du behöver inte vara så "försiktig" när du blandar i mandeln. Smeten ska inte vara för fluffig. Då spricker de lättare.

Svar på tråden Varför springer mina macarons?