• Yosa

Astrid Lindgrens värld Vimmerby Biljett eller pass vid inträdet? Kan man gå därifrån och komma tillbaka?

Hej jag undrar hur det fungerar på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby vad gäller inträdet?

Får man ett pass så att man kan gå ut från området för att sedan komma tillbaka? Vi kommer att bo väldigt nära ALV och kan ev behöva gå ut från området under dagen.

Vad jag förstått ligger ALV ganska centralt och att maten ska vara "dålig" därinne. Pga allergier i familjen är vi (ALLA)  inte främmande för att antingen bege oss till lägenheten och äta eller ge oss ut på stan till närmsta Mc Donalds eller liknande.

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld Vimmerby Biljett eller pass vid inträdet? Kan man gå därifrån och komma tillbaka?
  • morochmer

Bästa familjestället i Sverige för allergiker. Vi har allergier mot mjölk, soja, gluten och ägg i lite olika kombinationer och vi kan äta på nästan alla ställen. Det finns många mysiga matställen att välja på. Och vi är kräsna!

Ni kan gå ut och komma tillbaka.

• Cline

Vi har också allergiska barn och vi pratade med dem i informationen och fick då en utförlig allergiinformation (ett antal A4-sidor) om all mat och fika de serverar på de olika restaurangerna. Så det var inga problem att hitta mat som barnen kunde äta!

• Dixie

på ALV hemsida kan du hitta info om mat och allergiinfo - så att det skulle vara svårt att hitta mat för allergiker där tror jag inte!

• Jeaney71

Om barnen är vana vid hamburgare och spagetti o köttfärssås, kan det kanske bli lite svårt.... De restauranger där man kan sitta ned inne och äta, serverar i mitt tycke lite för "svår" mat, som lax med dillstuvad potatis i hel och halv (för barn) portion. Sen finns det ju korvkiosker och en pannkaksbuffé, men då måste man äta ute, eventuellt stående eller sittandes i gräset. Vid dåligt väder blir det alternativet inte så kul. Har du däremot inte kräsna barn blir det lätt att hitta matställen!

• morochmer
    Jeaney71 skrev 2011-05-09 15:20:43 följande:
    Om barnen är vana vid hamburgare och spagetti o köttfärssås, kan det kanske bli lite svårt.... De restauranger där man kan sitta ned inne och äta, serverar i mitt tycke lite för "svår" mat, som lax med dillstuvad potatis i hel och halv (för barn) portion. Sen finns det ju korvkiosker och en pannkaksbuffé, men då måste man äta ute, eventuellt stående eller sittandes i gräset. Vid dåligt väder blir det alternativet inte så kul. Har du däremot inte kräsna barn blir det lätt att hitta matställen!
    Vilket ALV har du varit på? glutenfri spageti oh köttfärsås, korv, köttbullar mm finns och mycket annat.

www.alv.se/mat-dryck/allergiinformation
  • Yosa
    Cline skrev 2011-05-06 21:40:13 följande:

Vi har också allergiska barn och vi pratade med dem i informationen och fick då en utförlig allergiinformation (ett antal A4-sidor) om all mat och fika de serverar på de olika restaurangerna. Så det var inga problem att hitta mat som barnen kunde äta!

Tror du man kan maila dem om det innan så att de skickar det?
  • Yosa

Läser på deras information att det ska finnas någon form av möjlighet till förvaring vid informationen/receptionen (som ex när man komme rmed tåg och vill besöka parken innan man åker till hotellet kan man förvara sin packning där läser jag på FAQ). Känner ni till detta? Är detta kostnadsfritt? Använde ni er av det?

Läser även att de finns grillar lite överallt i parken med kol och tändvätska vid varje grillplats. Fundrera på om vi ändå ska ta med egen mat att grilla.....

Ni som varit där under högsommaren: Va det svårt att få sig en skrinda?

• Yosa
    Dixie skrev 2011-05-09 15:17:17 följande:
    på ALV hemsida kan du hitta info om mat och allergiinfo - så att det skulle vara svårt att hitta mat för allergiker där tror jag inte!
    Ja jag läser också detta. Men dels drar vi oss för att ge henne mat så (där det serveras mat till många och snabbt) för minsta lilla fel mat får henne att ligga över en hink i 2 dagar och bli medvetandesänkt. Det får bara inte bli fel!

Och dels läser jag på flera sidor tex barnsemester.se att ALV inte har någon "bra mat" : kall mat, lång kö, dålig mat och extremt dyrt. Då känns det lugnare både med tanke på allergi och på matsituation att ta med sig något kallt eller alternativt grilla eget.
  • Yosa

Rätt så OT men någon här som kan ange ungefär ALV är? är det som Borås djurpark i storleken? Kolmården?

• Jeaney71
    morochmer skrev 2011-05-09 15:42:02 följande:
    Vilket ALV har du varit på? glutenfri spageti oh köttfärsås, korv, köttbullar mm finns och mycket annat.

www.alv.se/mat-dryck/allergiinformation
    Visst finns det korv - men i utomhuskorvkiosker. Nån spagetti såg vi inte till - måste ha tagit slut just den dagen då?! Vi hittade två "inomhus"-restauranger, och där fanns det bara köttbullar av det du nämner. Kan tilläggas att vi var rätt besatta av att få äta inomhus eftersom regnet öste ner just den dan vi var där......
  • netza
    Yosa skrev 2011-05-09 19:28:25 följande:
    Rätt så OT men någon här som kan ange ungefär ALV är? är det som Borås djurpark i storleken? Kolmården?
    Ett ställe uppbyggt efter Astrid Lindgrens böcker. Direkt när man kommer in möts man av Lotta på Bråkmakaregata-husen, sen finns det miljöer efter emil, ronja, kalle blomkvist, nils karlsson pyssling mfl. Utförs även skådespel på de olika platserna. Det är som en enda stor lekpark. :)
  • Yosa
    netza skrev 2011-05-10 07:33:34 följande:
    Ett ställe uppbyggt efter Astrid Lindgrens böcker. Direkt när man kommer in möts man av Lotta på Bråkmakaregata-husen, sen finns det miljöer efter emil, ronja, kalle blomkvist, nils karlsson pyssling mfl. Utförs även skådespel på de olika platserna. Det är som en enda stor lekpark. :)
    Jag menar storleksmässigt? Hur stort är det?
  • morochmer
    Yosa skrev 2011-05-10 13:10:32 följande:
    Jag menar storleksmässigt? Hur stort är det?
    Till ytan, inte så stort. Inte som kålmården.
    De har väldigt bra information på sidan både om maten och kartor mm
Svar på tråden Astrid Lindgrens värld Vimmerby Biljett eller pass vid inträdet? Kan man gå därifrån och komma tillbaka?