• Kakmonster

Fodrade eller icke fodrade regnkläder till dagisstari i Augusti?

Vad rekommenderar ni? Fördelar/nackdelar med båda efterlyses...

• Svar på tråden Fodrade eller icke fodrade regnkläder till dagisstari i Augusti?
  • Kazeer

Vår äldste har gått på förskola i snart tre år och han har klarat sig utan fodrade regnkläder ännu så länge.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • lunkentuss

Vi hade ofodrade och istället ett fleeceunderställ där också. Ibland är det ju inte alltid kallt, bara blött o då är det ju tortyr att ha fodrade regnkläder tänkte vi.

Så vid kallt väder har dom haft fleeceunderstället under regnkläderna (eller vanliga tjocka jackan vid väldigt kallt) och vid varmare väder bara regnkläderna =)

• Trillian80

Håller med föregående skribenter.
    Hellre ha ofodrade regnkläder och så ett fleeceställ så att man lätt kan anpassa klädseln till värmen. Om du inte gärna lägger ut extra pengar på att både ha fodrade och ofodrade förstås =)

• Lady Maria

Vi använder ofodrad skaljacka och skalbyxa från POP som är vattentäta och kompletterar med fleecejacka och fleecebyxa från HM när det behövs. Fleecekläderna används även på vintern när det är mycket kallt.

• Ängeln 80

Jag bara älskar fodrade regnkläder.. Har varit superbra men ska även tillägga att det alltid har funnits ett ofodrat på förskolan oxå...

• sarsparis

Vi har både och, ofodrade har sonen på våren och tidig höst, och när det börar bli runt 5 -8 grader ute har han fleecefodrat. Fleecefodrat har varit kanon, han har aldrig blivit blöt av svett eller särskilt varm.

Visst kan man ha fleecekläder under vanliga regnkläder, men saken blir ju densamma som att fleecefodrade kläder. Nu vet jag inte vart du bor, men åker du förbi Ullared är deras regnkläder, ofodrade som fodrade jättebra och till halvapriset jämfört med vanliga affärer.

• ninnione

beror på hur mycket barnen kommer vara ute också. hade min dotter på ur o skur o där användes fodrad galon väldigt mycket. först på hösten hade vi skalkläder, sedan skalkläder med fleece under, sedan fodrad galon o blev de kallt då ett fleeceset under. personalen rekomenderade detta.

jag har istället sällan använt vanlig galon, på vår o höst har vi haft skalkläder o de står emot bra o andas bra. fodrade galonen kunde barnen sitta i snö/regnslasg i utan att varken frysa lr bli blöta i.

• Mamma och Fru
    Ofodrat!!
    Med ett separat fleeceställ att ha under vid behov, ännu bättre som någon ovan skrev, vattentäta skalkläder!

Nackdelen med fodrat (enligt erfarenhet då jag jobbat på dagis) är att det är mycket klumpigare, barnen blir oftare svettiga i de, blir det blött på insidan så  torkar det så långsamt, samt att galon inte andas, vilket ofta resulterar i unken möglig doft! Kläderna blir ofta tunga!

Ofodrat, då kan man ju lättare reglera efter temperaturen ute!

Skalkläder som andas och är vattentäta, funkar ju ALLA dagar, även då det inte är blött, mina barn kan sitta i en vattenpöl utan att bli blöta igenom!!
  • Tant Green

Ofodrade. Kan ju vara 25 grader varmt i augusti. Och när det blir svalare kan man ha ett lager fleece under. Funkar även över vinteroverallen om man inte har en vattentät overall.

• Joverix

Upp till 3 års ålder tyckte sonen om sina fodrade galonkläder och det var mycket smidigt att bara slänga på honom det. Nu som 4-åring har han dock upplevt det som lite trångt. men han är allmänt känslig på att kläder sitter trångt. Skaffar du enbart vanliga ofodrade galonbyxor så satsa på ett par mjuka med bra knäppen, t ex Bamses, Pop eller Abekos.

• emmizenma

Skalkläder med hög vattenpelare är bäst tycker jag!
    Är det kallt kan man ha ullundeställ eller fleccekläder under skalkläderna.

• JohBo
    emmizenma skrev 2011-05-07 14:59:52 följande:
    Skalkläder med hög vattenpelare är bäst tycker jag!
    Är det kallt kan man ha ullundeställ eller fleccekläder under skalkläderna.
    håller med!
  • pp08

Ofodrat.

Vi kör med skaljacka och byxor (förra säsongen PoP, nu FIX), samt finns det gallonbyxor för jätteslaskigt väder på förskolan.

♀ 090619
  • Lycklig01

Ofodrat är bäst, men kolla så att regnkläderna andas. De regnkläder som är fodrade är oftast i galon, och dom andas inte. Därmed blir barnen mycket varmare... Jag skulle satsat på minst 5000mm vattenpelare och att det andad. Intersport har bra regnkläder. Kika på deres egna märke McKinley.

• tessan27

Inga galonkläder alls utan skalkläder som är vattentäta och andas, med eller utan ett fleece sett under beroende på väder. Vi kör med polarns skalkläder, dem har bättre vattentäthet än galonkläder.

• Alisa

Ofodrat!
    På dotterns förskola berättar de att de fodrade ofta bara fungera vid vissa temperaturer, blir det för varmt blir barnen svettiga. Därför passar vanliga galonställ bättre, man kan ha dem vid flera olika temperaturer.
    Vi har både galonställ och skalkläder till dottern på förskolan, vilket vi tycker känns bra.

• pp08

Skulle satsa på ofodrade. En dag som idag eller igår men korta men häftiga skurar som resulterar i vattenpölar är gallonbyxor jättebra. Dock onödigt med fodrade byxor!

Som sagt ofodrade byxor kan man använda året om, med fleeceställ under när de är kallt, och utan när det är varmare.

Vi har både gallonbyxor och vattentäta skalbyxor på dagis. Mest används skalbyxorna men igår stod många barn under en trasig hängränna som fungerade som dusch och då rann ju vatten via nacken in på kläderna. Tur att det fanns efter det ett par torra gallonbyxor som alternativ

♀ 090619
Svar på tråden Fodrade eller icke fodrade regnkläder till dagisstari i Augusti?